Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gode tips til at sætte vedligeholdelse af hjemmesider i system

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 15. Aug 10
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 10:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej hej,

Jeg er administrator på lidt forskellige hjemmesider, og jeg mangler lidt en god måde, hvorpå jeg kan

sætte det i system på - altså skabe lidt struktur over, hvordan jeg løbende vedligeholder på en god og naturlig måde.

Har I nogle gode tips til det. Sætter i det ind i skema, kender i nogle gode hjemmesider, Apps eller lignende, der kan

gøre det nemt at sætte i system? 

Alle tips i forbindelse med vedligeholdelse er jeg meget interesseret i :-)

(beklager hvis jeg har placeret forkert, men kunne ikke lige finde en kategori, der passede helt)

Fra Roskilde
Tilmeldt 16. Jul 11
Indlæg ialt: 473
Skrevet kl. 10:28

Jeg plejer at have det stående i et worddokument.

Deri har jeg en liste under hver hjemmeside med gøremål.

Denne kan du altid åbne for og så har du et overblik og kan gå i gang med det samme.

Det kan være en god idé at lave sig en 3-måneders plan.

Fra Aarhus C
Tilmeldt 14. Mar 14
Indlæg ialt: 2152
Fra  Erhvervshjemmesider.dk ApS Skrevet kl. 10:40

Hej Charlotte

Hvor omfattende er disse vedigeholdelser? 

Du kunne evt. overveje et CRM-system, hvor du kan oprette "tasks" med gentagende tilbagevirken. 

Vi benytter insightly. Dog er omfanget af hjemmesiden vi løbende opdaterer nok noget større end det omfang du selv står overfor :-) 

Fra 4200
Tilmeldt 13. Jun 13
Indlæg ialt: 137
Fra  Gittes Hjemmesider Skrevet kl. 10:50

Jeg bruger bare en almindelig kalender tilknyttet min mail, hvor jeg lægger opgaver ind til mig selv f.eks. "husk at betale domæne" eller "Tag backup", "Tjek links" osv. Derudover jeg storforbruger af to-do lister. Her vil jeg helst have et stykke papir. Der er en sjælden sær fornøjelse over at slå en fed streg over løste opgaver Skype-Giggle

Udfordringen kan nogen gange være at få skabt overblik over hvilke ting man gerne vil have gjort f.eks. hvor tit vil man tage backup, hvor tit vil man tjekke for opdateringer osv. Det er også ret forskelligt fra CMS til CMS hvor meget vedligeholdelse der kræves. WordPress notifikerer dig jo om, at der er en ny opdatering til rådighed. Og backup kan indstilles, så det gøres automatisk osv. Andre CMS'er kræver måske, at du selv med jævne mellemrum holder dig orienteret på deres hjemmeside om evt. opdateringer.

Fra Sorø
Tilmeldt 4. Oct 14
Indlæg ialt: 999
Fra  MHN Consulting Skrevet kl. 13:07

Hejsa Charlotte

Godt spørgsmål, jeg er set glad for nogle fast procedure

F.eks vil jeg, på alle de sites jeg arbejder med, altid insisterer på en daglig backup - incl test af at den faktisk kan bruges til restor (og nej vi laver ikke en test restore dagligt ;-)) - og denne backup skal selvfølgelig køres automatisk. Ligesom jeg benytter Uptime robot til at overvåge at løsningen kører.

Men det er jo kun en mindre del af arbejdet - generelt har jeg outsourcet de her ting til nogle der er eksperter.

Men jeg har på andre løsninger rejst rundt med et "Healthcheck" dokument, der, for hver løsning beskriver præcist hvad der skal testes/gøres - f.eks én gang om ugen.

Afhængigt af hvad typer af løsninger du supporterer kunne dette indeholde:

• Tjek af Logfiler
  • Opdatering af Plugins/temaer incl efterfølgende test
  • Håndtering af kommentarer
  • Tjek af Google Webmaster Tools og Google Analytics, muligvis med rapport til dem der har sitet, konverteringer/mål gennemfør osv
  • Opfølgning justering af adwords

Sådan et dokument behøver ikke at være rocket-science, det kan sagtens være et simpelt word dokument pr løsning, og så måske med et regneark hvor du følger op på og dokumentere du har gjort det.

Har du brug for noget lidt mere avanceret, som du måske også kan dele med dine kunder så de løbende kan se temperaturen på deres løsning, så kan du evt udvide dette med en web/app løsning.

Vi arbejder en del med det der hedder APP Sheet - her kan du bygge en "app" direkte oven på et regneark på mindre end en dag, og nåhja, vi kan selvfølgelig også lave en opfølgnings app til dig hvis du har behov for det - det tager ikke 1 dag at lave sådan én

//Morten

Fra Aarhus
Tilmeldt 15. Aug 10
Skrevet kl. 09:24

Jacob Kildetoft Henriksen:

Jeg plejer at have det stående i et worddokument.

Deri har jeg en liste under hver hjemmeside med gøremål.

Denne kan du altid åbne for og så har du et overblik og kan gå i gang med det samme.

