Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er manglende kapital din største barriere?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. May 15
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 17:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Debatten er flyvende omkring hvilke barrierer iværksættere møder i Danmark. Politikerne peger på at kapital er den største barriere. Men er dette nu også den største barriere? Ifølge The Global Entrepreneurship and Development Institute er Region Hovedstaden #1 iværksætter økosystem i Europa, og de resterende regioner i Danmark er tæt efter. De peger ikke på kapital som den største forhindring, men i højere grad en manglende kultur for iværksætteri. Rammebetingelserne er de bedste i hele Europa. Kan du genkende dette billede?

Vi er 2 kandidatstuderende som skriver afhandling omkring disse problemstillinger, og vi vil gerne præsentere et retvisende billede af barriererne for iværksættere. Er det manglende kapital? Tro på egne evner? Eller noget helt tredje? Over 200 iværksættere har givet deres mening til kende via nedenstående link. Det tager 3 minutter og besvarelsen er anonym. Giv din mening til kende.

Link til undersøgelse: https://da.surveymonkey.com/s/DXCSVQS 

Tak for din hjælp og godt valg!

/ Thorbjørn og Anders 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 10:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej manglende kapital er ikke et stort problem. Det største problem for vækst med en ung danskbaseret maskinproducent der pt udelukkende eksporterer er;

1-marginalskatten der gør at hvis jeg låner ex. 2mio kr i mit hus, investerer og taber disse penge skal jeg tjene knapt 6mio. kr for at komme tilbage til 0, og samtidig skal jeg tjene ca. 6 mio kr for at fordoble min investering.

2-omkostningsniveauet ved at få lavet komponenter/services i Danmark er meget høje og det gør at vi er ekstremt ineffektive fordi vi forsøger at undgå omkostninger ved outsourcing i Danmark - og det kommer tilbage til at bare en mio investeret kunne gøre underværker

3-hele følelsen af at størstedelen af befolkningen (EL, SF, S og DF) vælgere ser selvstændige som usympatiske skadedyr som kun accepteres fordi der er regninger der skal betales til at støtte folk der ønsker at blive forsørget. Det giver alt i alt en følelse af at jeg egentlig ikke har lyst til at mine børn skal lide under de økonomiske og mennskelige afsagn som det giver at gøre hvad jeg har gjort.

Som forældre til to børn med handikap har jeg set hvor sjofel en arbejdsindsats rigtig mange i den offentlige sektor yder, og jo mere jeg møder den, jo mindre synes jeg den skal være.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :

BroncofanDK:
1-marginalskatten der gør at hvis jeg låner ex. 2mio kr i mit hus, investerer og taber disse penge skal jeg tjene knapt 6mio. kr for at komme tilbage til 0, og samtidig skal jeg tjene ca. 6 mio kr for at fordoble min investering.

du må nok tale med en der ved lidt om økonomi - for det er jo totalt vrøvl - og bare ordet fordoble min investeringer forvirrer vel også. Lad os nøjes med at sige du skal ha pengene hjem igen.

Hvis du låner penge i dit hus og investerer - så kan du enten gøre det ved kapitaludvidelse (eller købe aktier hvis det var noget eksternt) - eller ha lavet kortfristet konvertibelt lån og så er der fradrag for tabet i aktieindkomst som kan modregnes anden indkomst - du ville så ha tabt ca 1,2 (27-42% fradrag) -

Du ville jo formentlig heller ikke tjene de 1,2 mio op på et år formentlig men over flere år, og du vil så ha max omkring 1,8 mio der skulle til i løn og ikke 6 mio at tjene uanset du nu havde tosset i det, og ikke sikret dig fradrag for de 2 mio du skød ind. Hvis du taber så meget, så er det vel ikke voldsomt sandsynligt du betaler topskat som først indtræder ved brutto 499.130 per år - for en ugift tilmed.

Forskellen mellem at skulle tjene ca 1,8 mio for at få dækket tabet på de 2 mio og 6 mio er ret stor.

