Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Julen er hjerternes fest - her er mit juleønske til dig.

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 02:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg håber og ønsker af hele mit hjerte, at du, som læser det her, vil læse teksten til ende. Jeg ønsker mig, at du virkelig vil overveje med åbent sind og hjerte, om der kunne være noget om det, jeg fortæller dig. Hvis du kender mig, ved du sikkert, at det kommer til at handle om dyr, men det handler også om vores alle sammens fremtid, og jeg beder dig indtrængende om ikke at klikke væk. Selvom du måske vil føle dig ramt, og selvom du måske vil finde på undskyldninger undervejs, og selvom det måske bliver ubehageligt. Du får måske lyst til at stoppe med at læse, og du får måske lyst til at affeje mig som en naiv, dyreelskende hippie. Men jeg ønsker mig, at du læser færdigt alligevel. For min skyld, men også for dyrenes, for klodens og for din egen.

 

Og ja, det handler om dyrene. Men det handler også om en industri, som ikke alene skaber ufattelige lidelser for milliarder af dyr, men som også er godt i gang med at ødelægge den klode, vi bor på. Den animalske produktion – kød, æg, mejeriprodukter, fisk, pels, uld – er ekstremt ressourcekrævende. Kæmpe arealer af regnskov bliver fældet og jord i fattige lande opkøbt, så der kan dyrkes foder til dyr. De lokale bønder sulter og bliver endnu fattigere, og klodens lunger forsvinder bid for bid. Den animalske produktion udleder massive mængder af drivhusgasser, så temperaturen stiger. Produktionen ødelægger og udpiner jorden på grund af ensidige afgrøder, hvor man i stedet kunne have sædskifte og dyrke forskellige grøntsager til menneskeføde - og samtidig brødføde mange flere. Pesticidforbruget eskalerer, og det efterhånden sparsomme grundvand forurenes. Der forbruges voldsomme mængder af grundvand til den animalske produktion – meget, meget mere, end det kræver at dyrke planter og grøntsager. Dyrene holdes så tæt og bliver så syge, at produktionen skader vores egen sundhed og skaber penicillinresistens. Industrifiskeriet dyrker rovdrift på havene, så koralrevene forsvinder, og alt liv i havene er i overhængende fare for at forsvinde. Samtidig fyldes vi med tungmetaller, når vi spiser fiskene, og vi bliver syge og dummere – der er omfattende forskning, der viser, at gravide, der spiser almindelige fisk som tun, giver kviksølv videre til deres fostre, og det resulterer i lavere intelligens. Vi ikke alene spiser os dummere – vi handler hovedløst, uciviliseret og uintelligent. Og det er bare en lille bitte del af de negative konsekvenser, den animalske produktion har for os alle sammen. Lyder det voldsomt? Det ER voldsomt. Og industrien gør, hvad den kan for at holde de makabre og alvorlige konsekvenser ude af vore sind og hjerter.

 

Forskerne råber. Og de råber højere og højere. Temperaturen stiger, en almindelig lungebetændelse kan slå ihjel, fordi bakterierne bliver resistente, og selv FN beder os om at skifte til vegetarisk og vegansk kost –for klodens og vores fremtids skyld.

 

Det er alvor. Vi kan ikke blive ved. Vi bliver nødt til at se på, hvad vores handlinger medfører. Hvis du virkelig vil gøre noget godt for kloden, klimaet og dig selv, bør du starte med at se på din kost. For hver eneste gang, du vælger at spise noget fra et dyr – om det er så er sekreter i form af æg og mælk eller dele af deres døde kroppe – er du med til at skubbe menneskeheden en lille smule længere ud over kanten. Der findes omfattende og grundig dokumentation, og jeg beder dig indtrængende om at begynde at se på noget af den. Google er altid din ven, og der findes også gode, velresearchede film og bøger. Beslut dig for i det nye år, at du vil læse ”Om at spise dyr” af Jonathan Safran Foer og/eller at du vil se ”Forks over Knives”, ”Cowspiracy”, ”The Ghosts in Our Machine” eller ”Earthlings”. Eller se eller læse nogle af de tusindvis af andre artikler, bøger og film, der findes om emnet.  Beslut dig for, at du ikke længere vil lege de tre aber, men at du vil vide, hvad din kost betyder for dig, for dyrene, for mig og for dine børns sundhed og fremtid.

