Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af virksomhed som bijob

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Aug 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Min mand påtænker at starte en tømrervirksomhed op selv, som skal være sideløbende med hans fuldtidsjob. (i hvert fald indtil videre)

Mine forældre skal have lavet en tilbygning på deres hus og det er den han vil lave.

I denne forbindelse er jeg ved at udarbejde et budgetoverslag. Jeg håber I vil hjælpe mig med et par spørgsmål.:

Spørgsmål1.

Kan det virkelig være rigtigt at der skal betales årligt 7.885 kr. til brug af renovation.? Der er kun tale om at han skal bijobbe ca.7-10 timer ugentligt.

Spørgsmål 2:

Skal der betales til barsel.dk så længe han ingen ansatte har?

Spørgsmål 3:

Min mand skal bruge vores privat bil. Jeg  går ud fra at han skal lave en kørebog, og at han så kan  fradrage befordringsgodtgørelse  til 3,XX kr. pr. km. Er det korrekt forstået?

Spørgsmål 4:

Udover beløb afsat til værktøj, materialer og forsikring er der så noget jeg mangler.

Spørgsmål 5:

Jeg kunne godt bruge et godt råd tilvalg af virksomhedsform.:

Vi vil kunne lægge de 50t. kr. ind i virksomheden til oprettelse af et ApS.  Dog har jeg undersøgt lidt omkring et IvS, og fordelen er her at vi ikke behøver indskyde penge. (Mine forældre er ligeglade).

Hvis selskabet senere skal omdannes til et ApS –og det skal det vel/såfremt jeg (via de 25% årlig tilbageholdelse af overskud) når de50.t i kapitalbeholdning. Det formoder jeg vil koste i omegnen af 5.000 kr. at omdanne ved en revisor. Er det rigtigt forstået?

Jeg kunne også oprette en personlig virksomhed – dog er jeg her bekymret for hvis der senere skulle være reklamationer mv. , som vi pludselig vil være økonomisk ansvarlige for.

Hvad skal vi vælge?

Vi har et ejet hus, bil og 2 børn.

På forhånd tak.

Eva

Fra Aalborg
Tilmeldt 26. Oct 12
Indlæg ialt: 2
Fra  Jmc-salg Skrevet kl. 11:32

Hej Eva.

hvis jeg var din mand ville jeg starte som personlig ejet mindre virksomhed så længe han køre det som et bijob/hobby virksomhed. mit eget firma er også oprettet som personlig ejet. hvis du er bange for evt. reklamationer så syntes jeg du skal undersøge nogle selskaber der udbyder erhvervsforsikringer om de muligvis kunne have en forsikring der kan dække noget af en evt. reklamation.

fordelen ved den personlig ejede mindre virksomhed er at du undgår en masse papir bøvl. nu nævner du selv barsel.dk det er jeg foreløbigt ikke støt på, firmaet kan i teorien stå i nul hele året. og indtægterne fungere langt hen ad vejen som en helt almindeligt løn. den eneste mærkbare forskel er den udvidede selvangivelse. tanken med den personligt ejede virksomhed er jo netop til de der vil se om det kan løbe rundt, og hvis jeg har forstået dit indlæg korrekt så er det jo netop det i vil?

mvh.

Jimmi Meldgaard Christensen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:46

1 - Nej det er ikke en standard men over en vis omsætning (husker 300.000 kr uden at være sikker) så er der affaldsafgift som kan være i den størrelse - Det er ikke for hans affald men erhvervs bidrag/skat til generel håndtering af erhvervsaffald - giftigt jord og andet.

2 - Ja det skal der fra i år - ikke et stort beløb hvis det er personlig virksomhed. I selskab nej - men så er der pligt til lovpligtig arbejdsskadeforsikring uanset løn og muligt gebyr til bankkonto og bogføringshjælp

3 ja, 3.70 kr i fradrag ved korrekt ført kørebog og personlig virksomhed. Hvis selskab kun hvis der tages en reel løn samtidigt - og ja det er fradragsværdien af de 3,70

4 tør jeg ikke helt overskue - arbejdsskade forsikring lovpligtig i selskaber ca 1800 kr p.a. pris for erhvervskonto - må han være selvstændig for sit nuværende arbejde - konkurrence klausuler - formentlig tab af mulighed for dagpenge hvis han bliver arbejdsløs og ikke omg lukker sit firma - selvom du taler bibeskæftigelse vil det være svært at overbevise en a kasse om fuld rådighed hvis man driver bygge firma og har projekt i gang

5 Ja IVS vil koste ca 5-10.000 at omdanne, nok nærmere de 10. Læs om IVS i Ebog om IVS så ved I meget mere https://www.saxo.com/dk/ivs-ivaerksaetterselskab_pdf_9788740430066  Den vil gi jer en hel masse mere baggrund for at træffe beslutning

Husk at i forholdet bygge for dine forældre skal der være en klar armslængde så det ikke kan ses som gavebod eller bare ønske om at fratrække ting - Der skal være en reel pris og et underskud for din mands selskab vil godt kunne skabe spørgsmål. Han bør klart tilstræbe at hans priser svarer til "markedet" i forhold til måske kun at ha byggeopgave for dine forældre i starten vil jeg mene. Se evt hvad andre svarer til det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)