Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det klogt at deltage i fora?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Indlæg ialt: 862
Skrevet kl. 08:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Har man gavn af at deltage i et debatfoum som Amino som aktiv erhvervsdrivende - eller er risikoen for at udstille sig for stor?

Måske et lidt underligt spørgsmål, men bær lige over med mig et øjeblik. Jeg har efterhånden været vidne til at adskillige debatdeltagere - som jeg hidtil havde regnet for rimeligt fornuftige mennesker - kaste sig ud i debatter om deres professionelle område, hvor det ender i ren mudderkastning eller i bedste fald som meget barnlige forsøg på at få det sidste ord.
 Det har garanteret ikke været deres mening, og nogen gange skabes den ophidsede debat af at man læser forkert 'mellem linierne'. Men resultatet er stadig et væsentligt dårligere indtryk.

Det stiller debatdeltagerne/mudderkasterne/børnene i et meget dårligt lys og får mig som læser til mentalt at strege dem fra listen over mulige leverndører. Og det var vel ikke meningen med deres deltagelse her?

Spørgsmålet er så, om der er nogen retningslinier man som erhvervsdrivende bør overholde for at få noget positivt ud af det. Eller handler det mere om, at nogen kan holde hovedet tørt og blækket flydende, mens andre bare blive rødglødende og laver ridser i papiret?
 Det kunne måske være en opfordring til at netværkerne afholder kursuer i kommunikation, især med fokus på den hurtige online af slagsen, hvor man har knap så god tid til at overveje sine ord.

Under alle omstændigheder vil jeg mane til kratig eftertanke inden man trykker på Send...

Fra Haslev
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 2094
Fra  Megahost.dk Skrevet kl. 08:52

Morten Ellegaard Larsen:

Har man gavn af at deltage i et debatfoum som Amino som aktiv erhvervsdrivende - eller er risikoen for at udstille sig for stor?

Det er ikke uden grund at amino også har ry for at være en offentlig gabestok! jeg syntes dit indlæg er meget relevant for jeg har også oplevet det du beskriver især her på det sidste. Personligt holder jeg mig selv i nakkehårene, for selvom jeg oplever tit nogen skrive noget sludder om min branche herinde, så vurderer jeg som ofte at det er bedst at tie helt stille, fordi chancen for at ende i en infight er absolut til stede, også uden man vil det.

Et godt herfra er at hvis man ønsker debatter med kant, så skal man ikke bruge sit rigtige navn 

Fra Trelleborg, Sverige
Tilmeldt 6. Nov 07
Indlæg ialt: 594
Fra  Catapult Skrevet kl. 09:40

Hej Morten,

godt indlæg. Jeg vil sige at de positive effekter af Amino mere end opvejer de dårlige. Man kan bygge et godt netværk, få hjælp til opgaver, få gode råd og kritik af ligesidende og nogle gange bare et godt smil. En masse positive ting. Hvis man så tilhører en af de få der har svært ved at kommunikere høftligt hvis man er uenig eller bliver trådt over tæerne, så kan det naturligvis give et negativt indtryk af ens forretning. Så kan man jo så håbe at det var en af de debatter som ikke så mange læste, eller i hvert fald ikke potentielle kunder. Problemet her kan selvfølgelig være at Google "kigger med".

Jeg tror som du selv siger at det primært gælder om at holde hovedet koldt og ikke lade sig provokere og ikke kaste sig med ind i debatter der går af sporet. Man skulle jo ellers tro at fordi man netop "diskuterer" via tekst havde en chance for at holde igen og tænke sig om en ekstra gang inden man slår ud til højre og venstre. 

Som læser af disse fora skal man jo også prøve at kaste et blik på hvad folk siger - nogle gange ligger der jo mere bag udtalelserne end man tror fordi det viser sig at personen på en eller anden måde er tilknyttet virksomheden der kritiseres. Jeg kan huske en debat vedr. nogle håndværkertilbud hvor det viste sig af en af "forsvarerne" for en virksomhed under kritik viste sig at arbejde for virksomheden - det skabte så endnu mere ophedet debat.

Jeg tror ikke man kan undgå ophedet debat, for der vil altid være nogen der reagerer lidt for hurtigt, eller misforstår den skrevne tekst, men jeg vil da sige at med alle de indlæg der er på Amino så er det de færreste der er mudderkastningsindlæg - så det borger jo for kvaliteten af den gennemsnitlige Amino :)

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 10:38

Morten Ellegaard Larsen:

Det afhænger vel af hvor dygtig man er til at begive sig rundt i sociale kredse og lære spillereglerne. Det svarer lidt til om man skal deltage i andre netværksarrangementer, gå til receptioner eller andet, hvor man også kan blamere sig og mange gør det når først alkohollen kommer indenbords. 

