Jeg har læst en masse på nettet vedr. firmabil men har ikke kunnet komme frem til et entydigt svar, så nu prøver jeg her. Jeg har en mindre virksomhed som sælger udstyr til biler (primært Toyota) via www.toyotaextreme.dk
Derudover producerer jeg skilte og streamers til private og erhverv og selvf. til brugerne af ovenstående hjemmeside.
Jeg har nu planer om at købe en bil til mit privat ejede firma af flere grunde.
For det første skal jeg bruge en gulplade bil for at få plads til det biludstyr som jeg henter ved leverandører og leverer til kunderne.
Samtidig skal jeg i ny og næ ud til kunder og tage mål til skilte og montere disse...
Men til sidst og ikke mindst vil jeg lave den nye bil som en demo bil hvor man kan se nogle af de ting vi sælger, primært autostereo mm.
Jeg har i forvejen en bil som jeg har haft i 11 år og reelt ingen planer har om at sælge.
Spørgsmålet er hvordan den nye bil (og den er fabriksny) skal købes.
Enten skal jeg købe den som 100% erhverv, hvilket så kræver at jeg beholder min privatbil for at kunne køre privat.
Jeg har så fradrag for alle udgifter inkl. købsmoms.
Men nu kører jeg ikke sindssygt mange kilometer så overvejer om jeg blot skal købe den nye bil som delvist erhverv/privat men her kommer det jeg ikke helt har styr på.
Hvis jeg kører 15.000 km om året, i forholdet 50/50 (privat/erhverv)
Hvordan fungerer det så med afskrivning og fradrag for driftsudgifter når jeg bruger bilen 50% privat og 50% erhverv (eller hvad min kørebog nu end kan dokumentere)
Vil halvdelen af alle udgifter så kunne trækkes fra i firmaet hvorefter jeg selv privat skal stå for de resterende 50%?
Og til sidst.. hvis jeg kører privat i bilen, så beskattes jeg ikke af fri bil når det bilen er ejet af mit eget firma?
Håber det var til at forstå.. døjer sq selv lidt med det.. derfor prøver jeg at spørge her...
Mvh. René
ToyotaExtreme.dk mm. :-) |
Gulpladebil i privat ejet virksomhed
StylingShop.dk - design dit eget postkasseskilt
Det er uden betydning om du køber en gulpladebil eller en hvidpladebil. Dog er det klart at hvis du køber en decideret værkstedsvogn, er sandsynligheden for at skattemyndighederne vil søge at sætte en privat andel mindre. Det afhænger af dine forhold iøvrigt (virksomhedens omfang, husstand m.v.) og nu siger du jo selv at det er en mindre virksomhed. Hvis det er en bivirksomhed skal du bestemt ikke regne med at få godkendt 100% fradrag.
Under alle omstændigheder kan du ikke vide dig sikker på at få godkendt 100% fradrag herunder købsmomsen blot fordi du siger den er 100% erhverv. Dvs. et kilometerregnskab må anbefales.
Hvis bilen kører som blandet bil, eksempelvis 50%, kan du vælge at lade den indgå i virksomhedsordningen, få fuldt fradrag for alle udgifter/moms men ikke købsmomsen. Du skal så beskattes af værdi af fri bil. Dvs. som var det et selskab der ejede bilen.
Holder du bilen udenfor kan du få godtgørelse med statens satser 3,xx kr. pr. km. for den erhvervsmæssige kørsel eller for de faktiske udgifter 50% af driftsudgifter/afskrivninger.
ToyotaExtreme.dk mm. :-) [/QUOTE] |
Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater Bent Zimmermann
Jeg har 2 andre jobs så bilen skal bruges i en ''bivirksomhed'' Ok, så må jeg sælge min egen privatbil og købe den nye som en kombineret privat/erhverv.
Jeg kører ikke så meget, hverken privat eller erhvervsmæssigt, så fordelingsnøglen mellem antal km. kørt som erhverv og privat lyder til at være det fornuftigste istedet for kr. 3,xx pr. kørt km.
Hvis jeg vil køre efter dét princip med fordelingen, kan jeg så trække alle udgifter fra i firmaet procentvis.
Dvs. med (teoretisk) 4.000 private km. og 6.000 erhvervsmæssige km. så kan jeg trække 60% af afskrivningen og driften fra?
Både moms og skattemæssigt?
Hvordan forholder det sig med de 50.000 kr. der skal bruges på udstyr når bilen købes?
Afskrives det på samme procentvise måde?
Og hvis jeg vil have noget mere information, ved du så hvor jeg kan læse om det.
