|
er advokaten ansvarlig
|
Det er muligt, men der er jo i samfundet mangle titler der forpligter. Læger, politi, mm er forpligtet i form af deres erhverv. Uden at vide det 100% vil jeg mene at det mest logiske ville være at udtaler en advokat sig og kun skriver sit navn, så vil hans råd blive opfattet som givet af en privat person, men hvis han skriver at han er advokat, eller bruger sit firma navn i sin signatur. Så udtaler hans sig i egenskab af sit professionelle erhverv og vil derfor være ansvarlig. Men jeg stiller jo spørgsmålet fordi jeg ikke er sikker, så hvis nogen ved et med sikke hed så lad os høre.
|
En lille drejning kunne jo være når de udtaler sig på deres egene hjemmesider så er det jo også en service de ikke modtager betaling. Men det vil da kun være rimeligt at du kan regne med det der står.
|
Det er de ikke, og hvis du lægger mærke til det, så giver de for det meste kun rådgivning offentligt om de mere "ukomplicerede" ting |
Lige en tilføjelse … Henrik du må endelig ikke opfatte mit spørgsmål som nedladende, svaret undre mig bare. For så vil alle de advokatråd der gives i aviser osv. være uden værdi.
|
Det vil vel ikke være uden værdi, men i stedet vil det være mere generaliserende altså en slags retningslinjer. Hvis man har en mere kompleks problemstilling tror jeg det er bedst at man får en konkret betalt advokatvurdering så er der også en smule sikkerhed for at konklusionen bygger på præcist det specialtilfælde man selv befinder sig i. Hvis advokater skulle hæfte for alt hvad de sagde i offentlige fora af den en eller anden art, så vil man jo aldrig kunne få en advokat til at udtale sig om noget som helst som er mere omsiggribende end højtlæsning af paragraffer, da chancen for at de skulle lave en lille fejltolkning er alt for stor. Det er der vel ingen der har nogen interesse i. /Peder |
Det ville undre mig uendeligt meget hvis advokater var ansarlig for de råd de giver i åbne debatter - eller måske endda på deres eget website. Det ville forudsette, at man kunne antage at man alene i en debat eller et website kan få en fyldestgørende juridisk assistance, og det vil de fleste nok bestride. Skal en advokat tage ansvaret for din sag, skal han have sagen, have betaling for den, vurdere den og derpå give dig sine professionelle råd - vil jeg mene. Men der kan naturligvis være huller eller regler jeg ikke er bekendt med ... Men det ville som sagt undre mig - for var det tilfældet er jeg rimelig sikker på at næsten ingen advokater turde sige noget offentligt - og det gør de jo |
Ja, det er jeg. Når du ikke har betalt for en ydelse, og modparten hellere ikke har garanteret for noget, så er der hellere ikke noget at komme efter. |