Hejsa Charlotte
Godt spørgsmål, jeg er set glad for nogle fast procedure
F.eks vil jeg, på alle de sites jeg arbejder med, altid insisterer på en daglig backup - incl test af at den faktisk kan bruges til restor (og nej vi laver ikke en test restore dagligt ;-)) - og denne backup skal selvfølgelig køres automatisk. Ligesom jeg benytter Uptime robot til at overvåge at løsningen kører.
Men det er jo kun en mindre del af arbejdet - generelt har jeg outsourcet de her ting til nogle der er eksperter.
Men jeg har på andre løsninger rejst rundt med et "Healthcheck" dokument, der, for hver løsning beskriver præcist hvad der skal testes/gøres - f.eks én gang om ugen.
Afhængigt af hvad typer af løsninger du supporterer kunne dette indeholde:
- Tjek af Logfiler
- Opdatering af Plugins/temaer incl efterfølgende test
- Håndtering af kommentarer
- Tjek af Google Webmaster Tools og Google Analytics, muligvis med rapport til dem der har sitet, konverteringer/mål gennemfør osv
- Opfølgning justering af adwords
Sådan et dokument behøver ikke at være rocket-science, det kan sagtens være et simpelt word dokument pr løsning, og så måske med et regneark hvor du følger op på og dokumentere du har gjort det.
Har du brug for noget lidt mere avanceret, som du måske også kan dele med dine kunder så de løbende kan se temperaturen på deres løsning, så kan du evt udvide dette med en web/app løsning.
Vi arbejder en del med det der hedder APP Sheet - her kan du bygge en "app" direkte oven på et regneark på mindre end en dag, og nåhja, vi kan selvfølgelig også lave en opfølgnings app til dig hvis du har behov for det - det tager ikke 1 dag at lave sådan én
//Morten