Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lyver vi for børn ang. gud ?

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)
Fra Hadsten
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 935
Fra  Hadsten Computer ApS Skrevet kl. 15:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige et filosofisk tanke-indlæg 

Nu arbejder jeg i en børnehave, hvor flertallet har valgt, vi hver dag skal læse et kapittel om om jesus fødsel, før og efter fødslen.

Nu skal jeg snart læse et kapitel op. Men på den ene side, lære vi børnene ikke at lyve, men på den anden side, lyver vi over for børnene, ved at fotælle en historie, som om den er sand.

"Der er jo ingen der ved, om den er sand, da det er en trosretning"

Så derfor, er der korrekt, jeg sætter mig ned, og fortælle dem om jesus, gud osv ? 

Bør jeg læse dette kapitel op ?

• Nej, men må ikke lyve (28,1%)
  • Ja, som sagt er der ingen der ved om den er sand (21,9%)
  • Ja, lige meget hvad, er det kultur (43,8%)
  • Aner det ikke (6,3%)
  • Totalt antal stemmer: 32

Computer reparation i Favrskov, Randers Hammel, Hinnerup og Hadsten.

www.hadstencomputer.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:31

Nu er jeg, efter selv at have fået et barn – og med endnu et på vej, begyndt at tænke i de baner. Jeg er både døbt og konfirmeret, men som sådan tror jeg ikke, jeg tror på alt, hvad der står i bibelen. Det er jo en fortolkning af noget, der skete. Og sådan vil det jo altid være, da der er nødt til at være en eller anden, der fortæller historien videre.

Jeg mener, man kan gribe det an på flere måder. Nu vil jeg høre, om I kun læser kapitlet op, eller om I også taler om det efterfølgende? For det gode i kristendommen er efter min mening næstekærligheden. Og hvorvidt man tror på de mirakler m.m., der er skrevet om, at Jesus udførte – er vel fuldkommen op til en selv. Og dermed også børn.

Det mest reelle må så være at fortælle børnene, at det er en historie om en anden mands liv. De får så mange historier læst op, og børnehavebørn kan jo ikke selv skelne mellem sandhed og usandhed i historier. De tror jo også blankt på julemanden i en vis periode, og det gør vi da heller ikke noget for at lave om på...

Så om du læser et kapitel op fra bibelen, eller om du læser om Peter Pedal eller Rasmus Klump, hvor der også sker indtil flere ting, som ikke kan lade sig gøre i virkeligheden er vel for så vidt ikke sagens kerne. Det væsentlige må være at lære børnene at behandle hinanden ordentligt og have respekt for dyr, mennesker og ting. Af samme årsag lader vi jo ikke små børn se volds- og gyserfilm, da de ikke er i stand til at skelne det fra virkeligheden.

Øj, hvor blev jeg filosofisk... 

Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Indlæg ialt: 862
Skrevet kl. 17:10

Nej du lyver ikke, når du læser op. Det er i den her sammenhæng en fantastisk historie (ligesom Harry potter og lign.), der har haft utrolig stor indflydelse på hvordan vores samfund er strikket sammen og hvilke værdier og holdninger vi som samfund sætter højt. Så der er ingen grund til at være bange for religion, det er jo ikke missionering du skal i gang med.

Begynder du at fortælle at det er den endegyldig sandhed du læser op fra, så er du straks ude på noget yndere is.

Men faktisk mener jeg personligt at det er utroligt vigtigt at vi allerede så tidligt lærer ungerne om baggrunden for vort samfunds opbygning. Og det mener jeg faktisk at det er, uanset om man er protestant, muslim, ateist eller Jehovas Vidner!

Fra Hadsten
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 935
Fra  Hadsten Computer ApS Skrevet kl. 22:30

Der var den "vort samfunds opbygning" (eller kultur om man vil)... Det er jo korrekt, at vi har brugt de kristne værdiger som fundement, men kan man ikke lære disse, uden jesus historie ? Eller skal vi lære , at hvis vi stjæler, ryger vi i helved ?

Men man skal jo selv danne en mening, ud fra det man får fortalt...... :o)

Computer reparation i Favrskov, Randers Hammel, Hinnerup og Hadsten.

www.hadstencomputer.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:58

Granholm IT og PC support:

Men man skal jo selv danne en mening, ud fra det man får fortalt...... :o)

Netop! Og det er lykkes for os, så mon ikke også det lykkes for næste generation? En historie om eventyr og kærlighed skader i hvert fald ikke et barn… Smile 

Fra Haslev
Tilmeldt 26. Jul 07
Indlæg ialt: 1525
Fra  Billigt Speak Uforklarbar v/Anja Lysholm Skrevet kl. 11:54