Morten Ellegaard Larsen:
Spørgsmålet er så, om der er nogen retningslinier man som erhvervsdrivende bør overholde for at få noget positivt ud af det. Eller handler det mere om, at nogen kan holde hovedet tørt og blækket flydende, mens andre bare blive rødglødende og laver ridser i papiret?

Personligt mener jeg det sidste. Der er ikke den store "regel"-forskel på et debatforum og så at mødes i virkeligheden på messer, legepladsen og andre steder. Hvis man tror at bare fordi det foregår på internettet at så kan man sidde og skrive brandtaler og fornærme andre, så bør man måske overveje om man helt skal holde sig væk, eller hyre en til at udtale sig på vegne af en.

Desværre tiltrækker debatfora som Amino og andre, ofte en hel speciel type personligheder, der ikke helt har brugt tiden på at sætte sig ind i hvilke konsekvenser det de skriver har, og når det går op for dem så begynder de at forsøge at slette spor, lyve eller i værste fald benytte det gamle  ordsprog; det bedste forsvar er et angreb.

Samtidig så skal man nok også passe på ikke at dømme folk alt for meget ud fra deres egne ord og gerninger rundt omkring på diverse fora. Det at deltage i en online debat er en indlæringskurve og jeg er ret sikker på at at leder man længe nok, så kan man uden de store problemer finde sjove/frustrerede indlæg fra selv garvede debattører, eller fra folk der i dag er eksperter inden for et område, men tidligere blev nødt til at spørge for at få hjælp. Så det er nok vigtig at tage tingene lidt med et gran salt og måske ikke blande følelserne alt for meget sammen med forretningen.

Min personlige rettesnor er at hvis jeg falder over et indlæg fra en person, jeg taler med, som har en ualmindelig negativ tone, så tager jeg det til efterretning, at sådan følte personen altså dengang i den givne situation, men så heller ikke mere end det. Jeg er selv gennem tiden blevet ganske gode online-buddies med en række personer, som jeg oprindelig startede ud med at have flere heftige debatter eller lignende med. Hvem af parterne der så havde ret i sin tid, det er mindre vigtigt nu.

Alting kan også hurtigt blive så lyserødt at det kommer til at ligne en dårlig romantisk hollywood b-komedie, hvis alle er forsigtige, har gået på kommunikationskurser og ikke tør sige noget pga. frygten for represalier af de andre læsere eller 5-10 år senere. Dermed ikke sagt at man ikke skal tænke sig om og ikke kan lære nogle gode kommunikative værktøjer til at få sit budskab bedre ud, men at drysse det hele med sukker og lade være med at skrive sin mening i det givne tidspunkt, bliver for kedeligt. Vi skal ikke nødvendigvis allesammen være lige gode venner hele tiden. :-)

/my 2 cents

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 11:06

Henrik Nielsen:
Et godt herfra er at hvis man ønsker debatter med kant, så skal man ikke bruge sit rigtige navn 

Hvorfor ikke? Der er da ikke noget mere fesent end folk der ikke tør stå ved deres mening ved eget navn, men gemmer sig bag "anonym324", eller endnu værrer forsøger at gemme sig bag et "rigtigt lydende" navn.

Hvis det er så grimt, det man vil sige, at man ikke er villig til at lægge eget navn til, så er det nok et af de tilfælde hvor man bare skal skrive det, og slette det igen, uden at sende det. Så har man i det mindste fået det ud af fingrerne og hovedet og kan forhåbentlig komme videre. :-)

Anonyme debattører gavner sjældent et normalt forum, hvis direkte formål ikke er at skjule debattørens identitet pga politisk forfølgelse eller lignende. Det er jo heller ikke fordi man ser folk med store overfrakker, skæg og blå briller stå at debattere på de forskellige caféer, messer eller til fester, fordi de gerne vil deltage i snakken, men ikke vil lægge identitet til det de siger. :-)

Hvis man vælger at skrive et indlæg under falsk navn, så skal man måske gøre op med sig selv først hvorfor man skriver indlægget. For at få sagt noget grimt, for at få noget personligt ud af det, for at overbevise modparten eller noget helt andet. I min verden har jeg svært ved at se hvilken effekt et anonymt indlæg "med kant" giver til en debat, ud over at tilfredsstille afsenderens egen hang til at se sine smædeord på skrift. Det er nu ret sjældent at jeg har oplevet at en modpart bakker ned fordi en eller anden anonym med en historik på 1-2 indlæg skriver et par "skarpe"ord til ham.

Den slags debattører bliver ofte på de mere "nørdede" debatfora kaldt for trolls, fordi deres eneste formål ofte er at komme ind i en debat for forsøge at skabe flere konflikter, eller for at få luft for deres egne aggressioner, for derefter at forsvinde uden at hjælpe til med at løse en eventuelt konflikt.

