Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ordrenr. kontra fakturanr. m.m.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 2. Nov 07
Indlæg ialt: 402
Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det i orden at bruge det ordrenummer som bliver dannet til fakturanummer også?

Skal fakturanumrene følge hinanden i forhold til hvornår fakturaen/varen udsendes?

Ved godt det er nogen mærkelige spørgsmål, men bliver bare i tvivl.

I mit shopsystem bliver der dannet et ordrenummer og jeg har lagt mærke til den selv anvender samme nummer når der skal udskrives en faktura. Den bruger så også ordredatoen som fakturadato, hvilket jeg ikke mener er korrekt?

Nu er der kommet en ny faktura i shopsystemet og den nægter jeg altså at bruge så har lavet min egen. Det kræver selvfølgelig mere tid, da jeg hver gang skal sidde og indskrive det selv. Men så bruger jeg jo oplysningerne fra ordren i systemet. Derved ordrenummer som jeg bruger til fakturanummer fordi der hele tiden er blevet brugt det. I stedet for at bruge ordredatoen til fakturadato skriver jeg både ordredatoen på fakturaen, men også en fakturadato som så er den dag jeg afsender varerne - er dette korrekt?

Men hvad så med fakturanumrene, så ligger de pludselig ikke i rækkefølge længere, altså fortløbende, fordi jeg jo godt kan risikere at sende en vare bestilt d. 17. oktober førend end en der er bestilt f.eks. 10. oktober (bare fiktive datoer),

Kan I følge mig, det er vidst lidt rodet, men kom bare pludselig på flere ting på en gang.

Mange hilsner Githa

Webshop med kvalitet i børnehøjde - www.vildbasser.dk

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 12:21

Med Dinero kan du nemt og hurtig oprette og sende fakturaer med vores intuitive mobil-app. Derudover er bogføringen en leg, og vigtigst af alt er, at du ikke behøver at have forstand på regnskab med Dinero.

Opret en gratis bruger på Dinero og kom i gang allerede i dag. 

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 21:29

Hejsa,

Du kan godt bruge ordrenummeret til fakturanummer, men som du selv er inde på, vil det nemmeste helt sikkert være, at have et fortløbende nummer til fakturaene, men jeg er ikke sikker på om de SKAL være fortløbende.

Fakturadatoen skal være den dato du skriver fakturaen, men det vil da være fint også at have ordredato på fakturaen, hvis du fx senere skal finde en pakkeseddel eller andet frem.

Du kan fx finde faktura frem fra forskellige leverandører og se hvordan de gør det, så du får det hele med.

Tilmeldt 2. Nov 07
Skrevet kl. 21:37

Hej Nina,

Ja jeg synes det er rart at have både ordredato samt en fakturadato på. Men man må jo sige at der er noget som ikke lever op til kravene på de fakturaere man udskriver via shopsystemet, da de jo blot bruger ordredato til fakturadato. Det har jeg så ikke tænkt over på de første 10-15 fakturaer, men håber det går alligevel??!!

Og igen havde jeg ikke tænkt så meget over det med ordrenummer kontra fakturanummer, da jeg jo bare printede fra shopsystemet. Det var først da jeg ikke kunne acceptere den nye faktura de havde lavet, at jeg tænkte over det hvor jeg skulle lave min egen. Og nu har jeg jo så bare haft det sådan, at ordrenummer er også fakuranummer, det er jo også enkelt kan man sige. Men spørgsmålet er så stadig åbent - MÅ MAN GØRE DET SÅDAN ELLER SKAL FAKTURANUMRENE VÆRE FORTLØBENDE I FORHOLD TIL FAKTURADATO???

Håber nogen kan give mig et præcist svar og i givet fald, hvad gør jeg så lige nu, hvor jeg ikke har haft gjort det i starten??

Mvh. Githa

Fra 8670 Låsby
Tilmeldt 30. Oct 06
Indlæg ialt: 229
Skrevet kl. 21:39
Tilmeldt 2. Nov 07
Skrevet kl. 21:43

Har godt læst kravene pr. 1 januar hvilket jeg gik meget op i da jeg selv skulle udforme min faktura... men har virkelig ikke tænkt over det, da jeg regnede med at når man betaler for en webshopløsning (leje pr. måned) og disse ting er i, at de så overholder alt. Altså de kan da ikke abre gå ud fra at man sender varen samme dag den er bestilt, sorry bare lige endnu et surt opstød over min shopudbyder.

