Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Understøtning af Firefox. Råd ønskes.

Side 6 ud af 7 (66 indlæg)
Tilmeldt 7. Jan 06
Indlæg ialt: 234
Skrevet kl. 15:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Molvins:
Min personlige holdning er, at er man professionel, så laver man siderne, så de fungerer (det er ikke det samme som, at de er nøjagtigt ens) i både IE og FF. Der udover er der en masse amatører, der sælger hjemmesider billigt og vælger man dem som leverandør, skal man nok ikke forvente det store browser-kompatibilitet. Jeg ved i hvert fald, at hvis jeg købte en side, der ikke kunne vises i FF, så ville jeg aldrig vende tilbage til den leverandør for at få lavet side nummer to. Men det er jo en smags-sag.

Som du selv lægger ud med. Så er der væsentlig forskel på om der er tale om små æstetiske forskelle, eller om siden slet ikke vises i den ene af browserne. Som du afslutter eksemplet med.

Og naturligvis tager man som udvikler højde for funktionalitet, og store forskelle der vil have betydning for sidens æstetiske fremtoning. Men at tage højde for en browser som eksempelvis Opera, med ca. 0,4 % af brugerne, gør jeg altså ikke med mindre det er et krav :-) (det bliver kunden naturligvis gjort opmærksom på)
Molvins:
På samme måde vil jeg sige, at selvom der ikke i kontrakten står noget om, at man sikrer siden mod f.eks. SQL-injektion, så gør professionelle det alligevel. Det er vel sådan nogle ting, der adskiller professionelle fra amatører

Lige præcis. Selv om kunden ikke ved noget om SQL-injection, så har det stor betydning for det produkt kunden køber. Og således er det også med standarder. De kan være af afgørende betydning for kundens produkt, og derved er det dem man bør følge, med mindre kunden stiller direkte krav om andet. Hvis det kræver et hack i CSS for at det skal vises ens i FF og IE, så bør kunden gøres opmærksom på dette og du bør få kundens accept på at der udføres et hack. At gøre det den anden vej er ikke specielt professionelt efter min mening.

Tilmeldt 7. Jan 06
Skrevet kl. 15:30

Jan Skovgaard:
Jeg ville nok vælge at teste en i en af de andre browsere under udvikling og så teste i IE til sidst og så tage hånd om evt. problemer

Det er vel en smagssag. Og da jeg udelukkende tester for at "se det med kundens øjne". Har jeg valgt den browser der sidder på 80-90 % af markedet. Men jeg har da lille FF med sine 10% med i mine tanker Stick out tongue

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 15:46

Hvis man bruger CSS (og hvem gør ikke det) og skal have en side tilat vises retvisende i IE 6, 7 samt FF 2+ så bliver man nød til at gå på kompromis med standarderne.

Så dem der siger at man kan opnå af en side vises ensartet i alle 3 og samtidig lever 100% op til w3c standarden har vist ikke styr på hvor stor forskel der er fra IE 6 til 7.

Så hvis der skal prioriteres (og det skal der jo) så må listen være:

1) Kundernes kunder skal kunne se siden ensartet, uanset browser (ihvertfald i en dækning grad på 99%)

2) Koden skal så vidt muligt leve op til standarderne

Hvis man prioritere 2 højere end 1 så tror jeg man har glemt hvorfor man udbyder webdesign

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 16:08

Helt enig ... der skal ikke blandes religion ind i det, det er dybt uprofessionelt. Hvis ikke kunden ikke nævner noget om browserkrav bør man som udgangspunkt gå ud fra at det skal virke alle steder og se tilnærmelsesvist ens ud i de mest populære browsere. 

Folk der argumenterer for at det er ok kun at lave det til internet explorerhvis ikke kunden beder om andet er i mine øjne dybt useriøse og uprofessionelle.  

Tilmeldt 7. Jan 06
Skrevet kl. 16:09

Ronnikc:
Så dem der siger at man kan opnå af en side vises ensartet i alle 3 og samtidig lever 100% op til w3c standarden har vist ikke styr på hvor stor forskel der er fra IE 6 til 7.

Det er der vist ikke nogen herinde der har sagt?
Ronnikc:
Så hvis der skal prioriteres (og det skal der jo) så må listen være:

1) Kundernes kunder skal kunne se siden ensartet, uanset browser (ihvertfald i en dækning grad på 99%)

2) Koden skal så vidt muligt leve op til standarderne

Jeg missede vist lige pointen, som gør at prioriteringsrækkefølgen være den du siger. Kan du uddybe?

Ronnikc:
Hvis man prioritere 2 højere end 1 så tror jeg man har glemt hvorfor man udbyder webdesign. 

Hvis man prioriterer design og æstetisk fremtoning højere end koden. Så burde man holde sig til webdesign og overlade kodningen til en professionel web-udvikler.

Tilmeldt 4. Apr 05
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 16:09

Ronnikc:
Hvis man bruger CSS (og hvem gør ikke det) og skal have en side tilat vises retvisende i IE 6, 7 samt FF 2+ så bliver man nød til at gå på kompromis med standarderne.

Hvad mener du med at gå på kompromis med standarderne, hvis man bruger CSS?

Tænker du på, hvis man bruger et stylesheet med hacks for at få IE6 til at makke ret? I så fald, er det eneste problem med den løsning vel, at man skal bruge nogle non-standard ie-only tags, i form af conditional tags som kun kan fortolkes af Internet Explorer. Og derved kan det stylesheet også kun læses af den version af IE man angiver sine conditional-tags.