Mere om det her: http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_troll 

Donath provides a concise overview of identity deception games which trade on the confusion between physical and epistemic community:

Trolling is a game about identity deception, albeit one that is played without the consent of most of the players. The troll attempts to pass as a legitimate participant, sharing the group's common interests and concerns; the newsgroups members, if they are cognizant of trolls and other identity deceptions, attempt to both distinguish real from trolling postings, and upon judging a poster a troll, make the offending poster leave the group. Their success at the former depends on how well they — and the troll — understand identity cues; their success at the latter depends on whether the troll's enjoyment is sufficiently diminished or outweighed by the costs imposed by the group.

Trolls can be costly in several ways. A troll can disrupt the discussion on a newsgroup, disseminate bad advice, and damage the feeling of trust in the newsgroup community. Furthermore, in a group that has become sensitized to trolling — where the rate of deception is high — many honestly naïve questions may be quickly rejected as trollings. This can be quite off-putting to the new user who upon venturing a first posting is immediately bombarded with angry accusations. Even if the accusation is unfounded, being branded a troll is quite damaging to one's online reputation." (Donath, 1999, p. 45)[2]

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 12:21

Morten Ellegaard Larsen:
Har man gavn af at deltage i et debatfoum som Amino som aktiv erhvervsdrivende

Det har jeg i hvert fald.
Jeg oplever, at det er muligt at opbygge en troværdighed ved at svare klart og seriøst og ikke selv være bange for at stille gode og relevante spørgsmål.
Selvfølgelig kan man komme til at slå en skævert en gang i mellem, men det kan man jo også i ude i "den virkelige virkelighed".

Hvis man vælger at gå i rette med en debatør, bør man vælge sine kampe med omhu. Jeg har en enkelt gang oplevet at føle mig personligt angrebet, idet en anden debatør insinuerede usande ting om mig. Når jeg genlæser mit forsøg på at "slå fra mig i sobert tonefald", har jeg vanskeligt ved at rette tæerne ud igen bagefter. Den slags koster naturligvis på troværdighedskontoen (ellers ville jeg naturligvis have linket til den omtalte disput). Men så må man jo bare se at få skrevet en række sobre og gode indlæg i en fart.

Nye kunder, som ringer til mig indleder ofte samtalen med: "Jeg har læst nogle af dine indlæg på amino, og det ser ud til, at det er dig, der kan hjælpe mig med ..." Den slags animerer mig til fortsat at skrive løs herinde.

mvh Hans

Fra Haslev
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 2094
Fra  Megahost.dk Skrevet kl. 12:54

Oscar Eg Gensmann:
Hvorfor ikke? Der er da ikke noget mere fesent end folk der ikke tør stå ved deres mening ved eget navn, men gemmer sig bag "anonym324", eller endnu værrer forsøger at gemme sig bag et "rigtigt lydende" navn.

Godt indlæg, og efter at have læst mit eget kan jeg se at jeg burde have formuleret mig anderledes, for det jeg mente var ikke at man skulle gemme sig bag falske navne og "trolle", det ligger bare så langt fra min natur. Det jeg mente var mere at hvis man godt kan lide en god debat, også dem hvor bølgerne går højt, så er det ikke altid en ubetinget god ide at skrive sit firmanavn forneden, og der er jo mange måder at gøre sig mere anonym på uden at bruge falske, jeg selv er så heldig at have yderlig et til almindeligt fornavn, og kombineret med Nielsen, så kan man faktisk optræde mere anonymt, også uden skæg, blå briller

igen tak for et tankevækkende indlæg

Fra København V
Tilmeldt 25. Oct 07
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:12

Interessant tråd – og ditto synspunkter.

Problemet er vel, at man som iværksætter er yderst ømtålelig i forhold til sin (nystartede) virksomhed. Der er et stærkt følelsesmæssigt bånd mellem virksomhed og iværksætter, hvilket jo er vigtigt, for netop følelserne er en af virksomhedens største drivkræfter.  

Ulempen ved denne sammenhæng er, at kritik af virksomheden eller dennes produkter hurtigt opfattes som et personangreb. Der vil altid være en ubalance i en samtale/diskussion/debat, såfremt den ene part er stærkt involveret med sine følelser, mens den anden part ikke er det.

Internettet har efterhånden en del år på bagen, men er alligevel et relativt nyt fænomen (i historisk sammenhæng). Det samme gælder debatfora, hvor hastigheden for indlæg, svar og modsvar er sat markant op – samtidig med, at alt offentliggøres i samme splitsekund, der trykkes send.

Jeg tror, at vi fortsat mangler normer for disse fora, og at disse normer først vil være dannet i løbet af en lang årrække. I et større forum vil administrator aldrig kunne nå at fjerne underlødige indlæg tidsnok, og derfor er det brugerne, som i sidste ende bestemmer spillereglerne.

