Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan forholder jeg mig til moms når jeg er momsfritaget?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 23. Aug 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 18:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er behandler, og er momsfritaget  (RAB godkendt) da jeg har de antal uddannelses timer som giver momsfritagelse som alternativ behandler. 

Jeg arbejder flere steder, og eet af stederne lægges der moms på behandlingerne - det gør at jeg trækker 20% fra mine indtægter - og 45% af det resterende i husleje/ leje af briks, olie etc.   Pr behandling.

Jeg starter som selvstændig nu. Som momsfritaget skal jeg lønsum registreres?  I Selskabs - og Ervervsstyrelsen?  Jeg sætter ? fordi jeg ikke er sikker på om det er korrekt.  

Hvordan forholder jeg mig til afregning af moms? Og moms ved det ansættelsesforhold jeg skal være i? Kan jeg trække de 20% jeg betaler i moms, fra i mit regnskab som en udgift? Og de 45 % jeg betaler for lejer af lokale, briks osv. Kan jeg også trække fra som udgift? 

Hvor ofte afregner man  til SKAT når man er momsfritaget?  B skat betales vel udfra Forskudsopgørelsen i 10 rater pr år...er det korrekt?

Er Dinero et let regnskabsprogram for begyndere, eller er der andre som er bedre - og som SKAT godkender?

Jeg skal bare i gang, og vil blot gøre tingene korrekt så jeg kommer godt fra start :)

Er der nogen derude som kan hjælpe med svar på ovenstående?

På forhånd tak.

Bedste hilsner fra

Laurine

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2667
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 18:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Laurine:
Jeg skal bare i gang, og vil blot gøre tingene korrekt så jeg kommer godt fra start :)
Få dig en revisor - hold fokus på det du er god til.

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Laurine:

1

Jeg arbejder flere steder, og eet af stederne lægges der moms på behandlingerne - det gør at jeg trækker 20% fra mine indtægter - og 45% af det resterende i husleje/ leje af briks, olie etc.   Pr behandling.

2

Jeg starter som selvstændig nu. Som momsfritaget skal jeg lønsum registreres?  I Selskabs - og Ervervsstyrelsen?  Jeg sætter ? fordi jeg ikke er sikker på om det er korrekt.  

3

Hvordan forholder jeg mig til afregning af moms? Og moms ved det ansættelsesforhold jeg skal være i? Kan jeg trække de 20% jeg betaler i moms, fra i mit regnskab som en udgift? Og de 45 % jeg betaler for lejer af lokale, briks osv. Kan jeg også trække fra som udgift? 

4

Hvor ofte afregner man  til SKAT når man er momsfritaget?  B skat betales vel udfra Forskudsopgørelsen i 10 rater pr år...er det korrekt?

5

Er Dinero et let regnskabsprogram for begyndere, eller er der andre som er bedre - og som SKAT godkender?

1 må du høre dem om men hvis de er momspligtige så har det som sådan ikke med dig at gøre, du fakturer jo bare uden moms og må aftale den pris med dem som du kan  - at de så skal lægge moms på betyder at din pris korrekt bliver 20% mindre end hvis du fik hele beløbet

2 Korrekt

3 nej du fakturer dem uden moms hvis du ikke er momsregistreret og I må så aftale en pris fra dig - uden moms - som de så lægger moms på og sælger til deres kunde. Det du betaler for leje osv er en udgift ja-  så du har din pris uden moms som indtægt minus leje osv som udgift

4 ja korrekt-  i øvrigt samme hvis man ikke er momsfritaget - moms er ikke en del af ens resultat overhovedet  ikke en del af ens omsætning men et beløb man opbevarer og afleverer forskel mellem salgs og købsmoms til skat af. 

5 Dinero er fint nok, du skal ha det sat op til lønsum vil jeg råde, lad en online bogholder gøre det med mindre Dinero kan sige dig hvordan

I det hele taget, så er der altså mange regler om fradrag (du ser en e-bog om det i min signatur med hovedregler og en bunke konkrete fradrag) og om regnskab, at du gør klogt i at ha en online økonomiperson med på sidelinjen i det første år i alle fald. Det kan sikkert gøres for noget med 400 kr om måneden - eller måske klares i kvartalet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)