 

Og når nu det er jul, og julen er hjerternes fest, så skal vi selvfølgelig også huske dyrene. Som de fleste andre kan du sikkert rigtig godt lide dyr. De får dig til at smile og grine og føle kærlighed, og hvis du ser eller hører om nogen, der mishandler hunde eller katte eller heste, bliver du sikkert rigtig vred. Hvis du har eller har haft et kæledyr, ved du, at ethvert dyr har sin helt egen unikke personlighed. Du ved, at dyr er fuldt ud i stand til at føle glæde, omsorg, begejstring og kærlighed – men også frygt, angst og sorg.

 

Det samme gælder grise, køer, høns, ænder, gæs, får og geder. Og alle andre dyr. De er alle sammen unikke personligheder, fuldstændig ligesom dit kæledyr – men de får sjældent lov til at føle begejstring eller glæde eller blive set som de fantastiske væsner, de er. I stedet forsvinder de i en ansigtsløs masse mellem milliarder af andre dyr, hvis liv er fyldt med angst, vold, sygdom, lidelse og død. I stedet for at få omsorg og kærlighed, bliver de spærret inde, slået, mast og dræbt på makabre måder. Og hvis du spiser dyr eller sekreter fra dyr, har du - hvis du er et empatisk menneske, der holder af dyr - valgt at lukke øjnene for det. Eller bildt dig selv ind, at det nok ikke er så slemt. Eller at hvis du spiser økologiske dyr, er det godt nok. Det er så dejligt at tro på, men det er ikke sandt. Og det ville du vide, hvis du turde undersøge det – og åbne dit hjerte for det.

 

Her er en liste med de mest almindelige argumenter, jeg støder på som forsvar for en animalsk kost. Kan du kende dig selv i noget af det?

 

”Det er mit personlige valg, og det skal du ikke blande dig i.”

Forkert. Dit ”personlige valg” resulterer i voldsom lidelse for en masse dyr. Samtidig er det med til at skabe sygdomme, som jeg kan blive ramt af. Dit personlige valg er med til at ødelægge den klode, jeg bor på og mine og dine mulige børns fremtid.

 

”Mennesker har altid spist kød, det er naturligt.”

Det ved vi faktisk ikke med sikkerhed. Men i den her forbindelse er det også fuldstændig ligegyldigt. For mennesker har i hvert fald ikke altid mishandlet dyr i den grad, vi gør nu, i så stort et omfang, og mennesker har ikke altid spist animalske ingredienser i næsten hvert eneste måltid. Prøv at gå på opdagelse: Se på ingredienserne i de ting, du spiser. Der er et eller andet fra dyr i stort set alting, fra Matadormix over croissanter til pulversovs. Vi har ikke altid været 7 milliarder mennesker, som vil have dyr i alle måltider flere gange om dagen – og hverken dyrene eller kloden kan holde til det. 

 

Milliarder og atter milliarder af dyr lever i helvede – lige NU –fordi du og næsten alle, du kender, vil have dyr i kosten. Fra mælken på havregrynene om morgenen til kyllingen om aftenen. Der er ikke noget som helst naturligt ved den måde, landbrugsdyr lever på eller bliver dræbt på. Et almindeligt menneske i Vesten konsumerer 30-90 dyr om året – alene som kød. Dertil skal lægges alle de høns og køer, som leverer dine æg og mælk, og de dyr, som leverer dine uldtrøjer og pelskraver. Forestil dig, hvor mange dyr, det bliver til. Og du ser ikke alle de dyr gå rundt på markerne– hvor tror du så, de er?

 

Og mennesket har altid bekriget hinanden og voldtaget hinanden og slået hinanden ihjel – er det, at vi altid har gjort det, virkelig en god grund til at fortsætte? Og er du helt sikker på, at det virkelig ER naturligt, at det virkelig ER den, du er inderst inde; en skabning, der forvolder død og ødelæggelse? Eller er det bare noget, du har fået fortalt? Er det i virkeligheden mere sandt, at der er en masse kærlighed og omsorg inden i dig, som du bare glemmer, når du handler ind til din aftensmad? Er det virkelig din natur at dræbe og spise andre levende væsner og ødelægge den klode, du bor på? Er det den, du gerne vil være?

 

”Vi har brug for proteiner!”