Som udgangspunkt er alle debattører engageret i et enkelt forum, fordi de har en interesse i de emner, der behandles. Et anonymt læserbrev i en avis eller et ugeblad kan dårligt ophidse nogen uanset indholdet. Et velanrettet anonymt angreb i et forum kan – uanset bevæggrunden – påvirke folk i en helt anden grad; det er jo sådan set forståeligt nok.

Om det så er klogt at deltage i et debatforum som Amino som aktiv erhvervsdrivende afhænger i høj grad af, hvem man selv er som person. Kan man acceptere, at spillereglerne (normerne) endnu ikke er helt på plads, og at man derfor risikerer at blive ramt af underlødige angreb fra trolls og andre, er man nået et godt stykke. Og husker man samtidig at vurdere indhold og formål med sit bidrag til en debat, inden man trykker send, er man helt sikkert nået endnu længere Wink

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 13:20

Hej Henrik,

Jeg tror faktisk vi er helt enige. Efter jeg havde postet kom jeg til at tænke på netop den mulighed du nævner, at man selvfølgelig godt kan stå ved sin identitet uden nødvendigvis at repræsentere sit firma og påklistre firmanavnet på sine indlæg. Jeg valgte jo så tilsyneladende at læse dit indlæg i et lidt anderledes lys, så det er et godt eksempel på hvor nemt man kan misforstå hinanden, på skrift. :-)

Desværre er der i situationer, hvor afsenderen ikke påklistrer sit firmanavn, stadigvæk nogen der ikke kan skille mellem den private person og firmaet, fordi de ved at personen er tilknyttet firmaet. Så det kan også være lidt svært at administrere og sikrer ikke helt vandtætte skotter overfor de "værste" af slagsen.

Jeg tror måske heller ikke at man helt naivt kan gå ud og sige at hvis direktøren for et selskab laver en brøler på et forum, så kan han bare sige at "det er ikke firmaets holdning, men min egen". Et eller andet sted er han sat i firmaet for at repræsentere det baseret på hans holdning og evner. Det samme gælder enkeltmandsfirmaer og frie agenter, så i sidste ende er resultatet nok lidt det samme.

Men at bruge sit private navn til en type indlæg og sit firmanavn til et andet sikrer selvfølgelig delvis noget diversificering i forbindelse med søgninger og lignende. Jeg tror dog for de fleste herinde på Amino at de og deres virksomhed(er) i de fleste tilfælde kun vil nyde godt af omtalen. Ligesom Hans, så er det ikke et helt lille tal af kunder vi har som brugere på eBrev baseret på folk der har læst forskellige af vores indlæg her på Amino.

At forsøge at sikre sig mod sine dårlige udbrud er jo lidt at indrømme at man har dem og måske skulle man så arbejde med hvorfor man har dem, i stedet for at oprette en "skyggebruger".

Personligt har jeg det bedst med folk, der har lidt lig i lasten og at jeg ved hvad de er, ved f.eks. at læse deres udbrud i en debat tråd, eller finde deres personlige website og lignende. Jeg er mere bange for de lidt for perfekte mennesker, især når det gælder forretninger. Smile

Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 1407
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 14:53

Morten - hvordan definerer du at kaste mudder?

Det er svært at forholde sig til en generel post om at "nogen kaster med mudder" - hvis DU har et problem med en person, så send dem en PB - med en post som denne vil halvdelen råbe JA i kor og klappe dig på ryggen og den anden halvdel vil tænke "Gud ved om det mig han mener"

Jeg synes det er forfærdeligt at der er nogen som forgriber sig på små børn...ja, det er selvklart, men det flytter ikke noget - jeg er nødt til at handle på min holdning hvis jeg skal bevare min integritet.

Hvis man bliver stødt over "mudderkastning" - eller en hvilkensomhelst anden dimension af et andet menneskes handlinger, så kan man med rette spørge sig selv: "Hvad er det der gør at jeg bliver provokeret og ikke bare trækker på skuldrene - eller sender vedkommende en PB hvor jeg skriver at jeg bliver ked af hans/hendes tone?"

Hvis nogen siger mudderkastning - eller offentlig gabestok - om et forum, så bliver det det - negative forventninger indfrier nemlig oftest sig selv. Så hvis man - og her mener jeg dig - vil vende stemningen fordi man er ked af at dit/vores elskede Amino er en svinesti, så kan man med fordel gøre det modsatte - opret en tråd hvor du takker en Amino for det de har gjort for dig - og for at illustrere, så har jeg startet en her: http://www.amino.dk/forums/p/26006/177635.aspx#177635

Mange hilsner

Mette - som synes Amino er et totalt feeeeedt sted!

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)