Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvornår er tilsvining/advarsler okay, og hvornår er de ikke?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Haslev
Tilmeldt 26. Jul 07
Indlæg ialt: 1525
Fra  Billigt Speak Uforklarbar v/Anja Lysholm Skrevet kl. 11:21
Hvor mange stjerner giver du? :

En af mine gode venner oplever lige nu at når man søger ham frem på Google, er der på første side en henvisning til en side der advarer mod at handle med ham (og nej, han hedder ikke Henrik Bruhn ;-)). Det fik mig til at tænke på hvornår det er okay at advare om nogen på nettet og hvornår det ikke er. Jeg mener, hvilket firma har ikke utilfredse kunder på et eller andet tidspunkt? Jeg har selv et Vordingborg Køkken som jeg ikke havde nogen problemer med at få sat op, men søger jeg på Google, bliver jeg mødt af en advarsel mod at handle med dem. Lones sjove Fona-tråd her på Amino dukker op på side 1 når man søger på Fona. De færreste har måske medlidenhed med de store firmaer (?), men hvad med de små hvor én dårlig kundeoplevelse beskrevet på nettet måske kan være fatal?

Jeg kunne godt tænke mig at høre nogle meninger. Hvad er okay, og hvad er ikke? Hvad kan man stille op hvis det rammer en selv?

~
Anja

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 11:28

Anja Lysholm:
Jeg kunne godt tænke mig at høre nogle meninger. Hvad er okay, og hvad er ikke?

Jeg synes det er helt okay at udtrykke sine personlige holdninger om hvilket som helst firma, så længe det holdes i en sober tone, der lægges vægt på at det er ens personlige erfaring og nøjes med at beskrive fakta.

Hvis det så genere den pågældende virksomhed at man har en utilfreds kunde, så må der jo tages kontakt til kunden og forsøges at slå en handel af så begge parter bliver tilfredse.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:30
Fra Kibæk
Tilmeldt 25. Apr 07
Indlæg ialt: 1453
Fra  ClickStarter Skrevet kl. 13:45

et eller andet sted burde du jo skære lille eller stor over den samme kam... det er klart, et større firma vil nok lettere kunne rette op på tingene og lade det flade ud... men et mindre firma har så også nemmere ved at gemme sig...

Men bliver tingene suspekte, så synes jeg det er underordnet om det er et stort eller småt firma...

Vordingborg køkkener eller Fona går jo nok ikke ned af den årsag... eurodan huse har også mange problematiske hjemmesider at slås med... mange flere end andre tilsammen tror jeg ;-)

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 14:45

Jeg synes, der er kommet mange af den slags indlæg her på Amino på det sidste og har tænkt det samme som dig..

Så snart én person skriver, at de har haft en dårlig oplevelse med et firma er der straks 10 andre der skriver "jeg kan se at de står sådan registreret på cvr.dk" eller "jeg kan se, han er på facebook med dette billede" eller "jeg ved han bor i lyngby med sine 2 børn" osv..

Jeg synes, det er lidt synd, at det går den vej, for som du siger - Man kan i princippet selv være uheldig at havne i en sådan situation..

Lad os sige, at vi sender en vare til en kunde.. Han betaler måske ikke regningen til tiden og får en rykker.. Det bliver han sur over og skriver derfor noget dårligt om os herinde... Den situation har jeg heldigvis aldrig stået i, men i princippet kunne det jo lige så godt ske? Og når nogen skriver noget dårligt om andre her inde, kan vi andre jo ikke rigtigt vide om det egentlig er foregået sådan?

Jeg synes, at det skal være i allersidste nødstilfælde, at man skriver om andre og man skal tænke meget over, om man skal nævne navne.. Hvis man kan se, at personen der har snydt én, skriver løs herinde, kan jeg godt forstå det er fristende, men jeg tror ikke, jeg selv kunne finde på at nævne navne.

Hvis nogen skrev noget dårligt om os herinde, ville man vel ikke have andet valg end at svare og lade det blive en offentlig diskussion - og forsvare sig selv bedst muligt, ved at lægge dokumentation ud.

Lones Fona tråd var egentlig så skægt skrevet, at jeg tror ikke det ville skræmme mig fra at handle i Fona, for den var skrevet med humor..
Og nogen gange synes jeg næsten, at man kan læse på et indlæg, at det måske er den der har skrevet indlægget der er noget galt med og jeg mister egentlig lysten til at handle med både indlægsskriveren og den person der nævnes.. for den der skrev indlægget, kunne måske også finde på at skrive om mig, hvis man blev uenig om fx et produkt man købte hos vedkommende..

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 15:40

Hmm... Jeg tror at min holdning er;

Så snart der er tale om et eller andet retsstridigt så er det i orden at offentliggøre. 

Uoverenstemmelser og misforståelser syntes jeg ikke har nogen plads i offentligheden. 

Altså snyd og vindel er fri til offentliggørelse, hvorimod person som ikke har taget sig tid til at læse forretningsbetingelser, kontrakter eller lignende ordentlig igennem og bagefter føler sig snydt, syntes jeg ikke har nogen ret til at brokke sig. 