Men hvad pokker gør jeg så med alle de fakturaer jeg har lavet, hvor de er givet til kunden og de ikke helt følger hinanden, da jeg har anvendt ordrenummeret og nogen varer har været bestillingsvarer hvorfor de ikke altid er sendt i den rækkefølge de er indkommet.

Årh altså.... hader når den slags sker.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:55

Hej!

Det er korrekt, at fakturanumrene skal være fortløbende, men de behøver ikke at være i kronologisk datoorden.

Jeg vil mene, at du sagtens kan bruger ordrenummer som fakturanummer, idet jeg forudsætter, at ordrenummer

kører forløbende "uden huller".

Der kan jo så godt være huller i nummerrækken, som dog falder på plads, når du afsender varen.

/Peter

Tilmeldt 2. Nov 07
Skrevet kl. 11:02

Peter - Revisor:

Hej!

Det er korrekt, at fakturanumrene skal være fortløbende, men de behøver ikke at være i kronologisk datoorden.

Jeg vil mene, at du sagtens kan bruger ordrenummer som fakturanummer, idet jeg forudsætter, at ordrenummer

kører forløbende "uden huller".

Der kan jo så godt være huller i nummerrækken, som dog falder på plads, når du afsender varen.

/Peter

Vil det være i orden, at gå ind og lave om på det nu?

Altså ændre de tidligere lavet fakturaer og så sende til kunden og give en pæn forklaring?

Så jeg laver fakturaer der starter med fakturanr. 1 og så laver dem i den rækkefølge varerne er sendt/sendes?

fakturaen så skriver både et fakturanr. samt et ordrenr. (på den måde kan jeg jo også let finde den i shopsystemet).

Dvs. en faktura der hedder nr. 10 godt kan have tilføjet et ordrenr. der hedder 54 f.eks.?

Og ja jeg har meget underlige ordrenr./fakturanr., for alt imens jeg testede shoppen dannede dne også ordrenr. og det kunne ikk nulstilles iflg. min shopudbyder.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:27

Hej!

Jeg vil mene, at du bør lave det om internt med dine fakturanumre mv., hvis det er et stort problem.

Ville dog nok ikke sende nye fakturaer ud til kunden, som jo bare forvirrer dem, og dit problem er,

som jeg forstår det, et internt problem.

Mit råd er, ret det til så det passer internt op til de fremsendte fakturaer uden at sende dem igen.

Og så fortsætter du derfra med nummerrækken og sender ud.

/Peter

Fra Thisted
Tilmeldt 16. Oct 06
Indlæg ialt: 392
Skrevet kl. 11:01

Hej Ghita

Lige først. Jeg er enig med Peter, og til dit spørgsmål omkring f.eks. testordrer i systemet: Skriv en notits om, hvad det der er sket (og at din shopudbyder ikke kunne/ville lade dig starte forfra), således at hvis du får besøg af myndighederne en dag, så står "uregelmæssighederne" allerede beskrevet i dit bogholderi. Jeg har i mange år bogført for mange forskellige virksomheder, og jeg har aldrig oplevet, at myndighederne slår ned på "fejl", hvis de allerede er beskrevet, før de kommer på besøg, og tingene ellers er i orden. Så du behøver ikke skrive en hel stil, men bare lige kort, hvad der er sket. Også for din egen skyld, for hvem siger, du kan huske detaljerne om f.eks. 2 år?

Jeg syntes, det er godt, at du spekulerer over tingene, og at du spørger, og for mig lyder det, som om du allerede er på vej til at blive rigtig dygtig til dit regnskab. Så stor ros for det.

Lisbeth Toft Jensen, FISKEHUSET Thisted
eButik: www.fiskehuset.com + alm. hjemmeside på fiskehuset.dk. Se også opskriftermedfisk.dk

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)