Nu er det jo efter de fleste historikeres mening meget sandsynligt at Jesus faktisk levede, så du kan jo fortælle dem som beretninger om en historisk person og så fortælle at "hvis man er kristen, tror man sådan og sådan". Jeg synes bestemt ikke der er noget forkert i at fortælle børn om religion på en saglig måde. Smile

~
Anja

Fra Helsingborg
Tilmeldt 26. Feb 06
Indlæg ialt: 2880
Skrevet kl. 12:11

Jeg synes ikke at der er noget galt i at læse biblen for børnene, hvis Du bagefter gør det klart for børnene at den ikke er den eviggyldige sandhed og at den ikke er skrevet af gud, men af en flok mandschauvinister (min mening) der ifølge flere historikere har undladt at bringe et kapitel/brev af jeg mener det var Maria Magdalene, og som ikke har haft styr på deres historiske fakta. Jesus kunne eks. ikke være blevet født juleaften for snart 2007 år siden, der er mindst regnet 7 år forkert (jeg kan ikke huske begrundelsen, men det var noget med en kejser der skulle have regeret på samme tid eller noget i den retning).

Dertil kan Du også stille spørgsmålstegn ved om det er muligt at presse to eksemplarer af alle verdens dyr ind på en ark/skib, og samtidig få den til at holde sig flydende.

Du kan også stille spørgsmålstegn ved om Jorden virkelig blev skabt på syv dage, eller om der er en videnskabelig forklaring.

Var Jesus virkelig Guds søn eller var han en meget klog mand som var for langt fremme ift. hans samtid?

Der har været en udsendelse på enten National Geographic Channel eller også var det på Discovery Channel om nogle forskere og historikere der har lavet en alternativ bibel udelukkende ud fra historiske fakta.

Ligeledes har der også været en udsendelse om Noahs Ark, som også var rigtig spændende.

Min konklusion er: Fortæl børnene om historien fra biblen, men sørg for at fortælle dem om alle sider af den. 

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Oct 07
Indlæg ialt: 211
Fra  Unique Systems Skrevet kl. 13:24

Lyver vi ang. gud? ja da men ikke kun for børnene, de færeste voksne har faktisk et klart billed af deres gud eller hvad de egentlig tror på, så mange lyver også for sig selv. Det kunne jeg så skrive en længere historie om (har jeg faktisk gjort men den skal jeg spare jer for her).

Det er helt rigtigt som en anden svarer kommer ind på at bilblen næppe er den endegyldige sandhed, jeg ser den mest som en samling "Best of..." historier. Den version vi kender af biblen er bygget over en række forskellige historier/evangeliet men de blev udvalgt i en tid hvor kirken var en meget dominerende  og magtfuld faktor. De mennesker der sad øverst i kirken bestemte hvad der skulle med. Den gang var kvinder jo ikke ligeværdige derfor udelod man f.eks. Maria evangeliet da det jo ville betyde at kvinder skulle have en selvstændig mening og på ligefod med mændene kunne prædike guds ord og det var man sandelig ikke interesseret i. Derfor lavede man i stedet en god historie hvor Maria Magdelena bliver miskrediteret ved at gøre hende til prostitueret. I følge nogle bibelforskere findes der intet sted i de originale tekster hvor dette fraktisk står. Man fravalgte også f.eks. Thomas Evangeliet fordi manden havde den frækhed at påstå gud er overalt og dermed kan han også dyrkes overalt. Hvis man tillod dette hvordan skulle man så retfærdiggøre de enorme summer man brugte på at lave kirker. Så altså ligesom jeg personligt måske har en favorit sang med en sanger, som denne jo ganskevist har skrevet og som jeg syntes er hans/hendes bedste nummer så er der jo ingen sikkerhed for at den kommer med på opsamlingspladen med dennes "best of....".

Mennesker har altid haft et behov for at have en forklaring på ting. Men før i tiden var vi uoplyste eller måske er det mere korrekt at sige uvidende men ikke i en negativ form. Videnskaben havde bare ikke udviklet sig i en grad hvor man kunne forklare naturens luner osv. Uvished skaber angst hos folk og derfor har man brug for forklaringer. Defor "fandt" man i vikinge tiden på historier om f.eks. thor der kørte i sin vogn når det tordnede. Fordi så vidste man hvad det var og så var det ikke så farligt. På samme måde brugte man kirken og gud, når ting gik godt var det fordi man var god og gik noget dårligt så var det fordi gud straffede eller testede ens styrke, tror man fast nok på det så bliver verdenen pludselig meget nemmere at leve i, fordi man ved hvorfor ting sker. Idag er vi, i hvert fald nogle af os blevet mere kritiske.

