Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af penge ved overgang til momsregistreret virksomhed

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 19. May 12
Indlæg ialt: 57
Fra  webintas Skrevet kl. 19:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har for et par måneder siden startet en enkeltmandsvirksomhed. Inden det havde jeg kørt det, som SKAT vist nok kalder en hobbyvirksomhed; altså en ikke-momsregistreret virksomhed med maks. omsætning på 50.000 om året. Jeg kom dog til at gå over grænsen og er nu igang med momsregnskab. Da jeg startede (5. november) var der nogle penge på kontoen, og mit spørgsmål er så, hvad jeg gør ved dem i regnskabet? Skal jeg bare trække dem ud nu og lade være med at bogføre dem? Eller bogføre dem som privat hævning, men hvornår? Eller er pengene en del af min åbningsbalance? Btw, jeg bruger Dinero.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:35

Jeg ved ikke om jeg helt forstår dig - men hvad du har på "kontoen" har jo ikke betydning som sådan - det som har betydning er dine indtægter minus dine udgifter - i tiden før du stiftede momsregistreret virksomhed og forsat i tiden efter. Den store forskel ligger i momsen - hvor du fra momsregistrering og frem skal ha moms på alle dine salg og kan trække moms fra, når det du køber er fra en dansk momsregistreret sælger.

I princip er alt indtil dato for moms - bare indtægter og udgifter, og jeg kan ikke se andet, end dem kan du føre i Dinero (kunne har gjort hele tiden) og ja så er de jo del af åbningsbalance - hvis du har ført regskabet korrekt

Hvad der står i banken, er helt ligemeget for dette - den skal du bruge til at stemme din bogføring af, men den siger intet om overskud eller underskud

Overvej at læse lidt om REGNSKAB HER I LINK til e-bog Introduktion til regnskab som forklarer en lang række principper for skat og moms og fradrag - og overvej, om du ikke skulle finde on online bogholder, f.eks via www.agera.dk til at sætte dit regnskab op her fra start - inkl. tiden uden moms.

vh John Hannover

Fra Aarhus
Tilmeldt 19. May 12
Fra  webintas Skrevet kl. 20:46

Hej John og tak for svar

Mit regnskab har hidtil bestået af et Excelark med udgifter og indtægter. Samtidig har jeg listet mine "udtræk" til privat forbrug, så det stemte med mit kontoudtog.

Nu indtaster jeg jo indtægter, udgifter og private hævninger i Dinero, men når jeg sammenligner min bankkonto med mine "Likvide beholdninger", så stemmer det ikke overens, da jeg havde noget på konto, da jeg startede..

Eftersom jeg har tænkt mere over det nu her, så giver det vel mest mening at jeg bare overfører dem væk fra min firmakonto, da de ikke hører til det momsregistrerede firma. Er det korrekt?

Fra Aarhus
Tilmeldt 22. Jan 13
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 22:54

Hej Peter

Som John skriver, gør det egentlig ikke den store forskel - udover at der af og til skal betales lidt moms. Og indtil da, skal det skyldige momsbeløb stå på firmakontoen - og stemme med likviderne jf. balancen. Har du tastet alle indtægter, udgifter, privathævninger mv. og det stadig ikke stemmer, kunne det være din åbningsbalance som står forkert. Har du fx. 1000 kr på kontoen primo året, skal de indtastes under åbningsbalance. Lige ledes skal skyldig moms, samt andre forpligtelser. Forholdvis vigtigt for at give et retvisende billedet ved årsafslutning. Du er meget velkommen til at skrive, hvis du har brug for hjælp. Tænker det vil tage en time eller to at gennemgå Smile

Freelance bogholder. Ekspert i Dinero, Billy, mf. Få det gjort rigtigt - Og spar tid & penge!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:56

Peter :
Eftersom jeg har tænkt mere over det nu her, så giver det vel mest mening at jeg bare overfører dem væk fra min firmakonto, da de ikke hører til det momsregistrerede firma. Er det korrekt?
det kan du sagtens - Bare du stadigt har fuldt regnskab fra start af ikke momsregistret. der skulle din bank jo som sådan også ha været med - men hvis bare du ved du har fuldt regnskab der - så kan du godt begynde på en frisk

Indtægterne skal når året er gået jo lægges sammen i alle fald som skattepligtige

vh John H

Fra Aarhus
Tilmeldt 19. May 12
Fra  webintas Skrevet kl. 10:34

Hej I to,

Tak for svar. Jeg har fuldt regnskab over indtægter/udgifter fra hele året. Så sørger jeg bare for at indberette det samlede regnskab fra mit Excelark og fra Dinero til SKAT.

Jeg trækker bare pengene væk fra kontoen uden bogføring i Dinero, så min bankkonto stemmer overens med beholdningen i Dinero.

// Peter

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)