Som det før er blevet sagt, så er der mange der ikke kunne drømme om at købe smykker på Internettet; smykker er noget meget personligt, noget, der kan holde livet igennem og skal afspejle den person man er. Det er vigtigt at forstå (hvilket du naturligvis gør) når man skal sælge smykker. Hvis du spørger mig, så er det altafgørende for en online smykkebutik at virke informativ og troværdig på en overskuelig måde. Når det handler om smykker kan jeg nemt forestille mig en kunde inde på en hjemmeside, som ved første indikation af utroværdighed skynder sig væk for aldrig at komme tilbage. Du skal derfor fange kunden hurtigst muligt, få ham/hende til at føle sig tryg, og forbliv troværdig.
Noget konkret du kunne gøre:
Amazon.com's smykker). Selvfølgelig kan du ikke gøre det på samme måde, men sagtens tage ved lære; de har fx delt deres varer op i prisklasser, og desuden lidt længere nede på siden en oversigt over alle typer smykker de sælger, hver med et billede. Måske kunne du lavet noget i samme stil, på din egen måde selvfølgelig, i stedet for at have et miks af forskellige typer smukker som du har billeder af på din forside.
I topmenuen (hvor du bl.a. har
links til beskrivelse af de forskellige metaler osv.) burde der være links til dine varekategorier - altså øreringe, halskæder osv. - selvom du har links til disse i sidemenuen. Da jeg klikkede på 'Smykker og Sten' forventede jeg faktisk at se nogle produkter med beskrivelser og billeder, i stedet for jeg en kilometer lang tekst jeg aldrig kunne drømme om at læse, da jeg fx ikke behøver vide hvad en opal er når det jeg vil ha er en brilliant. Altså: I topmenuen burde du også have links til dine varekategorier, og så kort de tekster ned og indsæt eventuelt billeder hvis du endelig skal have dem. De kunne eventuelt være tilgængelige andetstedsfra.
En ny orden i topmenuen kunne fx være: Forside l Kategorier: Øreringe l Fingerringe l Halskæder (og efterfølgende vilkår og alt det)
Når jeg så endelig finder ud af, at jeg skal klikke i sidemenuen for at se dine varer, er det første jeg ser et udmærket billede, en kort beskrivelse og endelig en pris. Udmærket. Men vent, hvor er 'Se mere'-knappen og 'Læg i kurv'-knappen? Dem kan du sagtens få plads til uden man først skal trykke på billedet og derefter scrolle en kilometer ned for endelig at finde en købknap. ;) Desuden, når du klikker dig ind op en kategori, har du ingen mulighed for at definere hvad du søger efter. Du er nødt til at kigge alle varer igennem, hvilket vil være distraherende når du engang får flere varer.
'Profil'-linket burde måske hedde Om os/Om SigneNjust, og teksten kortes en anelse ned. Der er ret så meget at læse.
En rigtig god ide er at læse Martin Thorborgs bog,
E-Pusher, hvor der gives gode konkrete råd til webshopejere.
Farvetemaet er helt udmærket og helt din beslutning, men måske også lidt mørke for øjnene i længden. Måske kan du få varerne til at tage sig mere eksklusivt ud ved at bruge hvide, lys-grå, beige og sorte farver kombineret med lidt rødt til de forskellige bokse, baggrunde osv.
Måske en smule for meget, men jeg håber du kan bruge det til noget. :-)
Held og lykke med salget!
Mvh. Artemis
P.S. Som regel ligger konverteringsprocenten, altså hvor mange købende i forhold til besøgende der er i en webshop, fra 1-3%. Altså skal du nok også få flere købende hvis du markedsfører dig godt og skaffer flere besøgende. :)