Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Understøtning af Firefox. Råd ønskes.

Side 5 ud af 7 (66 indlæg)
Tilmeldt 4. Apr 05
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 14:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Kjaerbo:
Rediger: Det er jo browser producenternes skyld at den vises anderledes i de forskellige browsere, hvis udvikleren har overholdt standarden, ik?

Det er jo et svært spørgsmål at besvare umiddelbart - For hvad er korrekt? Er det den måde IE renderer tingene på, eller er det den måde FF, Safari, Opera etc. viser tingene på?

Alt det tekniske er ikke interessant for kunden eller slutbrugerne af siden. Det skal bare virke og de skal ikke være afhængige af en specifik browser for at kunne bruge siden. Hvis kunden så bemærker at der er lidt pixelforskelle i forhold til Firefox og beder om at få det fixet, er det ikke noget jeg umiddelbart ville tage ekstra for. Det vil sandsynligvis kunne fixes med et simpelt CSS hack.

Men når det så er sagt, så mener jeg at man for god ordens skyld skal få det specificeret i en kravspecifikation, hvilke browsere etc. der skal understøttes. (Her tænker jeg de gængse browsere der findes i dag, så som Opera, Safari, IE6/7, Firefox etc.

Hvis kunden så kommer og kræver noget, som ikke har været specificeret i den, synes jeg det er ok at kræve ekstra betaling for det.

Edit: Jeg tager det som en selvfølge at siden struktureres i (X)HTML (uden brug af tabeller til layout) med semantik i baghovedet og layout i ekstern CSS som validerer i henhold til W3C standarderne. 

Tilmeldt 7. Jan 06
Indlæg ialt: 234
Skrevet kl. 14:23

Delphinarious:
Alt skal selvfølgeligt virke upåklageligt i de gængse browsere, hvilket som minimum må være Internet Explorer, FireFox, Safari og Opera. Det er det der skildrer arbejde udført af fagfolk fra arbejde udført at amatører (håndværker-attituden)... 

Så en håndværkers første prioritet er at det æstetisk skal være i orden, uanset om det går ud over evt. standarder på området?

En standard som i øvrigt vil gøre arbejdet mere kompatibelt og skalerbart i fremtiden.

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 14:29

Ja!

Det er kundernes websites og kundernes kunder (besøgende) og deres oplevelse på websitet der er vigtig - Ikke dit forhold eller holdning til browsere eller standarder.

Tilmeldt 7. Jan 06
Skrevet kl. 14:29

Jan Skovgaard:
Det er jo et svært spørgsmål at besvare umiddelbart - For hvad er korrekt? Er det den måde IE renderer tingene på, eller er det den måde FF, Safari, Opera etc. viser tingene på?

Det har du naturligvis ret i. Men her taler vi stadigvæk om små afvigelser, ikke sandt? Har i hvert fald ikke hørt at der skulle være problemer med afgørende betydning.

Fra Ullerslev
Tilmeldt 3. Oct 07
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 14:32

Kjaerbo:
Så en håndværkers første prioritet er at det æstetisk skal være i orden, uanset om det går ud over evt. standarder på området?

En standard som i øvrigt vil gøre arbejdet mere kompatibelt og skalerbart i fremtiden.

Fagarbejde bør overholde W3C-standarder, og selvfølgeligt virke upåklageligt i de gængse browsere. Om det er ok at en prik eller en linie flytter sig 3 px. fra browser til browser, det må være dels op til sammenhængen den skal indgå, samt udviklerens perfektionisme. I mange tilfælde vil man ikke kunne kalde det en direkte fejl.

Men hvis koden har drastiske validerings-fejl ifølge W3C, eller brugervenligheden er nedsat i en eller flere browsere, så taler vi om direkte indiskutable fejl, og det kalder jeg med et håndværker-udtryk: ufaglært amatør-arbejde.

Tilmeldt 7. Jan 06
Skrevet kl. 14:32

Ronnikc:
Det er kundernes websites og kundernes kunder (besøgende) og deres oplevelse på websitet der er vigtig - Ikke dit forhold eller holdning til browsere eller standarder.

Hvilket er fornuftig nok, såfremt det fremstår som et synspunkt uden sammenhæng. Hvilket tydeligvis ikke er tilfældet her.