Ja, det har vi. Og dem kan vi sagtens få fra andre kilder end døde dyr eller sekreter fra dem.

 

”Mennesker er rovdyr, og løver dræber og spiser også andre dyr.”

Ja, det gør de. Og ja, vi kan godt spise dyr. Men vi kan også lade være. Så hvad vælger du? En kost, der resulterer i tusindvis af mishandlede dyr og forurening af kloden og vores kroppe, eller en mere barmhjertig kost, som ikke forvolder lidelse, og som ikke medfører så stor rovdrift på planetens ressourcer?

 

”De eksempler, du kommer med, er fra særligt slemme steder”

Forkert. Det er stort set det samme overalt; dyrene lider. Voldsomt. Der findes enkelte, små steder, som virkelig tager sig godt af deres dyr. Men det er ikke dem, du finder i køledisken. Og de forurener stadig. Og det ender altid med blodigt drab og død. Og ved du, hvor det dyr, du tager fra køledisken kommer fra? Kan du virkelig vide det?

 

”Jeg kan ikke undvære bacon, det smager så godt! Og ost,hvad med ost???”

Jeg lover dig, at du sagtens kan leve uden begge dele. Med tiden vil du finde ud af, hvor godt du får det – både med din krop, din samvittighed og dine smagsløg. Og – sat på spidsen – kan du undvære rent vand i fremtiden?Kan du undvære liv i havene? Kan du undvære at kunne trække vejret? Kan du undvære penicillin til dig og dine børn, hvis I bliver syge?

 

”Jeg spiser kun økologiske dyr, og de har det godt.”

Jeg ville ønske, det var sandt. Men det er det ikke. Økologiske dyr har det nogle gange en lille smule bedre den lille del af deres liv, de får lov til at være udenfor, men det er så kort – resten er angst, lidelse og smertefuld død. Og økologisk animalsk produktion er lige så skadeligt for klimaet og alle de andre ting, jeg har nævnt, som den konventionelle er.

 

 

Så mit juleønske til dig: Please, stop! Bare stop! Stop med at støtte den voldsomme mishandling af milliarder af dyr. Hold op med at lyve for dig selv – du ved godt, at det, der foregår, ikke er i orden. Sæt handling på det! Vi kan ikke producere millioner af høns og grise hvert år, bare i lille Danmark – øko eller ej – og samtidig give hvert enkelt dyr tid, omsorg og plads. Hvis hunde og hundehvalpe blev behandlet og slagtet på samme måde, ville du sikkert være i oprør og i lynchstemning. Hvorfor gælder den omsorg ikke andre dyr? Tør du spørge dig selvom det? Hold op med at støtte den voldsomme forurening af kloden, den animalske produktion forårsager. Hold op med at gamble med vores sundhed.

 

Mit juleønske til dig: Undersøg det selv. Og få dem, du kender, til også at undersøge det. Det er tid til, at vi vågner op og fjerner skyklapperne og begynder at tale med hinanden om de ting, vi laver, og de konsekvenser, det har. Det er ikke tid til at lyve for os selv. Det er ikke tid til at lege de tre aber, stikke hovedet i busken og lade som ingenting. Det er ikke tid til at skære ned. Vi er alt for mange, til at det nytter noget at have en enkelt kødfri dag om ugen. Vi bliver simpelthen nødt til at holde op. Holde op med at dyrke rovdrift på dyrene, kloden og os selv.

 

Hvis du beslutter dig for at opfylde mit juleønske, så vær tålmodig med dig selv. For det kan godt være svært i starten. Se det som en proces og et spændende eventyr. Som alt andet bliver det hurtigt en vane. Og du kan godt.

 

Opfyld mit juleønske – som sikkert også vil være dit eget juleønske, hvis du tør undersøge og se i øjnene, hvor alvorligt, det er: Beslut dig for at blive en del af den voksende bevægelse, der siger NEJ TAK til mishandling, drab, løgn, selvbedrag, forurening, sygdom og rovdrift på kloden. Sig i stedet JA TAK til et liv med barmhjertighed, omtanke, bevidsthed og liv.

 

Du kan godt. Jeg ved det. For jeg var ligesom dig engang.

 

Rigtig glædelig jul. Må den blive fyldt med kærlighed for dig og dine medvæsner og vor smukke klode.

 

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 04:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg har været vegetar, eller rettere pescetarian (kender ikke det danske ord, spiser indimellem fisk og skaldyr), i over 3.5 år nu. 