Men nu er jeg så ved at køre af sporet, så tilbage igen ;o) Biblen er uanset hvad man syntes eller mener en meget vigtig del af vores fundament, og derfor skal børnene også høre den. De historier den indeholder afspejler i nogen grad i hvertfald samfundet som det så ud den gang og har dermed en historisk værdi. Men samtidig så indeholder den historier om ret og uret, om næste kærlighed osv osv. og her skulle man da være en dårlig pædagog hvis ikke man kunne finde på at drage nogle parraleller til børnenes liv idag omkring f.eks. mobning eller andre religioner og vores måde at behandle dem på osv.

Det eneste der er væsentligt i mine øjne er at man passer på ikke at farve det for meget med sit eget syn på tingene vær objektiv læs historierne og lad for guds (haha) skyld være med at begynde og forvente at børnehavebørn skal forholde sig til hvor dan det hele hænger sammen med magtsyge præster der forvrænger sandheden, eller spørgsmål om hvorvidt gud overhovedet findes. De bliver hurtigt nok så store at de skal tumle med den slags.

Jeg har da et spændende alternativ jeg fandt på for mange år siden, hvis du skulle have lyst til noget mere fatasifuldt. Den skulle nok kunne skabe lidt røre i andedammen og asted komme nogle sjove spørgsmål fra de kære små. Så sæt jer ned børn så skal onkel Kennith fortælle en historie (i får lige den korte version).

Jesus var i modsætning til hvad de fleste tror, faktisk et rumvæsen! Ja nu tænker du nok hvor kom den fra? men det hænger sådan sammen at vi engang for mange år siden var meget klogere her på jorden end vi er idag. Vi forstod at leve sammen i fred og harmoni, og vi råede over mange teknologier som vi slet ikke kender idag. Vi var også med i en intergallaktiskunion og samarbejded med mange andre højtudviklede planeter. Desværre opstod der på et tidspunkt en uheldig mutation i vore gener som bevirkede at nogle mennesker begyndte at tro de var mere værd end andre, og derfor begyndte vi at bekæmpe hinanden. Det skabte megen degat i det intergallaktiskeråd og man besluttede at Jorden skulle "smides" ud. Så man lavede lige en "reboot" og oversvømmede det hele og afskar os fra alle de teknologier osv som man havde. Efter en rum tid besluttede man så at give os en chance og det intergallaktiskeråd udvalgte en af sine bedste diplomater (Jesus) og sendte ham til jorden for at lære os nogle af de mest basale ting, som næstekærllighed, igen. Jorden dumpede med et brag og endte med at korsfæste deres diplomatiske udsending.

Det er selvfølgelgi en meget fantasifuld udlægning men det ville godt nok forklare meget, Jesus kunne et par trick som han ind i mellem brugte for at imponere os. Men som altså var noget man kunne på disse højere udvikelede steder, det var ting som at heale. Denne evne kunne man også bruge på sig selv så efter han var "død" og lagt i hulen der regenererede hans krop, ogmed hans super rum krafter der flyttede han jo nemt sådan en lille sten du havde lagt foran åbningen. Han var klar over at hans mission i første omgang var fejlet og han måtte vende hjem men han havde et håb om at han kunne plante lidt godhed og lade den vokse så han gav lige se sidste instrukser til dem der troede på ham, og på kristihimmelfartsdag kaldte han så moderskrivet med beskeden "Beam me up" og det blev han så. Det intergallaktiske råd har heldigvis stadig ikke helt opgivet os, og kigger ind i mellem forbi for at se hvordan det går, det er så det vi stakkels uvidende væsener kalder UFOer.

Nå efter denne alternative udlægning af vores historie så må jeg hellere vende tilbage til den virkelige verden og passe min forretning.

Ha' en fantastisk dag

Kennith Nielsen
Unique Systems

Fra Herning
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 875
Skrevet kl. 13:36

Tænk på hvis vi skulle gå i detaljer over for børnene med feks. livets opståen, gener, celler fotosyntese osv. Gaab !

Nej, bibelen er en oldgammel metode på at kompimere viden ned til et nemmere forståeligt sprog,  ja det vel faktisk

forløberen for Zip-filen Smile  Nå, spøg til side, der står jo i grove træk at man skal opføre sig ordentligt og være gode ved hinanden,

og det er vel godt at lære videre. 

Mvh.

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 14:41

Hvis man på den baggrund undlader at fortælle historier fra Biblen, så er man ihvertfald nødt til at tage skridtet fuldt ud, og droppe alt hvad der minder om at lade julenissen komme forbi med adventsgaver, tandfeen bytter tænder for guld og julemandens komme. Alt andet er hykleri.

Spørgsmålet er så om det er for barnets skyld eller ens egen skyld man forholder børnene disse ting.

Der kan være andre gode grunde til ikke at læse op af biblen, men at gøre det for ikke at ville lyve vil for mange være lidt søgt.

MvH Jesper

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)