Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det klogt at deltage i fora?

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Indlæg ialt: 862
Skrevet kl. 15:43
Hvor mange stjerner giver du? :

MetteSkagen:

Morten - hvordan definerer du at kaste mudder?

Jeg definerer det ret løst som værende en debat der bruger krudt på at svine modstanderen og hans holdninger til, end at være på vej til at overbevise andre om vægten bag egne argumenter.

Og dette indlæg var IKKE rettet mod nogle bestemte brugere, ej heller en kritik at admin/moderator på Amino! Hvis det er blevet opfattet som sådan beklager jeg det meget. Mit indlæg er bare udløst af, at jeg på det seneste havde oplevet brugere går i kødet på hinanden lidt voldsommere end ellers. Og så slog det mig, at den type meningsudvekslinger faktisk kunne påvirke hvordan andre læsere opfattede skribenten i en erhvervsmæssig sammenhæng - eksempelvis som leverandør af serviceydelser. Altså med et aktuelt eksempel: Diskuterer jeg religion med Mikkel i en tråd og meningerne her kommer på kant (og tonen måske en anelse mere hård end ønsket), vil det så påvirke andre til at fravælge mig som leverandør af it-support?

MetteSkagen:
Det er svært at forholde sig til en generel post om at "nogen kaster med mudder" - hvis DU har et problem med en person, så send dem en PB - Hvis nogen siger mudderkastning - eller offentlig gabestok - om et forum, så bliver det det - negative forventninger indfrier nemlig oftest sig selv. Så hvis man - og her mener jeg dig - vil vende stemningen fordi man er ked af at dit/vores elskede Amino er en svinesti, så kan man med fordel gøre det modsatte - opret en tråd hvor du takker en Amino for det de har gjort for dig - og for at illustrere, så har jeg startet en her: http://www.amino.dk/forums/p/26006/177635.aspx#177635

Hvis JEG har et problem med en bestemt persons udmeldinger (altså tonen, ikke holdninger), så sender jeg dem en PB. Det har jeg gjort før og gør det gerne igen. Jeg har også tidligere i selve tråden bedt debattører om at holde sig på måtten. Så det handler ikke om at skjule en personlig kritik i et alment rettet indlæg, bestemt ikke.
 Jeg opfatter ikke Amino som en svinesti, tværtimod oplever jeg langt de fleste debatter som værende bedre end andre tilsvarende fora. Men det illustrere jo blot igen, hvor svært kommunikation er; jeg tænker ét, skriver det ned - og du afkoder det som noget andet...

- og så vil jeg da tage dit gode råd til efterretning og gøre brug af det, næste gang en Amino gør mig noget godt. Hvilket jeg nu også har gjort brug af før - så mon ikke vi dybest er meget enige i vores opfattelse af hinanden og omverdenen?  Big Smile

Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Indlæg ialt: 862
Skrevet kl. 15:47

Og efter nærmere gennemlæsning af mit indledende indlæg kan jeg se, at der mangler en præcisering:

• de tilfælde af mudderkastning jeg referer til, stammer fra flere forskellige fora over en længere periode
  • jeg tager debatten op her, fordi jeg mener at det er et meget relevant sted at tage netop denne debat: "kan man som erhvervdrivende diskutere holdninger som værende netop den erhvervsdrivende - eller skal det holdes som privatperson?"

Jeg håber, det gør mine intentioner lidt klarere.

Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 1407
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 16:32

Vi er dem vi er - det kan jo ikke laves om. Jeg vil da langt hellere vide hvem personen bag ApS'et er end at gætte - det er muligt jeg ikke er enig eller synes de kunne formulere sig anderledes, men det gør ikke min faglige respekt mindre.

Jeg synes f.eks. ind imellem at jeg får formuleret mig fuldstændig åndssvagt eller ikke forklaret mig godt nok, men jeg skal da ikke dømmes ude eller miste respekt for min faglighed på grund af det.

En af mine samarbejdspartnere og jeg er rygende uenig politisk og hvis vi gav os til at diskutere, så ville vi sikkert også fare i flint begge to, men vi lader være, sikkert fordi vi begge ønsker at bevare det gode arbejdsforhold. Samarbejdspartneren kan også bruge vendinger og udtryk som jeg aldrig ville tage i min mund - men det mindsker stadig ikke min respekt for hans faglighed.

Jeg kan ikke udtale mig om hvad vi bør, men jeg kan sige hvad jeg gør og så håbe at andre gør det samme eller kan blive inspireret.

Jeg føler ikke at man kan dele det op som at vi har to forskellige personligheder - en erhvervs og en privat - jeg står naturligvis ikke og fortæller en kunde om min hovedpine eller en træls samtale med min bank, men det er kun et spørgsmål om at vælge noget fra fordi det er unødvendigt. Det er ikke en anden personlighed. Jeg er stadig mig.

