Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Løn som honorar - MOMS?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 17. Dec 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 09:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har lige et hurtigt spørgsmål. 

Jeg har - som privatperson (ikke CVR registreret) udført et stykke arbejde, som er "honoreret ved faktura". 

Jeg skal lave en faktura til dette, og jeg ved faktisk ikke, hvem der skal betale moms

Jeg fandt denne glimrende side - https://www.hurtigfaktura.dk/ - som virker til at do the trick til lejligheden. Men det gik lige op for mig, at jeg ikke ved, om jeg selv skal betale moms af mit honorar, eller om arbejdsgiver skal betale moms (det beløb jeg opkræver hos arbejdsgiver bliver dermed højere, da det dermed er honorar + moms jeg fakturerer). 

Håber, at der er nogen der lige kan svare mig på dette spørgsmål, jeg håber er ligetil. 

Dbh 

Mikkel Larsen

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:35

asromadk:

Jeg skal lave en faktura til dette, og jeg ved faktisk ikke, hvem der skal betale moms

Der skal kun moms på en faktura, hvis du er momsregistreret! Så umiddelbart skal du ikke ligge moms på en faktura du sender.

Spørgsmålet der følger naturligt herefter; har du pligt til at blive momsregistreret?

Hvis din samlede momspligtige honoraromsætning er på mere end 50.000 kr. set over et rulende år, så har du pligt til at blive momsregistreret. NB; også bare et enkelt salg kan udløse momspligten, nu kender jeg ikke størrelsen på dit honorar eller hvad du ellers har af omsætning, det ved du bedre selv Cool 

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 09:36

Da du - efter eget udsagn - ikke er momsregistreret, kan/skal/må du heller ikke lægge moms på din regning.

Du laver en faktura hvoraf dit timetal, timepris samt evt. materialeforbrug og en samlet pris fremgår.

Din kunde (som vel IKKE er din arbejdsgiver?) kan ikke få moms retur, som ikke er der. Han betaler regningen og lægger beløbet ind i sit regnskab som en omkostning han formodentlig kan trække fra.

Tilmeldt 17. Dec 15
Skrevet kl. 09:44

Tak for svarene. 

1) Nej, der er ikke risiko for at jeg skal momsregistreres. Men rammer jeg det (som jeg også har set på SKAT, så skal jeg registreres). 

2) Så jeg skal fakturere mit honorar EKSL. moms. Modtage det fulde beløb - honoraret - og så skal jeg slet ikke tænke på moms. Men kun at jeg skal betale min skat selvfølgelig. 

3) Nej, det er ikke min arbejdsgiver i den forstand. Blot i den forstand, at det var denne der gav-mig-arbejde. :) 

Tilmeldt 17. Dec 15
Skrevet kl. 09:49

Bonus spørgsmål: 

- Hvad er forskellen for ham/min 'arbejdsgiver'. Han var ligeglad med, om det blev udbetalt som løn eller som honorar. Løn er blot dét mere omstændeligt. 

Men hvad er forskellen - for os begge. Er det billigere for ham og hans firma at udbetale mig honorar i forhold til at aflønne mig. (det ville i så faldt med al sandsynlighed KUN være denne ene løn, da jeg på ingen måde er tilknyttet firmaet og udfører arbejde fast, løbende). 

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 10:11

Ja, du modtager honoraret eks. moms og skal bare betale skat af det. Med fradrag for de evt. materialeomkostninger, du har haft.

Det er bare nemmere for ham at få en regning fra dig og så er den potte ude, end hvis han skulle hen og oprette dig i sit lønsystem.

Tilmeldt 17. Dec 15
Skrevet kl. 10:19

Tusind, tusind tak for de utrolig hurtige tilbagemeldinger. Så blev jeg lige dėt klogere idag!

God dag til jer alle

Tilmeldt 19. Jan 15
Skrevet kl. 10:30

Birte Andersen:

Det er bare nemmere for ham at få en regning fra dig og så er den potte ude, end hvis han skulle hen og oprette dig i sit lønsystem.

Lidt hurtig besvarelse ;)

Der er stadig indberetningspligt på honoraret, så længe afsenderen ikke er momsregistreret. I dette tilfælde skal der helt klart ske indberetning til skat's e-indkomst.

Tilmeldt 19. Jan 15
Skrevet kl. 10:32

asromadk:

Bonus spørgsmål: 

- Hvad er forskellen for ham/min 'arbejdsgiver'. Han var ligeglad med, om det blev udbetalt som løn eller som honorar. Løn er blot dét mere omstændeligt. 

Men hvad er forskellen - for os begge. Er det billigere for ham og hans firma at udbetale mig honorar i forhold til at aflønne mig. (det ville i så faldt med al sandsynlighed KUN være denne ene løn, da jeg på ingen måde er tilknyttet firmaet og udfører arbejde fast, løbende). 

I forhold til løn eller honorar er der ingen forskel med mindre du er momsregistreret.

I din nuværende situation skal din arbejdsgiver/hvervgiver stadig indberette dit honorar! han skal ikke indeholde a-skat eller am-bidrag, men indberetningspligten er der stadig.

Så det er umiddelbart lige så omstændigt i dit tilfælde om du er regulært lønansat eller for udbetalt honorar.

Tilmeldt 19. Jan 15
Skrevet kl. 10:35

asromadk:

1) Nej, der er ikke risiko for at jeg skal momsregistreres. Men rammer jeg det (som jeg også har set på SKAT, så skal jeg registreres). 

Du må ikke vente til du har ramt! Så kan du teoretisk blive momspligtig af din samlede omsætning.

Du skal have en evt. momsregistrering på plads inden du afsender fakturaen der bringer dig over en omsætning på 50.000 kr.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)