Det er sådan de også regner i LA når de skal overbevise, men det er ikke voldsomt overbevisende.

Desuden er der vel mange gode grunde til, at dine naboer til begge sider ikke skulle dække alle de penge du måtte investere og tabe - så det er vel ikke så urimeligt at du kun har fradrag for ca 40% af tabet men igen - det er jo nok der LA og jeg går forbi hinanden (jvnf dine svar i valg debatterne).

Jeg er iøvrigt til blå blok, så det er som OK med mig med stemmerne og jeg er som ikke en gang modstander af LA overhovedeet, men lidt mere præcision i tallene og en bare lille forståelse for, at naboerne ikke skal finansiere din maskinefabrik ville klæde debatten ligesom en påstand om:

BroncofanDK:
størstedelen af befolkningen (EL, SF, S og DF) vælgere ser selvstændige som usympatiske skadedyr som kun accepteres fordi der er regninger der skal betales til at støtte folk der ønsker at blive forsørget.
tyder på en slags forfølgelses vandvid. Jeg kender da masser af den slags, der synes private erhvervdrivende er super seje. Du trænger nok til lidt kaffe og frisk luft omkring dig, så sort er verden altså ikke

BroncofanDK:
Som forældre til to børn med handikap har jeg set hvor sjofel en arbejdsindsats rigtig mange i den offentlige sektor yder, og jo mere jeg møder den, jo mindre synes jeg den skal være.
Ja det er jo en sur oplevelse og der er givet nogen der ikke gør alt som de skal. Om en mindre offentlig sektor gavner ungerne ved jeg ikke, men jeg er helt enig i, at det ikke nytter noget bare at ville gøre den større og større - uanset det er for at dække omkostninger til flere gamle eller andet - så må man spare andre steder, så en 0 løsning synes jeg er fin, og ja - det er vel også muligt at finde steder at spare. Det jeg kender lidt til i det offentlige er pædagog området hvor jeg kan garantere for at de løber stærkt i børneinstitutionerne, ofte alene med 10 børn - 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlev
Tilmeldt 25. Jun 12
Indlæg ialt: 478
Fra  Rikke MY og dimseriet Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Done :)

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror jeg vil pege på noget andet, der mangler et sikkerhedsnet for iværksættere. Det gør det risikabelt at satse alt på nye brancher. Uanset hvad du ellers laver så er du næsten garanteret at du kan betale dine regninger og få en bid brød, selv bistandsklienter er bedre stillet end en nystartet iværksætter.

Hvis bistandsklienter i snit får 12000 efter skat (inkl. tillæg) så er det klart at det ikke er attraktivt særlig tit at sige nej tak, jeg vil hellere leve for de 5000 jeg selv kan tjene. Løsningen må være at acceptere en større grad af indtjening til lavt lønnede udover deres offentlige ydelser, hvad eneten det gælder studerende, pensionister, førtidspensionister eller bistand/dagpenge modtagere. I dag er reglerne sådan at man straffer folk for at yde ekstra. Det er STADIG sådan at disse grupper betaler 30% bruttoskat udover den almindelige skat og AMB. Det er logisk at man ikke søger lavtlønsarbejde når udbyttet bliver så lavt.

Skulle vi så forvente at en masse højtlønnede lønmodtagere skulle opsige deres fede job til 30000+ per måned med pension og sikkerhed, for det formål at skulle knokle uden at være sikret et liv og med mulighed for at risikere både familie og hjem undervejs pga. dårlig økonomi.

Desuden er vores udgifter i samfundet for høje, det er svært at få en isbod til at løbe rundt når man bliver nødt til at tage 20kr. for en is der koster 5 kr. i Aldi, for ellers kan det ikke løbe rundt. Hvis førnævnte personer kunne arbejde sort ville de være villige til at arbejde for måske 30 kr. i timen, derved kunne der opstå en skov af mindre virksomheder. Og det er altså ret tit at store virksomheder engang har været små. Kunne man hyre folk til så små penge ville du se mange små forretninger/grillbarer ect der vil kunne leve i småbyer med bare 200 huse, og det vil skabe mere liv på landet.

