Hej Aminoer, For ca. et år siden tog jeg et ophold i Burkina Faso, da min kæreste skulle arbejde for den danske ambassade dernede. Jeg startede mit eget lille microprojekt - www.onpagetekst.dk - da jeg skulle lave andet end at sidde på gadehjørnet og drikke øl. Slut februar kom vi så hjem, men jeg fortsatte det lille projekt, da det var perfekt til småopgaver til og fra arbejde. Det er dog gået lidt stærkt, og jeg har nu fundet ud af, at jeg har tjent over de tilladte 50.000 kr. i B-indkomst. Er der nogen af jer, der ved, hvordan jeg håndterer dette? Jeg har jo ikke taget moms for mine allerede udsendte fakturar, så det vil ikke hjælpe på dem at momsregistrere mig nu...Har jeg mistet 20% af de fakturer jeg har fået efter de 50.000 kr. eller er der en, der har en løsning.På forhånd tak |
Hej Henrik,
Eftersom du ikke tidligere har været CVR-registeret har du ikke påført moms - rigtigt nok. Du har modtaget pengene igennem B-honorar (?), - beløbene skulle derfor allerede gerne skulle stå under din selvangivelse. Så er skattedelen sådan set done. Det du gør nu, er at oprette et CVR-nummer, og begynder at påføre moms på dine regninger. Du skal i din nye virksomhed (såfremt det er personlig) skrive virksomhedens overskud ind i din selvangivelse - det bliver altså ikke gjort automatisk.
Det fungerer ikke sådan, at bare fordi du bliver CVR-registeret, skal du påskrive moms på dine faktura du har sendt ud tidligere. Det er "fra nu af".
Så kom du igang med CVR-registering og momsindberetning - og tillykke med succen!