Jeg har som professionel også en forpligtigelse at lave et arbejde som er skalerbart og kompatibelt i fremtiden. Ellers risikerer kunden at skulle få det lavet om på et senere tidspunkt, alene på baggrund af at jeg ikke overholdt standarden. Da ville kunden efter min opfattelse have en ret til at kræve rettelsen udført på min regning. Med mindre det var et krav fra kunden at det skulle vises 100% ens i 4-5 forskellige browsere.

Tilmeldt 4. Apr 05
Skrevet kl. 14:33

Ronnikc:
Det er kundernes websites og kundernes kunder (besøgende) og deres oplevelse på websitet der er vigtig - Ikke dit forhold eller holdning til browsere eller standarder

Dit forhold til standarder og dit browser-kendskab vil jeg nu stadigvæk mene er vigtigt.

Det er sq vigtigt at overholde standarderne i det produkt man levere, men det er som oftest ikke noget der interesserer kunden. Og det mener jeg heller ikke nødvendigvis det skal være.

Men det er jo ikke ensbetydende med at man skal skrive dårlig kode. Man skal udnytte de fordele det giver at benytte standarderne og kode efter gængse principper etc., fordi de også i sidste ende kommer kunden og slutbrugerne til gode. Dog uden de er klar over det.

Tilmeldt 7. Jan 06
Skrevet kl. 14:40

Delphinarious: Jamen så er vi to sådan set enige. Det du fik klippet med ind har dog ikke så meget med debatten at gøre. Ingen har fremlagt en påstand om at noget skulle laves som udelukkende fungerer i Internet Explorer. Og så havde den også denne sætning med, som ikke just er i overensstemmelse med standarden, og i øvrigt noget du sagde at du tilsluttede dig.

mcsolutions:
man må som oftest direkte bryde standarderne for at få den til at gøre som man ønsker

Tilmeldt 4. Apr 05
Skrevet kl. 14:54

Kjaerbo:
Men her taler vi stadigvæk om små afvigelser, ikke sandt?

Njaeh, det kommer jo an på om det er IE6 eller IE7 vi snakker om. Hvis du tester op imod IE6, så kan der godt være væsentlige forskelle. Den browser har jo en rimelig buggy implementation af CSS.

Det er blevet bedre med IE7, men der er desværre stadig nogle bugs, som kan drille lidt.

Jeg ville nok vælge at teste en i en af de andre browsere under udvikling og så teste i IE til sidst og så tage hånd om evt. problemer.

Men i store træk tror jeg vi er nogenlunde enige.

Fra Aalborg
Tilmeldt 26. Apr 05
Indlæg ialt: 736
Skrevet kl. 15:12

Føj, der kom gang i den herinde. Altså umiddelbart er det jo sådan, at det ville være fantastisk om browser-producenterne kunne opnå enighed og lære at overholde standarderne, men det er nok umuligt. Så indtil da må man vel sige, at vil Muhammed ikke komme til bjerget, så må bjerget komme til Muhammed. Jeg vil i hvert fald helst ha', at mine sider kan ses i IE, Opera, Safari og FF. Mobil-browsere har jeg helt opgivet, men med iPhone og Android er vi nok nødt til at begynde at tænke på mobil-besøgende også.

Min personlige holdning er, at er man professionel, så laver man siderne, så de fungerer (det er ikke det samme som, at de er nøjagtigt ens) i både IE og FF. Der udover er der en masse amatører, der sælger hjemmesider billigt og vælger man dem som leverandør, skal man nok ikke forvente det store browser-kompatibilitet. Jeg ved i hvert fald, at hvis jeg købte en side, der ikke kunne vises i FF, så ville jeg aldrig vende tilbage til den leverandør for at få lavet side nummer to. Men det er jo en smags-sag.

På samme måde vil jeg sige, at selvom der ikke i kontrakten står noget om, at man sikrer siden mod f.eks. SQL-injektion, så gør professionelle det alligevel. Det er vel sådan nogle ting, der adskiller professionelle fra amatører (omend der er masser af gode amatører).

Molvins 

Side 5 ud af 7 (66 indlæg)