Og lige for at drille John Hannover lidt (på den gode måde) så har jeg et forslag der ville hjælpe mange, kan dog næppe lige overskue alle konsekvenser...men...i dag har vi købsmoms og salgsmoms på 25% - dvs. fuldt fradrag - hvis vi f.eks. kun giver fradragsret for de 96% af købsmomsen så svarer det til at firmaerne kommer til at betale 1% i moms af al omsætning (og slutbrugeren stadig 25%). Til gengæld bør vi så kunne slette firma beskatning 100% hvorfor multinationale selskaber selv vil betale for deres investeringer i Danmark og de vil også betale (omsætningsskat) selv om de undgår skat i dag. Derved slipper alle for at lave de fleste regnskaber og når nogen af de store betaler mere i skat end de gør i dag, så er der jo sikkert nogle mindre firmaer der slipper billigere. Og det er ikke længere "du og jeg" der skal betale når direktøren får en firmabil til 1mio (fordi firmaet får fradrag).

Kommer vi nu op at slås som vi plejer? lol

 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 13:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

BroncofanDK:
1-marginalskatten der gør at hvis jeg låner ex. 2mio kr i mit hus, investerer og taber disse penge skal jeg tjene knapt 6mio. kr for at komme tilbage til 0, og samtidig skal jeg tjene ca. 6 mio kr for at fordoble min investering.

du må nok tale med en der ved lidt om økonomi - for det er jo totalt vrøvl - og bare ordet fordoble min investeringer forvirrer vel også. Lad os nøjes med at sige du skal ha pengene hjem igen.

Hvis du låner penge i dit hus og investerer - så kan du enten gøre det ved kapitaludvidelse (eller købe aktier hvis det var noget eksternt) - eller ha lavet kortfristet konvertibelt lån og så er der fradrag for tabet i aktieindkomst som kan modregnes anden indkomst - du ville så ha tabt ca 1,2 (27-42% fradrag) -

Du ville jo formentlig heller ikke tjene de 1,2 mio op på et år formentlig men over flere år, og du vil så ha max omkring 1,8 mio der skulle til i løn og ikke 6 mio at tjene uanset du nu havde tosset i det, og ikke sikret dig fradrag for de 2 mio du skød ind. Hvis du taber så meget, så er det vel ikke voldsomt sandsynligt du betaler topskat som først indtræder ved brutto 499.130 per år - for en ugift tilmed.

Forskellen mellem at skulle tjene ca 1,8 mio for at få dækket tabet på de 2 mio og 6 mio er ret stor.

Det er sådan de også regner i LA når de skal overbevise, men det er ikke voldsomt overbevisende.

Desuden er der vel mange gode grunde til, at dine naboer til begge sider ikke skulle dække alle de penge du måtte investere og tabe - så det er vel ikke så urimeligt at du kun har fradrag for ca 40% af tabet men igen - det er jo nok der LA og jeg går forbi hinanden (jvnf dine svar i valg debatterne).

Jeg er iøvrigt til blå blok, så det er som OK med mig med stemmerne og jeg er som ikke en gang modstander af LA overhovedeet, men lidt mere præcision i tallene og en bare lille forståelse for, at naboerne ikke skal finansiere din maskinefabrik ville klæde debatten ligesom en påstand om:

BroncofanDK:
størstedelen af befolkningen (EL, SF, S og DF) vælgere ser selvstændige som usympatiske skadedyr som kun accepteres fordi der er regninger der skal betales til at støtte folk der ønsker at blive forsørget.
tyder på en slags forfølgelses vandvid. Jeg kender da masser af den slags, der synes private erhvervdrivende er super seje. Du trænger nok til lidt kaffe og frisk luft omkring dig, så sort er verden altså ikke