Derfor skinner mine holdninger også igennem når jeg taler og skriver - og jeg håber at mine samtalepartnere eller læsere kan bevare respekten for min faglighed når jeg ind imellem udtrykker mig passioneret. Hvis ikke de kan, er det ikke mit problem, men deres - et som jeg hjertens gerne vil hjælpe med, men jeg kan virkelig ikke tage ansvar for hvad andre føler og tænker.

Jeg kan være omsorgsfuld og betænksom i mine udtalelser, så jeg ikke rammer nogen, men vi er ikke diplomat maskiner som altid kan tage andres følelser med i overvejelserne når vi brænder for en sag.

Så opsummeret - jeg siger hvad jeg vil, men jeg forsøger at tænke mig om først - det går ikke altid lige godt, men som tiden går bliver jeg bedre og bedre - en af de fede ting ved at blive ældre :-)

Jeg er Mette - privat og i business - og naturligvis går det ud over business - for det må ikke gå ud over privaten, men er der en klient eller to derude som vælger mig fra fordi jeg er for meget "fremme i skoene" så kan jeg sagtens leve med det, jeg håber de finder hjælp et sted hvor de er trygge. :-)

Jeg mener man skal tage hensyn til andre, men også give sig selv lov til at debattere passioneret :-)

Mette

Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 1407
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 16:34

Og jo Morten, vi er nok grundlæggende enige, men det skrevne ord er så taknemmeligt og nemt at tolke og misforstå.

:-) Mette

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9742
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:16
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

> Er det klogt at deltage i fora?

Siden ca. 1997 har jeg skrevet omkring 1-3.000 indlæg om året i debatter og blogs på engelsk og dansk. Og der har gennem tiden været masser af ophedet debatter.

Jeg har altid skrevet i mit eget navn. Jeg står ved det jeg siger. Alt andet ville jeg personligt synes var underligt.

Jeg har meget bevidst valgt en skarp kant på meget af det jeg blander mig i. Det er der nogle der hader og andre der elsker, men de færreste er ligeglade.

Men for at svare på spørgsmålet, så ja! Ja, det kan godt betale sig at deltage i debatter. Det er i hvert fald min erfaring. Og jeg synes ikke man skal være bange for at udtrykke sin mening.

I de sidste 10 år vil jeg tro (det er lidt svært at måle præcist), at jeg i snit har omsat for ca. 1 million årligt som en direkte følge af min deltagelse i debatter og blogs. Det synes jeg er helt godt.

Har min deltagelse gjort at nogle i dag hader mig? Ja, helt bestemt. Men det opvejes mere end 200% af dem der på samme grundlag "elsker" mig - eller i hvert fald det jeg siger og gør. Hvis man stiller sig pænt i midten er alle ligeglade. Man generer ingen og man begejstrer ingen.

Men, jeg tror man skal vælge den stil der passer til en selv. Jeg har aldrig været "middle of the road" typen, der forsøger at gøre alle glade. Concensus er ikke et mål i sig selv for mig. Tværtimod. Jeg er nok lidt mere af en punker, der nyder at se lidt røre i vandende, lidt possitive provokationer og passionerede diskusioner.

Fra Trelleborg, Sverige
Tilmeldt 6. Nov 07
Indlæg ialt: 594
Fra  Catapult Skrevet kl. 09:06

Som både Mette og Mikkel siger så er vi hvem vi er og debaterer ud fra det. Vi kan allesammen lave fejl og komme til at formulere os uheldigt på debatten - nogle gange fordi vi måske er provokeret af et indlæg, nogle gange fordi vi er passionerede, nogle gange fordi det går lidt for hurtigt - og ofte pga alle 3 ting. Men man skal da stå ved hvad man siger, inkl. ikke at være anonym, og finder man så ud af man tog fejl - så må man jo bare bide i det sure æble og sige undskyld (eller bare ærgre sig - alt efter stil).

Det ville da blive en kedelig debat hvis vi allesammen var forsigtige med hvad vi sagde hele tiden - så kom vi sgu nok ikke ret langt herinde. Så fyr op under blusene og debater på livet løs. Bare hold det sobert, alle har jo ret til deres mening (specielt hvis den er min Wink)

En lille note til den faglige respekt som Mette nævner. For selv om folk skriver noget dumt i et debatforum betyder det jo ikke at de er dårligt rent fagligt og jeg kender da fantastisk dygtige mennesker som ofte formulerer sig uheldigt eller som har en lidt speciel tone og det betyder jo naturligvis ikke at man vælger dem fra. Men man kan jo skrive noget som måske antyder at man enten ikke er nem at arbejde sammen med eller som antyder at man vil være et dårligt valg som leverandør, fx hvis man konstant sviner folk i en debat og hidser sig op - og så er det jo bogstaveligt talt ris til egen røv. Nettet er nådesløst Wink

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)