Det er dog ikke ensbetydende med at indholdet af det stylesheet man henviser IE6 til ikke overholder standarderne. Og HTML'en validerer jo stadigvæk. Men ja, de conditional tags er da ikke en del af standarden - men i min verden er det et meget lille kompromis, som der er flere fordele end ulemper ved. 

Tilmeldt 7. Jan 06
Skrevet kl. 16:15

mcsolutions:
Hvis ikke kunden ikke nævner noget om browserkrav bør man som udgangspunkt gå ud fra at det skal virke alle steder og se tilnærmelsesvist ens ud i de mest populære browsere.

Det kan man vel ikke være uenig med dig i. Men er det gældende uanset om fordelingen af browsernes popularitet var markant anderledes? Eksempelvis 10 % hver til 10 forskellige browsere. Da ser jeg en standard, som alle bør bestræbe sig på at overholde, som eneste fornuftige løsning.

mcsolutions:
Folk der argumenterer for at det er ok kun at lave det til internet explorerhvis ikke kunden beder om andet er i mine øjne dybt useriøse og uprofessionelle

Hvor du finder disse "folk" ved jeg ikke. Men det var vist ikke emnet i denne tråd. Eller også har jeg misforstået noget.

Der er jo himmel og hav til forskel på "tilnærmelsesvis ens ud" og "udelukkende til internet explorer".

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 16:17

Kjaerbo: Hvis du ikke selv kan se at dine egne holdninger er sekundære i forhold til kundens bedste så lever du i en osteklokke og har grundlæggende misforstået hvad kundeservice handler om.

Jan: Lige præcis - man foretager et kompromis for at opnår det der er bedst for kunden - Nemlig at deres side vises ensartet hos flest mulige kunder.

Det er mig fuldstændigt uforståligt hvordan folk som Kjaerbo overhovedet kan overveje at prioritere anderledes.

Tilmeldt 7. Jan 06
Skrevet kl. 16:31

Ronnikc:
Hvis du ikke selv kan se at dine egne holdninger er sekundære i forhold til kundens bedste så lever du i en osteklokke og har grundlæggende misforstået kundeservice handler om

Det er ikke et spørgsmål om mine holdninger. Hvis du laver noget makværk af en gryderet i forskellige hacks, alene med det formål at leve op til kundens ønsker om æstetisk fremtoning. Så har du et alvorligt problem som professionel web-udvikler.

Og hvis du ikke kan se at kundens bedste ikke nødvendigvis er hvad kunden ønsker. Så kan du ikke være i stand til at levere god kundeservice.
Du er fagmanden og har et ansvar overfor kunden. Og du bør vejlede kunden bedst muligt. Det gør du ikke ved at hoppe på alt kunden ønsker, uden at du tager hensyn til de professionelle aspekter i dit arbejde. Og det er dybt uprofessionelt af en web-udvikler at tage større hensyn til æstetisk fremtoning end standarder for koden. Med mindre kunden har specifikke krav om en bestemt fremtoning, der kræver indgreb i uoverensstemmelse med givne standarder. Og det bør kunden få at vide og blive bedt at tage stilling til, efter at kunden har fået en udførlig forklaring på diverse problematikker.

Ronnikc:
Det er mig fuldstændigt uforståligt hvordan folk som Kjaerbo overhovedet kan overveje at prioritere anderledes

Det skyldes måske at du ikke er i stand til at skelne imellem design og kode?

Tilmeldt 4. Apr 05
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 16:52

Ronnikc:
Jan: Lige præcis - man foretager et kompromis for at opnår det der er bedst for kunden - Nemlig at deres side vises ensartet hos flest mulige kunder.

Jeg tror ikke vi er helt enige. I det eksempel jeg gav, bliver der dybest set IKKE gået på kompromis med webstandarder og den bagvedliggende kode, blot for ensarthedens skyld.

Der indsættes nogle conditional-tags, som ikke er en del af W3C specifikationerne, men sidens struktur og de elementer den består af er stadig de samme og det validerer i henhold til W3C. Det samme gælder for sidens overordnede CSS. Den CSS man fodrer en bestemt version af Internet Explorer med, ved at gøre brug af conditional comments kan jo også sagtens validere. Det fanges dog ikke af validatoren. Men så kan man jo copy/paste det ind og validere det manuelt online. Eller man kan uploade den pågældende fil.

Selvom man bruger conditional comments, så kan ens side sagtens validere og overholde standarderne. Så på den måde går man ikke på kompromis med standardnerne.

Dog er conditional comments IE-only tags og de skal heller ikke bruges unødigt. Brugen skal naturligvis holdes på et minimum. Man skal ikke overskide koden med dem, bare fordi man kan. De behøver ikke fylde meget mere end 3 små linier i koden. Men de er ikke nogen hindring for brug af standarder! 

Ved at bruge dem i kombination med andre fornuftige udviklingsmetoder, kan man overholde standarder og holde tingene simple og overskuelige.

That's it! Jeg er ude af tråden - hygge så længe :) 

PS: Jeg går ikke ind for at lave små hacks, for hackenes skyld - bruger dem kun når det er nødvendigt i forbindelse med velkendte bugs i IE. Det kan som nævnt holdes meget simpelt og overskueligt uden at det devaluerer løsningen.

Side 6 ud af 7 (66 indlæg)