BroncofanDK:
Som forældre til to børn med handikap har jeg set hvor sjofel en arbejdsindsats rigtig mange i den offentlige sektor yder, og jo mere jeg møder den, jo mindre synes jeg den skal være.
Ja det er jo en sur oplevelse og der er givet nogen der ikke gør alt som de skal. Om en mindre offentlig sektor gavner ungerne ved jeg ikke, men jeg er helt enig i, at det ikke nytter noget bare at ville gøre den større og større - uanset det er for at dække omkostninger til flere gamle eller andet - så må man spare andre steder, så en 0 løsning synes jeg er fin, og ja - det er vel også muligt at finde steder at spare. Det jeg kender lidt til i det offentlige er pædagog området hvor jeg kan garantere for at de løber stærkt i børneinstitutionerne, ofte alene med 10 børn - 

vh John Hannover

Nu ved jeg ikke helt hvorfor LA skal blandes ind i dette - men der er jo valgkamp... og med dine svar i andre tråde må du føle dig trådt over tærene - men at klandre dem (eller finansministeriet) for ikke at kunne regne er vist lidt lavt.

Omkring kapital og fradrag er du jo rimeligt godt hjemme i stoffet, og derfor så taler du også mod bedre vidende. Ja, man kan lave en kapitaludvidelse, men du ved jo også godt at der kan være visse grunde til IKKE at ville binde kapital på den vis, og du ved også udemærket godt at konvertible lån IKKE må laves til overkurs - så hvis der er tab SKAL du nedskrive værdien da du ellers snyder i skat. Ergo - konvertible lån er lidt af en varmluftsballon, da det er en måde at købe anparter/aktier på til pari - også hvis de er steget, men der er en kriminel agt at bruge det som du nævner.

Du ved også udemærket godt at hvis du personligt kautionerer for banklån i en selskabskonstruktion så har du ingen fradragsret - for det har du brugt som del af din rådgivning siden jeg pegede det ud for dig m.fl. for langt over et år siden. Det er faktisk the mest normale at arbejde med personlig kaution overfor banker, men det er ret stupidt fra en risikobetragtning, men det kræves eksempelvis ved finansiering gennem Vækstfonden.

Med de filosofiske betragtninger om hvem der betaler topskat, tror jeg du har glemt matematikken. Nu er jeg bestemt ikke så godt bevaret i skattelovgivningen som du, men jeg har meget svært ved at se andet end at du med dine beregninger benytter en skatteprocent på 33%, og jeg har meget svært ved at forestille mig, at det er en standard netto skatteprocent for at lægge 1.2 mio kr tilside, og hvis du eksempelvis bruger Vækstfonden som promoveres meget, så er det fulde beløb vi taler om. Hvis du skal opspare 2. mio over 5-10 år så ved jeg ikke helt hvordan du snor dig udenom topskat.

Det kæmpe problem med topskatten er en manglende udligning år til år, som gør at uudnyttede fradrag og direkte tab ikke udlignes, ligesom du ikke rigtig kommer udenom at hvis du skal tjene 2mio kr EKSTRA netto så er regnestykket 2mio divideret med den de almisser staten giver borgeren. Samtidig er det en stupid skat som ingen reel financieringseffekt har - det er ren jantelov. Basis er at vi har en skattelovgivning/et skattetryk der gør det næsten umuligt at komme på fode igen med lønindtægt hvis du taber større investerede beløb.

