Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Løn som honorar - MOMS?

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

asromadk:

1) Nej, der er ikke risiko for at jeg skal momsregistreres. Men rammer jeg det (som jeg også har set på SKAT, så skal jeg registreres). 

Du må ikke vente til du har ramt! Så kan du teoretisk blive momspligtig af din samlede omsætning.

Du skal have en evt. momsregistrering på plads inden du afsender fakturaen der bringer dig over en omsætning på 50.000 kr.

Vi er 100% enige om der altid skal ske indberetning fra CVR der betaler honorar til en CPR eller ikke momsregistret men - skal der altid momsregistreres hvis man ikke driver selvstændig virksomhed men rent faktisk ER korrekt honorarmodtager

Lad os sige bestyrelsesarbejde = honorar - formanden får 200.000 kr i honorar -Det skal indberettes men formanden skal vel ikke momsregistreres for at kunne modtage det honorar. Det er vel lidt der forskellen ligger mellem ren Freelance - som sender faktura, og så en der er faktuel honorarmodtager?

Er jeg galt ude her? http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/freelance-og-honorarmodtager.html 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:55

Cookie - John Hannover:

skal der altid momsregistreres hvis man ikke driver selvstændig virksomhed men rent faktisk ER korrekt honorarmodtager

Lad os sige bestyrelsesarbejde = honorar - formanden får 200.000 kr i honorar -Det skal indberettes men formanden skal vel ikke momsregistreres for at kunne modtage det honorar. Det er vel lidt der forskellen ligger mellem ren Freelance - som sender faktura, og så en der er faktuel honorarmodtager?

Er jeg galt ude her? http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/freelance-og-honorarmodtager.html 

Jeg tror absolut ikke du "er helt galt ude" 

Pligten til momsregistrering afhænger af om du i det hele taget har en momspligtig omsætning, og jeg er umiddelbart enig i dit link. Økonomisk virksomhed i momsmæssig henseende differentierer sig fra lønmodtagerbegrebet, og som du skriver må det være en konkret vurdering af om der er normal forretningsmæssig risiko m.m. eller man "de facto" er lønmodtager.

Tilmeldt 17. Dec 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:27

Ja, jeg læste godt et andet sted, at selv for over 50.000, er det ikke sikkert, at en momsreg kan betale sig. 

Men ihvertfald. I mit konkrete tilfælde lige pt, så fakturerer jeg bare, er opmærksom på, at firmaet får indberettet det, og så er den skid slået. 

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)