Hej jeg skriver dette indlæg både for måske at kunne få nogle gåde råd fra nogen som måtte have erfaring i en lignende sag. Eller i det mindste for at andre med iværksættere ikke kommer i samme situation som mig Det drejer sig om en grim gammel sag om en leasing kontrakt på en kopi maskine fra Xerox, som jeg ikke har kunne slippe ud af.
Jeg var så dum for nogle år siden at lease en kopi maskine igennem Xerox eller deres leasing selskab kaldet resonia. Som jeg har gået og betalt af på. På daværende tidspunkt gik mit firma fint og jeg kunne godt retfærdigøre brugen og udgiften til en sådanne. Desværre løb jeg ind i økonomiske problemer og fik problemer med at klare udgiften. Som hjælp fik jeg derfor en ny og lidt mindre kopi maskine til en meget lidt billigere penge, men til gengæld kunne noget mere.
Det hjalp ikke rigtig på muligheden for at betale og efter nogle skidte måneder hvor jeg måtte enten betale forsent eller afdrage min kvartals regning og et par advarsler (dog er mine regnigner dog altid blevet betalt i værste fald med lidt forsinkelse). Fik jeg så et brev om at de ville komme og afhente maskinen og resten af kontakten ville forfalde til omgående betaling.
Det havde jeg naturligvis ingen jordisk chance for at efterkomme og ringede og skrev derfor til selskabet og prøvede at forklare dem situationen. men der var ikke noget de kunne gøre. De ville modregne hvad de kunne få for kopi maskinen. Som på det tidspunkt var under 2 år gammel og resten skulle betales ved kasse 1.
Regningen kom så og lød på omkring 80.000 kr.(så er den kopi maskine vist også betalt) men der var ikke modregnet nogen kopi maskine. Som jeg siden har rykket for igennem den advokat der står for inkasso sagen. Så jeg røg så til inkasso, da jeg ikke kunne betale den regning.
Da inkasso sagen kom var jeg desværre så dum, at jeg var skrev under på en afdrags ordning til 24% pa + div. ekstra(vist omkring de 30% ialt)
som jeg så har gået at betalt af efter bedste evne i nogle år. med det resultat at min gæld nu er større end da jeg startede.
Jeg har prøvet alle mulige ting for at komme videre og prøve at forklare at jeg ikke har mulighed for at blive ved med det her. Har endda snakket med min bank og de har været villige til at låne mig 35.000 kr. som jeg har tilbudt dem mod at aftstå resten, da jeg ellers i værste fald må lukke mit firma helt. Som jeg ellers er ved at få op at stå igen. Men har efter 10-15 rykkere både skriftligt og telefonisk, kom jeg endelig igennem til den advokat som ejer firmaet der står for sagen. Hun ville ikke rigtig høre på mig og hendes eneste kommentar var at det kunne hun overhovedet ikke forestille sig de ville gå med til. Men hun ville rykke og vende tilbage og det er nu 1 1/2 måned siden.
Jeg syntes jeg har prøvet efterhånden alt og har prøvet at begrænse denne knaldroman, ved ikke at skrive alt ting.
Nogle gode råd?? jeg er tæt på desperat |
Hjæp til ulykkelig iværksætter
|
jeg kan huske at der var et indslag for ikke så længe siden på DR1 i programmet Kontant. I programmet var der en her fra Amino som udtalte sig, og såvidt jeg husker var det ham som hedder Visivo. Prøv at hive fat i ham, såvidt jeg husker så rådgiver han firmaer omkring sådan nogle leasing kontrakter, og kan måske hjælpe dig på en eller anden måde. Jeg håber du finder en løsning på dit meget meget meget uheldig problem |
Hej AP, Måske skal du prøve over for Xerox at "true" med, at du "lukker og slukker" dit firma -og at du meget vel kan gå personlig konkurs, hvis ikke du kan få en fornuftig afdragsordning! De fleste virksomheder er til at snakke med såfremt deres "fugl i hånden" er ved at blive til "10 på taget"....! |
- Jeg synes du skal kontakte Visivo som tidlige nævnt. Du kan evt. læse lidt her http://www.amino.dk/idealbb/view.asp?mode=viewtopic&topicID=2294&num=15&pageNo=1
|
Dbh Martin |
Det er godt nok en kedelig sag, du er havnet i! Har du prøvet at gå til Xerox, og fortalt dem hvilke gangstermetoder en af deres forhandlere bruger? Sådan en sag kan jo være skadelig for Xerox'' image, selvom de intet har haft med kontrakten at gøre. Jeg ved ikke om Resonia er ejet af Xerox?