Mvh Peder 

Tilmeldt 15. Aug 06
Indlæg ialt: 132
Skrevet kl. 15:40

Regulære tilsvininger med beskidt ordbrug bør man holde sig fra, men når det så er sagt, så synes jeg at advarsler og oplæg til debat er 100% iorden også selvom en debat godt kan gå hen og blive både ophedet og intens.

Lad os endelig få tingene frem i dagens lys og oftest viser indlæg og debatter jo også, at der tit er forskellige syn på samme sag. 

It's not personal - it's bussiness! er det ikke det man siger. Måske er der også bare kommet mange flere iværksættere og små selvstændige ind i erhvervslivet, som måske har en lidt for naiv eller romantisk forestilling om det at drive virksomhed. Der er altså rigtige penge på spil og nogle mennesker skyr ingen midler for at tjene så mange penge som muligt og så hurtigt som muligt og det indebære for deres vedkommende, at der skal 'skydes genvej' nu og da. 

Lige præsis her på Amino er det da også helt iorden, at advare andre Aminoer mod at handle med firmaer om man har dårlige erfaringer med, også selvom det måtte være en Amino man advarer imod. 

Det at være selvstændig og drive egen forretning kræver en god portion risikovillighed, på alle måder og er man ikke villig til at påtage sig den risiko af den ene eller anden årsag, så må man jo finde sig i at være lønslave. Hvilket heller ikke behøver at være så ringe endda :-)

Jeg har hørt/læst følgende et eller andet sted: (nok ikke ordret) 

"Der er to slags mennesker på arbejdsmarkedet - dem som ejer virksomhederne og dem som arbejder for dem, som ejer virksomhederne"

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 16:22

Jakodan:

Jeg synes, der er kommet mange af den slags indlæg her på Amino på det sidste og har tænkt det samme som dig..

Så snart én person skriver, at de har haft en dårlig oplevelse med et firma er der straks 10 andre der skriver "jeg kan se at de står sådan registreret på cvr.dk" eller "jeg kan se, han er på facebook med dette billede" eller "jeg ved han bor i lyngby med sine 2 børn" osv..

Det er også min oplevelse, og jeg synes egentlig ikke det er klædeligt for forummet. For mig at se bliver der gjort rettergang uden dommer og det er svært at se hvor retssikkerheden er for en iværksætter der risikerer at gå nedenom og hjem på et tyndt grundlag. På Firmatjek.dk får 6 ud at 10 forbrugere IKKE medhold i deres klager og man kan forestille sig et lignende mønster for erhvervsdrivende.

Jeg finder det også beklageligt at så mange firmaer nævnes i et Fora hvor "svindlere" indgår i titlen (Annoncehajer og Svindlere). Det er injurierende at kalde kalde andre for "svindler" og medmindre modparten er dømt for bedrageri har man en skidt sag ved en injurie sag.

Mvh Jesper

PS. Selv på firmatjek.dk slettes man efter en periode. Det gør indlæg her far Amino formentlig aldrig. Hvornår har man udstået sin straf?

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 16:27

Hvis man absolut vil advare mod andre, bør man under alle omstændigheder stå frem med sit eget navn. Anonyme advarsler høre ingen steder hjemme. Vi, der læser dem, har ingen chance for at kende eller undersøge motivet for advarslerne. Hvis man selv har økonomisk eller personlig interesse i sagen eller firmaet, bør det fremgå af ens indlæg - uanset om indlægget indleder eller kommenterer en tråd.

Desuden bør man holde sig til førstehåndsviden og fakta.
Udtalelser som "den megen snak om x-firma på det seneste har fået mig til at miste tilliden" er underlødige.

Sprogligt bør man afholde sig fra kraftudtryk, og man bør lade det være meget klart, hvornår der er tale om egne eller andres vurderinger, og hvornår der er tale om tørre fakta.

Hvis dette overholdes, vil uvedkommende kunne vurdere sagens omfang og advarslens vederhæftighed.

Jeg har ikke gennemtænkt ovenstående til ende, så der kan sagtens være flere faktorer, der gør sig gældende.

mvh Hans

Fra Aarhus N
Tilmeldt 6. Sep 07
Indlæg ialt: 209
Skrevet kl. 10:58

Så lige denne her fra B.T. :

Fupfirmaer er færdige

På den nyåbnede hjemmeside spredrygtet.dk er det nu muligt for forbrugere at anmelde oplevelser med alle slags produkter.

Og det kan blive en kæp i hjulet for fupfirmaer og snydepelse, der vil udnytte godtroende danskere. Samtidig kan butikker, der leverer en god service sole sig i kundernes positive kommentarer.

Det er den første hjemmeside i Danmark, hvor brugere kan lave alle typer anmeldelser. Den er ikke kun rettet mod eksempelvis cafeer, restauranter, biler eller bøger.

Forbrugerklagenævnet var hidtil det eneste sted, forbrugere kunne gå hen med oplevelser af at blive snydt. Nu kan spredrygtet.dk også bruges som gabestok.

/Jacob 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)