Min kæreste tog et vagt-kursus for 7 år siden og jeg ved selvfølgelig ikke om det har ændret sig, men han siger, at man slet ikke kan bestå dette kursus eller deltage i det, hvis man ikke har ren straffeattest. En fejl som martin beskriver, kan naturligvis forklares, men vil vel heller ikke stå i straffeattesten så mange år efter. Og uanset om man er straffet for tyveri, vold, sprutkørsel eller hvad ved jeg, ville jeg nok ikke være tryg ved, at personen skulle passe på mine ting. |
Jeg har gennem mange år hjulpet folk med at få job og nogle havde også pletter på straffeattesten.
Min holdning er, at har man udstået sin straf, skal man have en chance. Dog har det altid været en aftale, at jeg informerede den kommende arbejdsgiver om straffeattesten. På den måde kunne arbejdsgiver selv vurdere om han var klar til at give vedkommende en chance.
Jeg må sige, at forbløffende mange arbejdsgivere gennem årene har været villige til at give folk en ny chance, når blot de vidste hvilken kriminalitet der var tale om. Selvfølgelig har jeg ikke sendt en tidligere bankrøver ud og arbejde i en bank. Men fordi man engang har været fuld og dum og været part i et slagsmål, kan man jo godt forbedre sig og blive en god og loyal medarbejder. - Og ved I hvad? Det er bare så fedt når disse ting lykkes.
Godt nytår til alle
/skou