Ærligt talt er jeg det ikke for dyrenes skyld, men for min egen. Jeg oplevede ofte, at jeg blev træt, uoplagt og faktisk lidt utilpas når jeg havde spist meget kød, så jeg besluttede mig for at være vegetar i en uge, for at se om det ville gøre en forskel. Allerede dag nr. 2 virkede jeg mere oplagt, og havde en bedre fornemmelse i kroppen, så det var dermed slut med kød.

Det er dog også en hel del nemmere at være vegetar her i Californien, end det er i DK. For det første har stort set alle virksomheder vegetar retter på menuen, for det andet har stort set alle restauranter vegetar retter på menuen, og for det tredje har supermarkeder masser af vegetar alternativer.

Jeg tror ikke rigtigt at historier om at dyr er nuttede, og ikke bare en produktionsvare, flytter meget. Jeg tror at folk skal prøve alternativer, og indse at det ikke kun er et frelst hippie fænomen, men at vegetar retter kan være mere spændende og give sundhedsmæssige fordele, før de giver det en chance. 

Jeg ser det ikke nødvendigvis som enten eller. Hvis alle skiftede et måltid eller to med kød ud hver uge til en vegetarret, ville det jo også rykke en hel del på verdensplan. Og det ville da være en udemærket start, og sikkert noget der ville "konvertere" flere, end nogen skræmmekampagne nogensinde vil gøre.

Mvh Carsten

Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Feb 11
Indlæg ialt: 373
Skrevet kl. 08:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hold fast en wall of text. Mit juleønske til dig, er at du skal skrive mere kortfattet, og knap så mange gentagelser, for ærligt talt synes jeg sgu det var lidt stram læsning. 

Jeg skimtede hurtigt igennem, og forstår du gør det i dyrenes interesse, hvilket jo er meget smukt. Men der er mange ting du tilskriver det at spise kød, som uretmæssigt (i mine øjne) har fundet vej til din tråd. F.eks:

Du skriver pesticider er et problem. Vi får størstedelen af vores pesticider fra grøntsager og frugt - hvorfor er det et kæmpe problem i kødbranchen? 

Forurenet grundvand kan du ikke kæde direkte sammen med kødproduktionen(?), der er mange andre faktorer der spiller ind.

Udledning af drivhusgasser.. Ja, det kan du heller ikke direkte kæde sammen med kødproduktion. Lad os antage, at alle køer ikke blev slagtet, så vil de stå på marken og prutte (udlede metan), som der er en "drivhusgas", og så vil udledningen alligevel stige. Så vil nogle tosser råbe "VI SKAL SLAGTE FLERE KØER, DE ØDELÆGGER VORES NATUR MED DERES PRUTTER!" og så har vi pludseligt en ny bunke tosser med en evig søgen på noget at støtte op om. Eller kig på CO2 udledningen af biler, fabrikker osv.. Det er peanuts du rammer, ved at stoppe kødproduktionen. 

Penicillin resistens kan være et problem - jeg kender ikke de egentlige tal, og jeg magter ikke at researche på det. Men nu ved jeg fra sygehus verdenen, at mange af de patienter der dør af lungebetændelser er folk med kroniske lungelidelser. Folk med KOL, cystisk fibrose mm. som der har en reduceret evne til at ventilere lungerne, på den måde ophobes flere bakterier, og de er mere udsatte overfor lungebetændelser. Dermed vil de oftere blive ramt af lungebetændelser (ofte 2-3-4-5 gange om året), og det kræver behandling med ofte bredspektret penicillin, da man vil være sikker på at slå bakterierne ihjel. Når man behandler så ofte, og med meget bredspektret penicillin, så vil der være mulighed for at udvikle resistens. Hvordan vil du så forebygge det? Skal vi både stoppe med at give syge og gamle penicillin, og vi skal stoppe med at spise kød? Så kan det jo næsten komme ud på ét. 

Du rammer ikke rigtigt mig med dit indlæg. Du lister en masse problemstillinger, som kan afhjælpes på en anden måde. Jeg har fuldt ud respekt for, at folk selv vælger deres madvaner - om de vil spise økologisk, undgå kød eller holde sig til fisk - det må de helt selv om. Min holdning er bare, at folk skal gøre det for deres egen skyld, og fordi de får det bedre af det rent fysisk eller psykisk. Jeg ser på ingen måde det at spise kød som et stort "verdens problem", og bliver det tilfældet skal politikere nok begynde at blande sig. Men som du formentlig kan se i nyhederne er der langt vigtigere ting at tage sig af lige i øjeblikket - ikke for at underminere din sag, selvfølgelig. 