De 80K lyder da helt urimeligt. Så meget koster sådan en maskine vel ikke? Er det inkl. det forbrug/kopier som du af gode grunde ikke kan bruge i resten af leasingperioden? Eller dækker det beløb kun selve maskinen? Hvis de har hentet maskinen er det vel ikke rimeligt at du skal betale for brugen af den.
mvh Carsten |
Det er ufatteligt at folk kan have moral til den slags, det er under alle omstændigheder noget der tærer kraftigt på Xerox varemærke... Dbh Martin |
Jeg er helt enig med Martin - Xerox har nogle problemer; især med deres "håndlangere" som tilsyneladdende kører deres eget show. Grafisk Arbejdsgiverforening har mange medlemmer som har problemer med deres Xerox-maskiner og navnlig supporten af disse fra de forskellige forhandlere af Xerox''s udstyr.
Det er bare meget ærgeligt, da Xerox trods alt er dem som laver noget af det bedste udstyr til bl.a. digitaltryk (der er kun 2 andre spillere på markedet: Lexmark og Xeikon). At deres service og generelle håndtering af kunderne så lider stærkt under de forskellige forhandlere, har efterhånden svært ved at blive opvejet af deres gode hardware.
Men der er dog nogle enkelte gode leverandører, som kæmper en desperat kamp. En af dem er XP-Digital her i Allerød. De har som nogen af de få virkelig gjort noget ud af at prøve at servicere kunderne og sørge for at de bliver ved med at være glade for deres udstyr. Jeg bliver f.eks. ringet op ca. en gang om måneden og spurgt om vi stadig er tilfreds med vores udstyr og om det kører som det skal og om der er noget vi pt. står og mangler af forbrugsstoffer eller andet - måske lidt irriterende engangimellem, men sørme lækkert at vide at de faktisk interesserer sig for kunden.
Men som sagt - der er desværre nogle rådne kar blandt leverandørerne af Xerox og de kan virkelig være en pest.
Så det er virkelig en sur situation du står i - men jeg vil også helt klart mene at du skal have fat i en advokat. Bl.a. lyder det meget underligt, at de henter maskinen, men stadig forventer at du betaler den resterende leasing-afgift. Hvis du betaler resterende leasing, så burde maskinen jo være din...? Sådan plejer aftalerne at være strikket sammen; man leaser maskinen over x-antal år og derefter kan købe dyret til 500 kr. eller lignende, da det nu er helt afbetalt.
/Jesper
www.MediaMouse.dk - alt i grafisk kreation & produktion jesper snabelA mediamouse.dk |
> men stadig forventer at du betaler den resterende leasing-afgift. Hvis du betaler resterende leasing, så burde maskinen jo være din...? Nej, sådan er det desværre ikke med leasing. Såvidt jeg husker MÅ der faktisk ikke stå i en leasing aftale at du efter endt leasing overtager det, for så er det rent skatteteknisk IKKE en leasing men en afdragsordning og den skal bogføres helt anderledes. Den måde man som regel er kommet udenom det på er, at der godt må stå at man må "anvise" en køber af udstyret, som så til gengæld godt må være dig selv.
I alle fald, ajer man ikke leaset udstyr - hverken under leasing perioden eller efter, men mindre specificerede options udnyttes.
Men bortset fra det, er jeg 100% enig i at det lyder som bondefangeri af værste skuffe.
|