Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan må man publicere andres billeder?

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Trelleborg, Sverige
Tilmeldt 6. Nov 07
Indlæg ialt: 594
Fra  Catapult Skrevet kl. 09:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Generelt set har firmaer som får taget produktfoto jo ret til at bruge dem som de vil (alt efter aftale med deres fotograf) og mange firmaer har deciderede "presse" sider hvor man frit kan downloade deres billeder til brug for fx medieomtale. Det bruger vi meget i mit firma. Det er jo her i deres interesse at få deres fotos og info så bredt ud som muligt. Så umiddelbart villle jeg gå ud fra at firmaer som sender mig billedemateriale, har fulde rettigheder til dette, med mindre at nogle indre alarmklokker går af.

Det er straks noget andet når det ikke er produktfotos men mere "kunstneriske" af slagsen. Der vil stort set altid være en fotograf der vil som minimum krediteres og ofte sjovt nok også betales :)  ... her kan man faktisk risikere 3 dobbelt pris for fotoet. Den normale grundpris, en tilsvarende bøde for ikke at have købt det og en bøde for ikke at kreditere fotografen.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 11:07

Effektiv Markedsføring:
Hvor meget synes I, at jeg skal gøre ud af at advare ham?

Hvis jeg opdager, at én af mine kunder anvender materiale, som jeg ikke tror, de har ret til, gør jeg det meget klart for dem, at det er sådan, det forholder sig.

Et eksempel:
Jeg laver et kirkeblad, hvor redaktøren af og til har lyst til at gengive en salme. Nogle salmer er så gamle, at ophavsretten er udløbet (når forfatteren har været død i 70 år), men andre er jo ganske nye. Jeg har gjort opmærksom på problemet og gjort det klart, at det er hans ansvar at sørge for, at rettighederne er i orden. Jeg har fået ham til at bekræfte dette skriftligt, så han ved, at jeg forventer, at han har styr på tingene.

mvh Hans

Tilmeldt 14. Apr 05
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 11:10

jesperFG:
Generelt set har firmaer som får taget produktfoto jo ret til at bruge dem som de vil (alt efter aftale med deres fotograf) og mange firmaer har deciderede "presse" sider hvor man frit kan downloade deres billeder til brug for fx medieomtale.

Joh - men du må stadig kun bruge billederne til det, som firmaerne godkender. Du må f.eks. ikke samle lækre billeder af piger i nyt tøj fra forskellige tøjmærkers hjemmsider og udgive disse i en kalender.

mvh Hans

Fra Trelleborg, Sverige
Tilmeldt 6. Nov 07
Fra  Catapult Skrevet kl. 13:25

Hans Stokholm Kjer - fra Kjers Kommunikation:

jesperFG:
Generelt set har firmaer som får taget produktfoto jo ret til at bruge dem som de vil (alt efter aftale med deres fotograf) og mange firmaer har deciderede "presse" sider hvor man frit kan downloade deres billeder til brug for fx medieomtale.

Joh - men du må stadig kun bruge billederne til det, som firmaerne godkender. Du må f.eks. ikke samle lækre billeder af piger i nyt tøj fra forskellige tøjmærkers hjemmsider og udgive disse i en kalender.

mvh Hans

Jeg ville sige, ja naturligvis - men du har ret, det er ikke naturligvis, men det var dog det jeg mente :)  Jeg gik ud fra at man havde gjort klart for virksomheden hvad man skulle bruge deres billeder til, hvis dette ikke er tilfældet så er man i hvert fald hurtigt på dybt vand.

Tilmeldt 14. Apr 05
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 13:28

jesperFG:
Jeg ville sige, ja naturligvis - men du har ret, det er ikke naturligvis, men det var dog det jeg mente :)

Jeg er helt med på, at du har styr på det, Jesper. Jeg ville bare lige gøre det klart for eventuelle medlæsere, der fik gode ideer. :-)

mvh Hans

Fra Trelleborg, Sverige
Tilmeldt 6. Nov 07
Fra  Catapult Skrevet kl. 13:36

Jeps, den fangede jeg godt - og tak for den hjælpende håndsrækning. Man kan jo så argumentere for at kalendere med smukke piger altid bør være lovlige at producere Wink

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)