Omkr. den offentlige sektor - så ja... Der er en held del der yder et super stykke arbejde, men det modsatte er er meget udbredt. Venstre talte for år tilbage om at pengene skulle følge patienten, borgeren, opgaven... og der er ingen tvivl om at der er mange ansatte i offentlige funktioner som ikke ville få de penge de får idag hvis borgerne havde valgmuligheden.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:41
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg tror den med momsen bare er en besværlig finte men vil pege på det jeg ser som problemet ved at sænke selskabsskat - eller tage den bort, nemlig at så kan selskabsejere der er gifte hæve ca 100000 kr til 27% skat og alt derover til 42% helt op til mange mio - hvor folk der arbejder OG ejere af de mange persoligt drevne virksomheder skal af med 44% op til ca 500.000 og så noget med 56% derover

Skal selskabsejere han den fordel imod personligt ejede virksomheder og alm ansatte. Nej synes jeg

Mange glemmer sammenhænget mellem selskabskat og så udbytteskat, som netop er bygget sådan, for sikre det svarer til alm bundskat. 

Forslaget vil også i højere grad glæde velhavende aktionærer som nu kan få større udbytter og lavere skat. Det øger ikke nødvendigvis indtjeningen

Jeg er helt enig i, at skat er noget af en bariere for selvstændige og ansatte der ikke tjerner ret meget. Jeg vil derfor - som f.eks venstre og som det ligger lidt i din første tekst, langt hellere sænke bundskatten eller hæve bundfradraget.

De som har stor succes med selskaber og kan hæve 500.000 kr som løn og 50/100.000 kr yderligere som udbytte til 44% skat, overlever nok i virkeligheden topskat (eller betaler til livrente for at undgå det). Bundskatten er nok en større problematik, selvom jeg godt ved, at mange mener topskattelettelser næsten betaler sig selv. Det er muligt, men jeg tror ikke det er topskatten der sætter så store begrænsinger for iværksættere. 

Lettere regler - lidt lavere bundskat - og lettere finansiering sikkert i mange fald, tror jeg giver mere value for money

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Jeg er helt enig i, at skat er noget af en bariere for selvstændige og ansatte der ikke tjerner ret meget. Jeg vil derfor - som f.eks venstre og som det ligger lidt i din første tekst, langt hellere sænke bundskatten eller hæve bundfradraget.

Det vender egentligt tilbage til relativt få ting:

Vi had strukturelle problemer i landet, og der er en del. Det er dyrt, riskofyldt og gevinstchancen i Danmark, er hvis man ser udelukkende på skat den eller blandt de dårligste i verden. Der er begrænset kapital til rådighed af samme grunde. Vore sociale ydelser er så høje at det begrænser erhverv - KRAKA fandt - selvom overskriften var en anden at 4270 kontanthjælpsmiodtagere ville få mindre end 500kr/md ved at tage et job til 18000kr/md og sikkert uden at regne transport mv. med.

-Vi skal have skabt flere arbejdspladser med større investeringer
-Vi skal give incitamenter til at folk tager det arbejde der er (selvom det måske er svært at finde)

Skabelse af arbejdspladser
At fjerne top skat er billigt - formodentligt giver det et netto provenu. Under alle omstændigheder vil det gøre det lettere at spare op, det vil give prisstigninger på dyre boliger, øget aktivitet for håndværkere.... indtil det finder et balancepunkt. Det vil også gøre at et til to super år for en virksomhedsejer vil kunne gøre dem personligt risikofri. Større formuer vil give større og mere risikovillige investeringer....

Reelt vil man sikkert få stortset den samme effekt på økonomien ved kun at lade dette ske for selvstændige og omkostningen er minimal - men det vil give ramaskrig.

Incitament til at arbejde i lavtlønsjobDet er klart at vi har et incitamentproblem og LA's forslag om 7000kr/md i skattefrihed er interssant, men det generelle problem er at for at få den samme effekt skal man virkelig give store beløb i nedsatte skatter. Det er altid svært når man venter på dynamiske effekter, og den risikofri - hårdere vej er nedskæringer i overførsler.

Det vil være bedre for økonomien at sænke topskat og skære i ydelser end at hæve fradrag - men LA's program som Finansministeriet regnede på indikerer at der er meget større dynamiske effekter end jeg i min vilde fantasi havde forestillet mig. Hvis man virkelig kan skære så meget i skatten og få over 100 mia i overskud, så er det da bare om at få startet rejsen.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)