Pointen er vel at FF og IE repræsentere langt størstedelen af de besøgende
Og den fordeling er vist nok 85 % til IE og 12 % til FF.
Ronnikc:
og vises det korrekt i de 2 browsere vises det korrekt i de fleste andre også
Ikke nødvendigvis! Og det kan være meget svært at få det til at blive vist 100% nøjagtig ens i de 2 browsere. Det kan man bruge rigtig meget tid på.
Ronnikc:
Så det er vel rimeligt nok at siden vises korrekt i såvel IE som FF.
Rimeligt? Hvis kunden vil betale for det, så værsgo'. Jeg synes ikke det er rimeligt at der som udgangspunkt skal pålægges udviklerne et krav om at tilpasse sin udvikling efter browser producenters fortolkning af standarder, og deres brud på standarder.
Hvis Ole Boles Blomsterbrowser for seniorer kommer på 12 % af brugerne. Og den indeholder nogle helt særlige funktioner, som gør at det er umuligt at indholdet vises ens i de to browsere. Hvad så?
Du kan da ikke sælge en løsning som 20% af befolkningen ikke kan se korrekt.
Jeg har en kunde med et relativt ungt segment (17-28 primært) hvor data for de seneste 3 måneder er som følger:
IE 81%
FF 16%
Safari 2%
Altså kan vi se at de pgl. 3 browsere dækker 99% - og FF / Safari viser stort set det samme resultat.
Næste eksempel er segmentet betydeligt mere voksent (30-60) og data fra de seneste 3 måneder er som følger:
IE 88%
FF 7,5%
Safari 4%
Altså er det her 99,5% af de besøgende der bruger de samme 3 browsere.
Altså er der ikke tale om et hav af browsere men kun om 2-3 browsere som jeg vil vove at påstå er inden for rimelighedens grænser af hvad der kan forventes.
Og min pointe er lige præcis, at vi som udviklere ikke kan pålægges at leve op til browser producenternes håndtering af standarder. Men det kan jeg se at vi sandsynligvis ikke bliver enige om.
I teorien kan vi om 5 år stå med 10 forskellige slags browsere, med hver deres 10 % af brugerne. Og med hver deres særlige håndtering af koder som i forvejen har gældende standarder. Ville du så stadigvæk synes at det så var rimeligt at en webudvikler som udgangspunkt skulle bruge tiden på at sørge for 100 % ens visning i samtlige 10 browsere, plus det du så anser for at være rimeligt i forhold til samtlige browseres versioner?
Og hvad er, efter din mening, rimeligt i forhold til versioner. 5-6 stykker tilbage i tiden?
I så fald skulle web-udvikleren sørge for ens visning i 50-60 forskellige browsere, i stedet for at holde sig til en gældende standard. Hvis browser producenterne ellers kunne blive enige og holde sig til den.
Jeg synes det er mærkeligt at du ikke kan se fordelene ved en standard, og det urimelige i at holde en webudvikler ansvarlig for browser producenters håndtering af koder som der findes standarder til.
Det jeg siger er, at det ikke er mit problem
som udvikler at overholde diverse browser producenters vedtægter. Det
bør være et spørgsmål om at overholde standarder og ikke browser
producenters fortolkninger af disse. Hvis kunden ikke har et krav om at
alt skal se fuldstændig ens ud, så forholder jeg mig udelukkende til
standarder, og jeg tjekker det for det meste i IE, nogen gange i
FF.
Hmm, hvis jeg har forstået dig korrekt vil du gerne
overholde W3C standarderne? Så er det da tankevækkende at du tester i
den browser med mindst standardunderstøttelse? (Af de to nævnte i dit indlæg - FF og IE).
Dermed påstår du jo indirekte at FF har dårligere implementering af standarder end IE har. Og det er bestemt ikke korrekt. :)
Nå, men nu kom tråden da helt off-topic!
Mit simple svar er at der ikke bør betales ekstra for at få siden til at virke i Firefox. Man skal måske leve med at der er lidt forskelle - men herregud, hvad betyder det i det lange løb? De fleste folk der bruger Firefox som standard-browser får jo nok ikke shoppen at se i IE og ser dermed ikke at der måske er lidt forskel.
Hmm, hvis jeg har forstået dig korrekt vil du gerne overholde W3C standarderne?
Det har du forstået korrekt.
Jan Skovgaard:
Så er det da tankevækkende at du tester i den browser med mindst standardunderstøttelse? (Af de to nævnte i dit indlæg - FF og IE).
Det kommer vel an på hvad jeg tester for. Jeg tester ikke om min kode overholder W3C standarden i Internet Explorer
Jan Skovgaard:
Dermed påstår du jo indirekte at FF har dårligere implementering af standarder end IE har
Overhoved ikke!
Jeg sørger først for at koden overholder standarden. Og det bliver naturligvis gjort uafhængigt fra nogle browsere. Dernæst kigger jeg på hvordan det ser ud, set med kundens øjne, i Internet Explorer. Og med jævne mellemrum også med Firefox, stadigvæk set med kundens øjne.
Så der var ikke andet end det første du havde forstået korrekt. Om det så er min fejl, kan da godt være
Man skal måske leve med at der er lidt forskelle - men herregud, hvad betyder det i det lange løb? De fleste folk der bruger Firefox som standard-browser får jo nok ikke shoppen at se i IE og ser dermed ikke at der måske er lidt forskel.
Nu så jeg ikke hele dit indlæg første gang. Men det du skriver der er nettop det jeg forsøger at henvise til. Om en prik står lidt anderledes i FF end i IE har ikke særlig stor betydning for de fleste. Så med mindre kunden er villig til at betale ekstra for at få det 100 % ens, så bør denne ekstra opgave ikke være pålagt web-udvikleren som udgangspunkt (læs: med i prisen).
Rediger: Det er jo browser producenternes skyld at den vises anderledes i de forskellige browsere, hvis udvikleren har overholdt standarden, ik?
Det har gud død og pine bare og virke i alle standard kompliante browsere,det er INTET der kan forsvare at udvikle noget som udelukkende virker på Internet Explorer udover inkompetence. Internet explorer er generelt den værste gang makværk, man må som oftest direkte bryde standarderne for at få den til at gøre som man ønsker.
Så med mindre der i den oprindelige aftalte står "Der udvikles et Internet explorer basseret site" så kan du trygt sende dem hjem og gøre det om.
Tilslutter mig klart denne politik. Alt skal selvfølgeligt virke upåklageligt i de gængse browsere, hvilket som minimum må være Internet Explorer, FireFox, Safari og Opera. Det er det der skildrer arbejde udført af fagfolk fra arbejde udført at amatører (håndværker-attituden)...