God jul til dig også. 

Anmeldelser af Slyngevugger - Moonboon Slyngevugge, Membantu Slyngevugge, Nonomo Slyngevugge - Slyngevugge Motor, Slyngevugge Stativ. Alt om slyngevugger!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Claus

Beklager, hvis du ikke synes om længden, jeg fatter mig sjældent i korthed, men jeg skal prøve nu ;)

1. Jo, pesticidforbruget er højere som følge af kødproduktion. Det er det, fordi der dyrkes så ensidigt - majs, soja, hvede, som mest bruges til dyrefoder - og jorden dermed udpines og får sværere ved at give planterne modstandskraft og næring. Samtidig er en stor del af af afgrøderne majs og soja GMO, som netop er designet til, at der kan sprøjtes endnu mere. Hvilket så skaber super-insekter og super-ukrudt, så der skal sprøjtes endnu mere. Det er en ond cirkel. Derudover er der helt andre problemer med GMO, som jeg ikke vil komme ind på her, men som du også nemt kan finde via Google. Hvis i i stedet dyrkede mere alsidigt, kunne vi sprøjte meget mindre.

2. Jo, forurenet grundvand hænger direkte sammen med kødproduktion. Både pga af ovennævnte, men også pga al den penicillin, gylle osv, der ender i grundvandet som direkte konsekvens af animalsk produktion.

3. Udledning af drivhusgasser kan i dén grad kædes sammen med animalsk produktion. Alene kødproduktionen udleder flere drivhusgasser end hele transportsektoren tilsammen. Dertil kommer resten af den animalske produktion. Så derfor er det et godt sted at starte, hvis vi gerne vil udlede færre. Og hvis der ikke var så stor efterspørgsel på kød, æg og mælk, ville vi ikke avle så mange dyr - der ville jo ikke bare pludselig rende millioner af grise og køer rundt på markerne og prutte. Udbud og efterspørgsel, du ved.

4. Penicillinresistens bliver et større og større problem, som flere og flere forskere er dybt bekymrede over, og de råber (også gennem FN) vagt i gevær. Der findes masser af materiale, som du sagtens kan finde via Google. Hvis vi ikke avlede så mange dyr, på den måde, vi gør, ville de ikke have brug for så meget penicillin, og færre bakterier ville blive resistente. Det er noget, vi bør tage temmelig seriøst.

Jeg forstår godt, at du ikke ser produktionen som "verdens problem" - men faktisk er produktionen skyld i temmelig mange af verdens problemer, fra CO2, regnskovsfældning til sult, sygdom og fattigdom. Jeg vil opfordre dig til at undersøge det selv ('Om at spise dyr' af Jonathan Safran Foer beskriver problemstillingerne virkelig godt, sagligt og gennemresearchet) - jeg blev personligt chokeret, da opdagede, hvor vilde konsekvenser, produktionen faktisk har. Dertil kommer alle de (livsstils-)sygdomme, vi får, fordi vi spiser mange flere animalske produkter, end vores krop er gearet til - og dermed kæmpe udgifter for sundhedsvæsenet. Faktisk er den animalske produktion et rigtig godt sted at starte, hvis vi gerne vil gøre noget ved verdens problemer/udfordringer. Det løser selvfølgelig ikke konflikten i Palæstina - men det kan løse rigtig meget andet :)

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 09:59
Hvor mange stjerner giver du? :

KiraM:
du får måske lyst til at affeje mig som en naiv, dyreelskende hippie.