Det kan være en god idé at lave sig en 3-måneders plan.

Hej Jacob,

Ja et Word-dokument går man heller aldrig helt galt i byen af. Jeg tænkte dog, at der måske var nogle af jer, der kendte til et eller andet smart program, hvor man måske bare kunne plotte opgaver ind :-) Men tak for svar :-)

Fra Aarhus
Tilmeldt 15. Aug 10
Skrevet kl. 09:26

Simon Børsting Sørensen :

Hej Charlotte

Hvor omfattende er disse vedigeholdelser? 

Du kunne evt. overveje et CRM-system, hvor du kan oprette "tasks" med gentagende tilbagevirken. 

Vi benytter insightly. Dog er omfanget af hjemmesiden vi løbende opdaterer nok noget større end det omfang du selv står overfor :-) 

Det er ikke kæmpe tekniske vedligeholdelser. Det er mere:

opdatering af plugins, husk Backup, tjekke for broken links og ja så kommer der nogle
nyheder der skal ind på siderne løbende fx nye artikler osv. og ja så skal der selvfølgelig tjekkes op på, at alt er opdateret i forhold til den plan, der er for siden :-)

Fra Aarhus
Tilmeldt 15. Aug 10
Skrevet kl. 09:30

Morten Hjorth Nielsen:

Hejsa Charlotte

Godt spørgsmål, jeg er set glad for nogle fast procedure

F.eks vil jeg, på alle de sites jeg arbejder med, altid insisterer på en daglig backup - incl test af at den faktisk kan bruges til restor (og nej vi laver ikke en test restore dagligt ;-)) - og denne backup skal selvfølgelig køres automatisk. Ligesom jeg benytter Uptime robot til at overvåge at løsningen kører.

Men det er jo kun en mindre del af arbejdet - generelt har jeg outsourcet de her ting til nogle der er eksperter.

Men jeg har på andre løsninger rejst rundt med et "Healthcheck" dokument, der, for hver løsning beskriver præcist hvad der skal testes/gøres - f.eks én gang om ugen.

Afhængigt af hvad typer af løsninger du supporterer kunne dette indeholde:

• Tjek af Logfiler
  • Opdatering af Plugins/temaer incl efterfølgende test
  • Håndtering af kommentarer
  • Tjek af Google Webmaster Tools og Google Analytics, muligvis med rapport til dem der har sitet, konverteringer/mål gennemfør osv
  • Opfølgning justering af adwords

Sådan et dokument behøver ikke at være rocket-science, det kan sagtens være et simpelt word dokument pr løsning, og så måske med et regneark hvor du følger op på og dokumentere du har gjort det.

Har du brug for noget lidt mere avanceret, som du måske også kan dele med dine kunder så de løbende kan se temperaturen på deres løsning, så kan du evt udvide dette med en web/app løsning.

Vi arbejder en del med det der hedder APP Sheet - her kan du bygge en "app" direkte oven på et regneark på mindre end en dag, og nåhja, vi kan selvfølgelig også lave en opfølgnings app til dig hvis du har behov for det - det tager ikke 1 dag at lave sådan én

//Morten

Hej Morten,

Tusind tak for udførlig tilbagemelding. Det lyder smart med Appsheets, det vil jeg lige prøve at kigge nærmere på :-)

/ Charlotte

Fra Aarhus
Tilmeldt 15. Aug 10
Skrevet kl. 09:32

Hej Gitte,

Det med kalenderen bruger jeg også nogle gange Skype-BigSmile
og også det med to-do lister, dem er jeg også ret gode til og synes egentlig også, at det virker ganske udmærket,men det kunne nu være smart om, man kunne det samme i en mere fancy elektronisk udgave :-)

Gitte Bergmann Søgaard Olsen:

Jeg bruger bare en almindelig kalender tilknyttet min mail, hvor jeg lægger opgaver ind til mig selv f.eks. "husk at betale domæne" eller "Tag backup", "Tjek links" osv. Derudover jeg storforbruger af to-do lister. Her vil jeg helst have et stykke papir. Der er en sjælden sær fornøjelse over at slå en fed streg over løste opgaver Skype-Giggle

Udfordringen kan nogen gange være at få skabt overblik over hvilke ting man gerne vil have gjort f.eks. hvor tit vil man tage backup, hvor tit vil man tjekke for opdateringer osv. Det er også ret forskelligt fra CMS til CMS hvor meget vedligeholdelse der kræves. WordPress notifikerer dig jo om, at der er en ny opdatering til rådighed. Og backup kan indstilles, så det gøres automatisk osv. Andre CMS'er kræver måske, at du selv med jævne mellemrum holder dig orienteret på deres hjemmeside om evt. opdateringer.

Fra Sorø
Tilmeldt 4. Oct 14
Indlæg ialt: 999
Fra  MHN Consulting Skrevet kl. 09:53

Charlotte:
Det lyder smart med Appsheets, det vil jeg lige prøve at kigge nærmere på :-)

Du siger bare til hvis du har brug for lidt hjælp eller sparring til at komme igang

//Morten

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)