Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan må man publicere andres billeder?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 20. Mar 06
Indlæg ialt: 92
Skrevet kl. 19:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved godt at ophavsretten ikke tillader at gøre det uden videre. Men er der ikke en måde man kan gøre det lovligt, uden at have tilladelse? Evt. med kildeangivelse eller andet?

Jeg skal på nettet beskrive produkter, og vil derfor også gerne have billeder af selve produktet. Men så vidt jeg kan læse mig frem til, må man ikke gøre dette med mindre man får lov af den som har ophavsretten. Rigtigt? Ingen muligheder?

Mit næste spørgsmål er så, hvem er indehaveren af ophavsretten... Går jeg eksempelvis ind på edbpriser.dk -> Foto/video -> Digital video .... Der inde er der mange produkter, og edbpriser har ikke ophavsretten til alle disse billeder!?
Så de har vel fået lov at ligge billederne ud. Men af hvem? Forhandlerne....? De billeder som e-butikkerne har er ofte de samme billeder, da de får dem af leverandøren. Men når en e-butik får billeder fra leverandøren, får de så normalt lov til frit at bruge dem i marketingsøjemed? Altså siden de må bruge billedet på edbpriser?

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 19:27

Det korte svar er : Nej du må ikke bruge billeder du ikke selv ejer ophavsretten til, uden ejerens samtykke.

Gør du det alligevel kan du forvente et erstatningskrav + vederlag fra ejeren, som du med meget stor sandsynlighed vil blive dømt til at betale hvis sagen ryger i retten.

Det er ikke unormalt at forlange, og få medhold i, 1500 kroner for uberettiget anvendelse af et billede og 1500 kroner i vederlag for at have anvendt billedet.

Så kan du selv regne ud hvor mange billeder du vil bruge til en stykpris på f.eks. 3000 kroner hvis/når det bliver opdaget.

Ofte er det intet problem at få lov til at bruge leverandørens billeder i din markedsføring, men sørg for din egen skyld for at få det på skrift så der ikke er noget at komme efter. 

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 20. Mar 06
Skrevet kl. 19:32

Hej Anders

Tak for det hurtige svar;o)

Anders Christensen:

Ofte er det intet problem at få lov til at bruge leverandørens billeder i din markedsføring, men sørg for din egen skyld for at få det på skrift så der ikke er noget at komme efter. 

Men er det nok at have leverandørens tilladelse? Da det jo i de fleste tilfælde ikke er ham som har taget billedet?

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 21:53

I de fleste tilfælde kan du ikke rende rundt og lede efter en ophavsmand til billeder, hvor dette ikke fremgår tydeligt. Derfor må du i sagens natur gå så langt tilbage i din søgen efter kilden, som du kan indenfor, hvad der må betragtes som rimeligt. Hvis du altså har fået leverandørens tilladelse til brug af et billede, så må du jo antage, at dette holder stik.

Skulle dette ende i en retssag, så har du handlet i god tro og har bevis for, at du har forsøgt ikke at krænke 3. mands rettigheder. Dette vil en dommer sædvanligvis tage for gode varer, og du idømmes højst at fjerne det beskyttede materiale.

Vh

Peter 

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Tilmeldt 20. Mar 06
Skrevet kl. 21:58

Hej Peter...

Lige noget i den dur som jeg manglede, ikke fordi jeg ikke tror på dig men har du nogen kilde?

mvh

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 22:11

Nej, jeg har ingen kilde. Der står ikke i nogle love, at det er OK at tro, at ophavsmanden er mr. x. Men mit budskab er baseret på mange lange samtaler med min kære ven og dommer, som konsekvent fortæller mig, at i enhver retssag favoriserer dommeren den, der handler mest menneskeligt.

Jeg har dog selv et eksempel fra krak.dk, der sendte erstatningskrav til en af mine kunder for uretmæssigt brug af kortmateriale. Her var sagen klar: kortet var markeret med "Copyright: Krak.dk"

Havde det været et kort uden denne angivelse, så ville Krak blot have oplyst om misforholdet og bedt om at få det fjernet.

Det kan sammenlignes lidt med hæleri. Hvis du køber noget på Den Blå Avis, så bør du bede om at se en kvittering. Får du forevist en kvittering og alt synes i bedste orden, så er du stadig skyldig i hæleri, hvis varen er stjålet. Men forskellen ligger i, at retten ser med formildende øjne på den, der kan vise, at vedkommende har forsøgt at sikre sig.

Det er ikke en skudsikker forudsigelse, hvorfor du stadigvæk selv er ansvarlig og risikerer straf. Men retssystemet er dog nogenlunde rimeligt. Trods alt :)

Vh

Peter 

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Tilmeldt 20. Mar 06
Skrevet kl. 22:16

Ok

Tak for svaret;o)

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9740
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 22:40

> Skulle dette ende i en retssag, så har du handlet i god tro og har bevis for, at du har forsøgt ikke at krænke 3. mands rettigheder.

Det er IKKE nok at man har gjort hvad man (synes) man kan for at finde ophavsmændende til et værk - det giver IKKE lov til at bruge det. Jeg kan huske mange sager fra min tid i musikbranchen der understreger dette. En af sagerne var Cut'n Move der som nogle sikkert vil huske havde et kæmpe hit med "Serious..." som byggede på et sampled klaverriff. Hverken de eller deres pladeselskab kunne efter ugers research finde ud af hvem der havde lavet det og sendte derfor bare pladen ud. Men da den blev et hit henvende ejerne sig selv - og da de ikke på forhånd havde spurgt om lov, endte det med at HELE indtjeningen fra det hit, gik til dem de havde stjålet en lille sample fra.

Der er heller ingen af de sager jeg har fået min advokat til at køre mod folkder har stjålet mine tekster hvor der har været nogen som helst snak om forsæt. Det er underordnet. Således har der været folk, som har taget min tekst, fra andre der har taget den og derfor ikke mente de skulle betale. Det skulle det - og det kom de til.

Så for guds skyld, lad være med at tro på at god vilje er nok - det er det altså ikke i praksis!

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 07:56

Jeg har en kunde, der lige har sendt mig nogle PDF'er med produktbilleder til hans nye hjemmeside - under et domæne som han står som registrant for.

Hvor meget synes I, at jeg skal gøre ud af at advare ham? Er det nok at gøre det pr. mail? Eller bør jeg blande mig uden om?

Og hvis han skulle få en sag på halsen fra een af hans leverandører en dag, ville noget kunne falde tilbage på mig fordi jeg ikke har advaret ham grundigt nok om konsekvenserne?

Disse spørgsmål er jo ret principielle, da der er rigtig mange andre CMS- og indholdsleverandører, der er i samme situation.

Venlig hilsen, Christian

Tilmeldt 20. Mar 06
Skrevet kl. 08:32

Hvis jeg forstår dig ret demib. Så skal jeg lade være med at bruge et billede fra en webshop. Selvom jeg, af ejeren, af webshoppen har fået lov til at bruge det.

Idet han har fået ret til at bruge billedet af leverandøren, vil jeg da gå ud fra at han ved hvad og hvordan han må gøre med billedet. For på et eller andet plan er det jo en del af hans egen marketing at hans produkt bliver omtalt.

Og hvis jeg har en aftale med indehaveren af en webshop, som siger at jeg må bruge hans billede. Er det så ikke nærmere ham end mig som har et problem? - Hvis det nu skulle vise sig ikke skulle holde stik...

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)