Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

B-Skat : Kan det virkelig passe

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)
Tilmeldt 15. Aug 07
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har netop startet en ny virksomhed ved siden af mit normale lønslave-arbejde.
Heldvis går det rigtig godt, så jeg forventer et pænt overskud for 2008, hvilket jeg har påført min forskudsopgørelse for 2008 (overskud af virksomhed).

Det har så udløst et nyt skattekort, hvor mit fradrag er sat til 0 kr, trækprocent er hævet 5 point og jeg har fået 10 girokort på b-skat.
Samlet stemmer forskudsskatten, men jeg er utrolig ked af at blande min daglige privatøkonomi med mit fritidsfirma.  Jeg kommer jo til at langt mindre udbetalt på mit fuldtidsarbejde.

Optimalt ville det jo være, hvis de to ting blev adskilt, så overskud af virksomhed alene blev indbetalt via B-skat.

Jeg har talt over 45 minutter med SKAT, som sagde at det ikke kunne lade sig gøre.
Men jeg er ikke overbevist over SKAT-medarbejderens kvalifikationer, så jeg vil gerne høre fra andre, om det virkelig kan passe at man ikke kan adskelle privat og firma skattebetaling.

Fra Kolding
Tilmeldt 20. Sep 07
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 13:56

Det er desværre rigtigt.

Hvis du f.x. stadig havde fradrag m.v. til brug for din lønindkomst, ville B-skatteraterne jo bare være det større. Og det kan man ikke adskille ved Skat.

Baggrunden for at skatteprocenten er sat i vejret kan være fordi du kommer op i topskattegrundlaget (eller et pænt stykke deropad).

Hvis du tjener et pænt overskud i din virksomhed ved siden af må du jo så hæve et lille suppleringsbeløb her til privat - og dermed selv holde styr på tallene.

Mvh

Bo Skjønnemand

Fra København
Tilmeldt 9. Jul 07
Indlæg ialt: 210
Skrevet kl. 13:58

Det lyder noget skævt :)

Du kan jo selv justere overskud af virksomheden. Det, du angiver der, skal kun være den del af overskuddet du trækker ud til personlig indkomst. Anvender du således VSO, kan du vælge at påføre 0.

Ellers kan du jo blot overveje om ikke dine forventninger til 2008 har ændret sig ;-)

Mvh. Karsten

Tilmeldt 6. Jun 06
Indlæg ialt: 189
Skrevet kl. 14:05

Da du jo har en indtægt som lønslave, kan du jo vælge at benytte virksomhedsskatteordningen og så lade pengene stå i virksomheden, så bliver der ikke ændret i din skat. Jeg mener dog stadig du skal betale am-bidrag.

Når du så en gang kvitter dit lønmodtager job så kan du bruge det opsparede som løn i perioder hvor der måske ikke kommer den forventede indtægt.

Tilmeldt 15. Aug 07
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 14:13

Tak for de meget hurtige svar.  Det var faktisk hurtigere end den ventetid jeg havde i SKATs telefonsluse :)

Jeg må nok bide i det sure æble, og så hver måned overføre et beløb fra firma til min privatøkonomi, som modsvarer ekstrabeskatningen.

Det var selvfølgelig fristende at ændre forventningerne til 2008, men det holder nok ikke i det lange løb.

Mvh

Bech

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 15:34

Du kunne jo angive resultat på 0 og skulle det vise sig, at der kom et pænt overskud i virksomheden, kan du når der laves årsregnskab vælge og bruge VSO og spare op i virksomheden. Så kommer du ikke til at betale b-skat i 2008 og resultat bliver kun beskattet med 25%. Senere når du måske ikke har dit alm job, kan du begynde at hæve penge i virksomheden, men så falder beskatningen.

Tilmeldt 21. Dec 06
Indlæg ialt: 75
Skrevet kl. 15:40

Kan man ikke bare lade være med at skrive nogen B-indkomst på forskudsopgørelsen og så bare jævnligt hæve til privatforbrug og på samme tidspunkt indbetale 63% af beløbet på et girokort til skat?  Så bør man da være sikret med topskat og det hele? 

Eksempel:
Hver måned hæves 10.000kr fra virksomheden til privatforbrug. På samme tidspunkt indbetaler du 6300kr via giro til skat, således at du rent faktisk kun får 3700kr til dig selv ud af de 10.000kr.

Er dette ikke muligt? 

Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 17:04

Det kan ikke lade sig gøre - rent logisk er det nonsens.

