Jeg er behandler, og er momsfritaget (RAB godkendt) da jeg har de antal uddannelses timer som giver momsfritagelse som alternativ behandler. Jeg arbejder flere steder, og eet af stederne lægges der moms på behandlingerne - det gør at jeg trækker 20% fra mine indtægter - og 45% af det resterende i husleje/ leje af briks, olie etc. Pr behandling. Jeg starter som selvstændig nu. Som momsfritaget skal jeg lønsum registreres? I Selskabs - og Ervervsstyrelsen? Jeg sætter ? fordi jeg ikke er sikker på om det er korrekt. Hvor ofte afregner man til SKAT når man er momsfritaget? B skat betales vel udfra Forskudsopgørelsen i 10 rater pr år...er det korrekt? Er Dinero et let regnskabsprogram for begyndere, eller er der andre som er bedre - og som SKAT godkender? Jeg skal bare i gang, og vil blot gøre tingene korrekt så jeg kommer godt fra start :) Er der nogen derude som kan hjælpe med svar på ovenstående? På forhånd tak. Bedste hilsner fra Laurine |
Laurine:1
Jeg arbejder flere steder, og eet af stederne lægges der moms på behandlingerne - det gør at jeg trækker 20% fra mine indtægter - og 45% af det resterende i husleje/ leje af briks, olie etc. Pr behandling.
2
Jeg starter som selvstændig nu. Som momsfritaget skal jeg lønsum registreres? I Selskabs - og Ervervsstyrelsen? Jeg sætter ? fordi jeg ikke er sikker på om det er korrekt.
3Hvordan forholder jeg mig til afregning af moms? Og moms ved det ansættelsesforhold jeg skal være i? Kan jeg trække de 20% jeg betaler i moms, fra i mit regnskab som en udgift? Og de 45 % jeg betaler for lejer af lokale, briks osv. Kan jeg også trække fra som udgift?
4
Hvor ofte afregner man til SKAT når man er momsfritaget? B skat betales vel udfra Forskudsopgørelsen i 10 rater pr år...er det korrekt?
5
Er Dinero et let regnskabsprogram for begyndere, eller er der andre som er bedre - og som SKAT godkender?
1 må du høre dem om men hvis de er momspligtige så har det som sådan ikke med dig at gøre, du fakturer jo bare uden moms og må aftale den pris med dem som du kan - at de så skal lægge moms på betyder at din pris korrekt bliver 20% mindre end hvis du fik hele beløbet
2 Korrekt
3 nej du fakturer dem uden moms hvis du ikke er momsregistreret og I må så aftale en pris fra dig - uden moms - som de så lægger moms på og sælger til deres kunde. Det du betaler for leje osv er en udgift ja- så du har din pris uden moms som indtægt minus leje osv som udgift
4 ja korrekt- i øvrigt samme hvis man ikke er momsfritaget - moms er ikke en del af ens resultat overhovedet ikke en del af ens omsætning men et beløb man opbevarer og afleverer forskel mellem salgs og købsmoms til skat af.
5 Dinero er fint nok, du skal ha det sat op til lønsum vil jeg råde, lad en online bogholder gøre det med mindre Dinero kan sige dig hvordan
I det hele taget, så er der altså mange regler om fradrag (du ser en e-bog om det i min signatur med hovedregler og en bunke konkrete fradrag) og om regnskab, at du gør klogt i at ha en online økonomiperson med på sidelinjen i det første år i alle fald. Det kan sikkert gøres for noget med 400 kr om måneden - eller måske klares i kvartalet
vh John Hannover