Min mand påtænker at starte en tømrervirksomhed op selv, som skal være sideløbende med hans fuldtidsjob. (i hvert fald indtil videre) Mine forældre skal have lavet en tilbygning på deres hus og det er den han vil lave. I denne forbindelse er jeg ved at udarbejde et budgetoverslag. Jeg håber I vil hjælpe mig med et par spørgsmål.: Spørgsmål1. Kan det virkelig være rigtigt at der skal betales årligt 7.885 kr. til brug af renovation.? Der er kun tale om at han skal bijobbe ca.7-10 timer ugentligt. Spørgsmål 2: Skal der betales til barsel.dk så længe han ingen ansatte har? Spørgsmål 3: Min mand skal bruge vores privat bil. Jeg går ud fra at han skal lave en kørebog, og at han så kan fradrage befordringsgodtgørelse til 3,XX kr. pr. km. Er det korrekt forstået? Spørgsmål 4: Udover beløb afsat til værktøj, materialer og forsikring er der så noget jeg mangler. Spørgsmål 5: Jeg kunne godt bruge et godt råd tilvalg af virksomhedsform.: Vi vil kunne lægge de 50t. kr. ind i virksomheden til oprettelse af et ApS. Dog har jeg undersøgt lidt omkring et IvS, og fordelen er her at vi ikke behøver indskyde penge. (Mine forældre er ligeglade). Hvis selskabet senere skal omdannes til et ApS –og det skal det vel/såfremt jeg (via de 25% årlig tilbageholdelse af overskud) når de50.t i kapitalbeholdning. Det formoder jeg vil koste i omegnen af 5.000 kr. at omdanne ved en revisor. Er det rigtigt forstået? Jeg kunne også oprette en personlig virksomhed – dog er jeg her bekymret for hvis der senere skulle være reklamationer mv. , som vi pludselig vil være økonomisk ansvarlige for. Hvad skal vi vælge? Vi har et ejet hus, bil og 2 børn. På forhånd tak. Eva |
Hej Eva.
hvis jeg var din mand ville jeg starte som personlig ejet mindre virksomhed så længe han køre det som et bijob/hobby virksomhed. mit eget firma er også oprettet som personlig ejet. hvis du er bange for evt. reklamationer så syntes jeg du skal undersøge nogle selskaber der udbyder erhvervsforsikringer om de muligvis kunne have en forsikring der kan dække noget af en evt. reklamation.
fordelen ved den personlig ejede mindre virksomhed er at du undgår en masse papir bøvl. nu nævner du selv barsel.dk det er jeg foreløbigt ikke støt på, firmaet kan i teorien stå i nul hele året. og indtægterne fungere langt hen ad vejen som en helt almindeligt løn. den eneste mærkbare forskel er den udvidede selvangivelse. tanken med den personligt ejede virksomhed er jo netop til de der vil se om det kan løbe rundt, og hvis jeg har forstået dit indlæg korrekt så er det jo netop det i vil?
mvh.
Jimmi Meldgaard Christensen