Skal vi tage et meget simpelt eksempel. Lad os sige at vi levede i et land (vi ku kalde det Fyn) hvor skattereglerne var således:

Første 50.000 skattefri, resten betaler man 40% af.

Du har så er deltidsjob, 10 timer pr uge hvor du tjener 60.000. Af dette betaler du 40% af de sidste 10.000 i skat, altså 4.000 kr, hvilket du finder OK

Så tager du et job ved siden af magen til. Du vil gerne knokle lidt mere, så du påtager dig endnu 10 timer. Det tjener du 60.000 ved. Jamen, så er skatten 40% af det - nemlig 24.000 kr. Er det rimeligt at du 'straffes' med en hårdere skat fordi du arbejder mere?

Vi kan vel godt blive enige om at man IKKE kan sige at du betaler 4.000 i skat af det ene job og 24.000 af det andet. Nej, det er noget vås.

Nu er vores skattesystem ikke helt så simpelt som det er beskrevet for det fiktive land Fyn, men lad mig slå et par ting fast:

o En enkeltmandsvirksomhed betaler IKKE skat. "Virksomheden er ikke et selvstændigt skatteobjekt" som de lidt kringlet udtrykker det i skm.

o En person der har indtægt (renteindtægt, lønindtægt, udbytte af eget selskab, indtægt ved selvstændig virksomhed) betaler skat af den samlede indtægt

o A-skatten (trukket via lønsedlen) og B-skatten er kun en aconto-skat. Den endelige skat beregnes ved at lægge alle indtægter på bordet (slevangivelsen) og beregnet en samlet skat (årsopgørelsen). Så kommer restskatten eller den overskydne skat.

o Lønindtægt og overskud af egen virksomhed beskattes helt ens. A-conto-skatten opkræves forskelligt afhængig af hvordan du forventes at tjene pengene (forskudsopgørelsen). Formålet er at MINIMERE den indbyggede fejl (restskat/overskyden skat).

Eftersom det er noget vås at tale om 'virksomhedsskat' og 'løn-skat' (lige så meget som at det var noget vås at tale om skat af det første job på Fyn og det andet), så synes jeg du skal opgive det med at lade virksomheden betale skatten der er affødt af virksomhedsindtægten. Een post hedder lønindtægt (før skat), een post hedder virksomhedsoverskud (før skat) og en tredie hedder skat.

Ja, der er noget der hedder Virksomhedsordningen (VSO), hvor beskatningen af hævede overskudsdele er anderledes end af overskud du lader stå i virksomheden. Men stadig: Det er dig som person der betaler skatten.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 00:54

Det kan efter sigende være vanskeligt at overbevise SKAT om, at det forventede overskud var sat for højt.
Du skal i hvert fald ikke give dem det indtryk, at du har valgt at bruge dem som gratis kassekredit det første år. Den er de ikke med på.
Måske kan du skrive til dem, at du har opgivet det tal, du HÅBER på at tjene, men at det på ingen måde er sikkert. Måske kan du forhandle dig ned til det halve.

Men husk at lægge penge til side, så du har råd til at betale skatten før eller senere. Hvis du har råd til at betale den løbende, sådan som SKAT har foreslået dig, er det langt det enkleste.

mvh Hans

Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 10:21

Jeg kan ikke tro at det er specielt vanskeligt at nedsætte posten 'overskud af egen virksomhed' på forskudsopgørelsen.

Jeg har gjort det 5 år i træk netop for at udnytte renteindtægter ved at udskyde skattebetaling. Det er bare at skrive et mindre tal for forskudsskemaet - uden forklaring. Er dine skatteforhold allerede en sag for Skat så kræver det nok et budget. Nu har jeg droppet den juleleg.

Det kræver at du selv beregner din skat og har styr på de regler der er for frivillig indbetaling. Du skulle ogå helst have en overskudsøkonomi, så du kan betale din skat når det er optimalt. Hvis ikke, så er det en rigtig dyr kassekredit. Der er ikke engang fradragsret for "strafrenterne".

Tilbage til tråden: Nedsætter du din b-skat, så kan du selv bestemme hvor meget du betaler under overskriften 'Skat af firmaet'. Bare husk at bogføre det lige som en privat hævning. Som jeg tidligere har forklaret kan man bare ikke sige hvor meget skat der vedrører firmaet.

Jeg anbefaler helt klart at du fortæller Skat dit mest realistiske bud.

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)