Vil så nødigt gøre noget forkert, men jeg vil jo heller ikke risikere at snyde mig selv for et fradrag jeg er berettiget til
Mvh. René |
Det er korrekt at du skattemæssigt kan fratrække 60% af udgifterne/afskrivningerne i det eksempel du nævner. Det er muligt at det i starten giver mere end statens satser (kilometerfradraget). Du skal bare huske på at du bliver skattepligtig af evt. avance ved salg af bilen (kun de 60%) hvis du senere sælger bilen til en højere pris end den skattemæssigt nedskrevne værdi. Det undgår du med statens takster. Men ræsonnementet er rigtigt: Kører du lidt er det en fordel at bruge faktiske udgifter og få afskrivningerne med. Her taler vi skattemæssigt.
Hvad er det for noget udstyr vi taler om ?
På Skats hjemmeside under rådgiver kan du under vejledninger finde Ligningsvejledningen. Her skal du kigge under afsnittene A.B og A.F men husk: Det er ikke skønlitteratur og ikke skrevet for menigmand. |
Nu skal bilen jo nærmest agere som udstillingsvindue for de ting jeg sælger, så udstyret bliver fælge, sænkning, audio/video-anlæg , navigation, avanceret alarm mm.
|
Tillæg til mit indlæg: Hvis bilen indgår i virksomhedsordningen, så skal jeg beskattes af fri bil?
Det er vi enige om bedst kan betale sig hvis jeg kører meget privat?
Så valget står vel mellem fordelingsnøglen som nævnt ovenfor ELLER købe den rent privat og få km-penge?
Det er, som jeg har forstået det, rigtigt at jeg skal betale skat af evt. overskud ved salg af bilen, men på den anden side står jeg jo selv for al drift og afskrivning hvis jeg køber bilen privat og det kan vel igen kun betale sig hvis bilen kommer til at køre meget, hvorved jeg kan få ''pengene hjem'' via km-taksten på 3,xx kroner? |
OK så skal udstyret afskrives sammen med bilen. Hvis bilen indgår i virksomhedsordningen, så skal jeg beskattes af fri bil? Korrekt
Det er vi enige om bedst kan betale sig hvis jeg kører meget privat? Korrekt
Så valget står vel mellem fordelingsnøglen som nævnt ovenfor ELLER købe den rent privat og få km-penge?
Du køber den også privat (udenfor virksomhedsordningen når du bruger fordelingsnøglen.
Det er, som jeg har forstået det, rigtigt at jeg skal betale skat af evt. overskud ved salg af bilen Ikke hvis du bruger og får km-pengene
, men på den anden side står jeg jo selv for al drift og afskrivning hvis jeg køber bilen privat og det kan vel igen kun betale sig hvis bilen kommer til at køre meget, hvorved jeg kan få ''pengene hjem'' via km-taksten på 3,xx kroner? Det gør du alligevel da bilen holdes udenfor virksomhedsordningen. Bilens til enhver tid værende stand bliver hverken bedreeller dårligere af om du vælger km.- satser fremfor faktiske udgifter. Logikken tilsiger dog at man bør vælge faktiske udgifter i starten og derefter ændre princip til km.- godtgørelse når afskrivningerne er faldet.
|
Jeg takker... denne tråd har gjort mig så meget klogere....
Ingen tvivl om at bilen skal købes privat...... efter de principper som du beskriver....
Foreløbig tak for hjælpen....
Det er min første tråd i dette forum, men sandsynligvis ikke den sidste
Mvh. René
|
Fint nok. Bare husk på - det gælder også andre - at selve købet af bilen sker privat/personligt når I driver virksomheden i personligt regi. Hvorvidt bilen skal ind i virksomhedsordningen (med fri bil-beskatning) eller ligge udenfor (med refusion af faktiske udgifter eller kilomterpenge fra virksomhedsordningen) kan man i princippet vente med at tage stilling til i forbindelse med udarbejdelse af selvangivelsen for det pågældende år. Dvs. frem til den 30/6 året efter. Herudover er det ikke uden grund at de fleste biler som anvendes helt eller delvist erhvervsmæssigt købes ved årets udgang. Fordi man kan afskrive 25% i anskaffelsesåret uanset hvornår bilen er købt.
|
Hehe.. så fik dit sidste indlæg mig alligevel i tvivl...
Du skrev:
Hvorvidt bilen skal ind i virksomhedsordningen (med fri bil-beskatning) eller ligge udenfor (med refusion af faktiske udgifter eller kilomterpenge fra virksomhedsordningen) ......
Skal det forståes sådan at uanset om jeg vil
1) købe bilen, så jeg bliver beskattet af fri bil
eller
2) jeg vil have refusion af de faktiske udgifter
Så skal bilen indgå i virksomhedsordningen?
Troede nemlig kun dette gjaldt pkt. 1 men ud af det du skriver med ''refusion af faktiske udgifter fra virksomhedsordningen'' læser jeg det som om hverken pkt. 1 eller 2 kan lade sig gøre med en personligt ejet virksomhed?
Eller er det mig der roder begreberne sammen?
Mvh. René
|