Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp - barselsdagpenge og enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 28. Dec 07
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 12:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino'er

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe, da jeg er meget forvirret omkring reglerne for barsel som selvstændig.
Jeg har en enkeltmandsvirksomhed og arbejder alene fuldtid, suppleret af hjælp fra en freelancer. Jeg har et pænt overskud, så jeg er ikke bekymret for min ret til dagpenge. Det der bekymre mig er at jeg har læst, at man slet ikke må have aktivitet i virksomheden når man får barselsdagpenge. Jeg er naturligvis klar over, at jeg ikke må arbejde når jeg får barselsdagpenge, men der er jo stor forskel på de to ting. Jeg havde nemlig i tankerne, at ansætte en til at holde virksomheden kørende mens jeg er på barsel. Jeg kan jo ikke bare lukke det hele ned fordi jeg skal have et barn.

Jeg har netop haft ringet til Udbetaling Danmark, og jeg snakkede med en pige, som lød som om hun overhovedet ikke vidste hvad hun snakkede
om. På den ene side sagde hun, at jeg ikke måtte have anden indtægt, når jeg fik barselsdagpenge; på den anden side sagde hun at jeg godt måtte have en ansat, hvis jeg ikke selv arbejdede. Og hun skulle liige spørge en kollega. Det lød lidt som om hun ikke engang kendte forskel på de forskellige virksomhedstyper. Så jeg har det temmelig stramt med blot at stole på hendes ord, og kan ikke finde noget om reglerne på skrift nogen steder.

Er der nogen der kan bekræfte om jeg gerne må have en ansat til at generere omsætning i virksomheden, mens jeg får udbetalt barselsdagpenge?
Og i så fald, skal denne person være fastansat, eller er det ok med en freelancer (faktura/honorar)?

Ellers er mine eneste muligheder, så vidt jeg kan se, at "lukke ned" mens jeg er på barsel, eller nøjes med halv dagpengesats og arbejde deltid i
virksomheden. Er der andre muligheder jeg har overset?

Håber der er nogen der kan hjælpe mig til større klarhed omkring dette. På forhånd tak :)

Mvh. Signe

Fra København
Tilmeldt 28. Dec 07
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 19:07
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Op

Tilmeldt 19. May 14
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 17:08

Prøv at ringe til dem igen og snak med en der ved noget. Jeg står og skal på barsel til november og har fået at vide man godt må arbejde på sin virksomhed men man skal opgive time-antal så de kan trække det fra dine barselsdagpenge :)

Mvh

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)