Jeg er da glad for at vi ikke har monopolistiske tilstande på meget andet end apoteket mere. Det var da om noget brud med gammel praksis. Jeg er da også glad for at man kan taste sin egen selvangivelse på nettet. Sådan er der mange ting der er ændret gennem tiden fordi man tænker i nye baner og bryder med gammel praksis. Det er svært at få overskuddet til at vokse når man høvler af på gæld med næsten alt hvad der er at tage af.. Jeg savner endnu en der kan fortælle hvorfor det er en god ide at det lige er faktor 3 der skal ganges med? Jeg har ikke noget forslag til den konkrete handel i tråden. Men generelt kan jeg se både her på debatten og på virksomhedsbørser på nettet at internetshops bliver prissat alt for højt. Jeg bryder det ned på følgende måde hvis jeg skal se på et virksomhedssalg. Lad os tage de 300K igen, det er hvad virksomheden koster, der er et overskud på 100K. Jeg skal låne 300K for at overtage den. Hvorlangt kan jeg selv komme fra 0,- med 300K. Man kan godt nok få designet mange hjemmesider med shops og CRM og ERP og alt det lækre for 300K. Man kan hyre mange telemarketingstimer for 300K. Bare at tankeløst slynge ud at man skal gange med 3 holder altså ikke. Derfor ser man jo også mere og mere at firmaer bliver overtaget ved hjælp af en afbetalingsperiode. Måske 100K her og nu og derefter en procentvis betaling pr. år af enten omsætning eller dækningsbidrag. Nok mest det første da det er nemmere at komme frem til. Så binder sælger og køber sig også til hinanden. For hvis det er så god en forretning som sælger siger det er, så burde sælger kun være glad for den løsning, den kan jo give ham mere end han turde håbe på. |
Alt afhænger af udbud og efterspørgelse, også i disse køb/salg forhold.
Du har ret i, at skal man købe en forretning hvor overskuddet skal "betales" i løbet af 3 år(ikke beregnet renter), før man selv får noget ud af det - kan det føles lidt surt og uforstående - hvem gider arbejde i 3 år gratis.
Her skal du dog huske at i fald du mindst bevarer oms./overskud i forretningen, vil/bør den jo være mindst det samme værd, så ud over nulresultatet efter 3 år, har man "måske" en aktiv til en værdi af ca. 300.000 kr.
Er meget enig i, at en evt. % aftale af kommende omsætning kan være god, men også her en del "faldgruber"
Henrik