Jeg skriver herinde, da jeg er ved at undersøge, hvorvidt der retmæssigt skal pålægges købsmoms, når min virksomhed køber IT-udviklingstimer hos en IT-leverandør? Der er alene tale om service/udviklingstimer, hvor der betales for et antal timer for webudvikling.
Der er jo ikke tale om køb af en fysisk vare, som jeg videresælger, og dermed kan opkræve salgsmoms af.
Nogen, som kender praksis eller Momsloven godt nok til at kunne svare på dette?
Jeg skriver herinde, da jeg er ved at undersøge, hvorvidt der retmæssigt skal pålægges købsmoms, når min virksomhed køber IT-udviklingstimer hos en IT-leverandør? Der er alene tale om service/udviklingstimer, hvor der betales for et antal timer for webudvikling.
Der er jo ikke tale om køb af en fysisk vare, som jeg videresælger, og dermed kan opkræve salgsmoms af.
Lige for at forstå dit spørgsmål, så går jeg ud fra det er dig der køber en ydelse fra en IT-leverandør hvor der er moms på fakturaen du har modtaget? (Det er udgangspunktet for mit svar)
Så jeg forstår egentlig dit spørgsmål som du spørger om du har ret til fradrag i købsmomsen selv om du ikke videresælger den indkøbte ydelse?
Du har ret til fradrag for købsmomsen i forhold til momslovens § 37, i hvilken kravet er at du skal anvende den indkøbte ydelse til brug for din virksomheds levering af momspligtige leverancer. Dvs. retten til fradrag har ikke så meget at gøre med hvorvidt det køber bliver videresolgt, men nærmere om indkøbet bliver brugt til at skabe en momspligtig omsætning.
Derudover er det self et krav for at få fradrag i købsmomsen, at din virksomhed er momsregistreret!
1
Der er moms på alle ydelser og varer som leveres fra dansk momsregistreret firma til alle i Danmark - Så er leverandøren momsregistreret så skal der være dansk moms på
2
Hvis DU er momsregistreret, og det må du jo være, da du skriver du ikke kan lægge salgsmoms på fordi du ikke videresælger - så har du momsfradrag for købsmomsen, som dermed jo ikke er en omkostning