Det var så det eneste jeg vil give dig ret i i dit lange indlæg. Usmageligt at slå plat på folks dårlige samvittighed her til Jul.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmm, Michael. Måske er det lige så eller endnu mere usmageligt at holde vilde orgier i mishandlede, forurenende dyr hver eneste gang, det bliver december? Og resten af året? Jeg synes, at julen, som er hjerternes fest, er en glimrende anledning til at forsøge at nå vores hjerter og samvittighed, så vi måske begynder at handle med lidt mere omtanke. Men du er tydeligvis af en anden mening, og det er helt fair :)

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 10:09
Hvor mange stjerner giver du? :

KiraM:
Måske er det lige så eller endnu mere usmageligt at holde vilde orgier i mishandlede, forurenende dyr hver eneste gang

Ja nu ønsker jeg ikke at være vegetar men spise kød som de fleste af jordens befolkning. Det irriterer dig åbenlyst at høre til et mindretal som ikke kan pådutte resten af befolkningen sin mening. Meld dig ind i et Parti og prøv der om du kan påvirke folks meninger ved at spille på deres dårlige samvittighed.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Fra Ringe
Tilmeldt 5. Jul 14
Indlæg ialt: 217
Skrevet kl. 10:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ellers tak - jeg holder af mine bøffer og min andesteg - og spiser det med glæde og god samvittighed.

Mine forældre har en lille gård med kvæg og får, der går ude hele året rundt. De bliver på ingen måde mishandlet, men har et godt liv fra fødsel til død og jeg har absolut ingen kvaler ved at sætte tænderne i dem - men jeg venter dog til de er slagtet, for de er ikke særlig tamme ;)

At påstå, at der ikke findes gode alternativer til dårlige levevilkår for blandt andet kødkvæg er i direkte strid med sandheden. Du har helt ret i, at økologi ikke er en garanti for gode vilkår, men gider man undersøge sagerne, er det ikke svært at finde kød fra dyr, der har levet et værdigt og godt liv.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, Michael, det irriterer mig overhovedet ikke. Faktisk er jeg stolt af og glad for at tilhøre et mindretal, som ikke påfører andre levende væsner smerte og lidelse (så lidt som muligt, i hvert fald. Det er svært at leve her på planeten, med den måde, vi har indrettet os på, uden at skade andre i et eller andet omfang), og som samtidig passer lidt bedre på kloden ved at spise en kost, der forurener mindre. Jeg er ikke irriteret, men nogle gange bliver jeg rigtig ked af det og bekymret over den måde, vi behandler dyrene på, og de konsekvenser, vores umådelige forbrug af dem har for kloden.

Til gengæld lader det til, at mit indlæg irriterer dig rigtig meget?

Mht at pådutte - kødspisere pådutter mig deres holdning hele tiden overalt, og jeg kan ikke gå nogen steder eller være online uden at få smidt reklamer for mishandlede, forurenende dyr i hovedet, eller skulle se på ligdele eller sekreter fra dem. Så det er vi vel lige gode om ;)

Mht til samvittighed - jeg mener, vi bør have rigtig dårlig samvittighed over den måde, vi behandler dyrene og kloden på. Det er simpelthen så grusomt og hovedløst. Så jeg forstår godt, hvis nogen får dårlig samvittighed, hvis de læser om det - men i stedet for at blive så vred over det, kunne man sætte handling på det i stedet.

Fra Haslev
Tilmeldt 26. Jul 07
Indlæg ialt: 1525
Fra  Billigt Speak Uforklarbar v/Anja Lysholm Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael:

Usmageligt at slå plat på folks dårlige samvittighed her til Jul.

Du mener altså lige netop til jul kunne man godt tage at lade folk leve i den hyggelige vildfarelse at det er helt uproblematisk at vi mishandler andre væsner for vores smagsløgs skyld? Jeg kan ikke helt se logikken.

--

Jeg synes dit indlæg er skidegodt, Kira, og jeg deler det hvor jeg kan komme til det. Jeg elsker naive hippier - jeg er selv en af dem. Hellere det end kold kynisme eller ligegyldighed (hvis vi nu skal tale yderligheder - der er jo også mange fine mellemveje :-))

Jeg er ikke selv der endnu hvor jeg 100 % har valgt produkter fra dyr fra. Eller jo, i hjertet har jeg, men i praksis smutter den alt for ofte. Der skal virkelig læses mange varedeklarationer og stilles mange spørgsmål for at være sikker på at undgå det. Men umuligt er det bestemt ikke. Det er ren indre dovenskab og bekvemmelighed for mit vedkommende når jeg vælger noget med dyr i, for jeg har faktisk ikke trangen længere, og jeg er 100 % enig i alle de argumenter du kommer med.

Og så synes jeg du er pissemodig at dele lige det her på Amino. ;-)

Varme julehilsner
Anja 

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)