Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan laver man en A/B Split test ?

Side 4 ud af 5 (41 indlæg)
Fra Slagelse
Tilmeldt 24. May 06
Indlæg ialt: 91
Fra  Chill Innovation A/S Skrevet kl. 20:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 7/16/2006 10:47:27 PM Forfatter: Kim Morgen

Målet er selvfølgelig at sælge flere produkter, og med direkte salg fra hjemmesiden kan resultaterne fra en split-test jo nemt aflæses i, ja - resultaterne/ændringerne af/i salget.

Men hvad så, hvis man ikke sælger direkte fra hjemmesiden?

I vores tilfælde sælges produkterne igennem forhandlere i Europa, og det er et generelt problem for os, at vi egentlig ikke rigtig kan afkode effektiviteten af vores hjemmeside.

Vi annoncerer den primært via Google Adwords, men hvordan skal vi nogensinde reelt se om hjemmesiden - og eventuelle ændringer egentlig virker?


 

...hov manglede lige citatet  

 

 
Hej Kim



Det vil afhænge af dit MWR på din hjemmeside.



Dit MWR (Most Wanted Response) er en ting som i sammen i jeres firma skal have defineret. For nogle sidr kan det være et salg, for andre en telefonisk kontakt og for en tredie hjemmeside/viorksomhed download af et vigtigt dokument/fil.



 



Du skal hvis du har flere MWR skabe et MWR hieraki, med det vigtigste og de sekundære osv.



 



Når du har gjort det, kan du teste hvordan siden fungerer i forhold til dine MWR.



Mht. effektmåling på telefonisk kontakt, kan det anbefales at bruge unikke telefonnumre, differentieret fx i forhold til markedsføringskanalen, placeringen på websitet e.a.


/ Kim
Chill Innovation  -  www.chill-innovation.com  -  Nordiske Tech Produkter!

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 15. Jul 06
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 20:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Spændende links du kommer med Martin og rigtig godt at tage emnet op i et forum som dette, hvor alle jo ikke er hardcore programmører og inde i alle teknologiens muligheder.

Splittests og en systematisk tilgang til den slags er selvfølgelig det bedste, men der er også andre, mindr systematiske muligheder der kan anvendes af dem der ikke vil i mere teknologi og tjenester de måske ikke helt forstår.

Web sitets besøgsstatestik kan, langt hen af vejen, give tilsvarende oplysninger hvis man ofre lidt tid på at læse sin statestik. Man kan også lave noget der minder om split test ved at følge med i statistikken når man foretager ændringer i design, layoure, prispolitik, osv osv.

Jeg er selv begyndt at kikke på google analytics, der har mange faciliteter til netop den slags. De har noget de kalder Funnel Visualization der kan vise flaskehandse og Trend Reporting der også er anvendelig i denne og andre sammenhænge.

Det at forholde sig til hvad der virker og hvorfor og at forsøge at optimerer dette er altid en god ting, som mennesket jo gør ubevidst i den virkelige verden. Det skal så bare overføres på den elektroniske også og så gøres systematisk.

Tak for linksne
Fra København
Tilmeldt 6. Apr 05
Indlæg ialt: 115
Skrevet kl. 14:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Værdien af hjemmesider som salgsmedium er stærkt overdrevet.  Hvor ofte er det at man besøger en hjemmesiden for første gang, for derefter at placere en ordre? Det sker vist relativt sjældent. Nå, men så bookmaker man hjemmesiden, og vender tilbage senere, når man har researchet lidt på produktet? Not! Jeg har set tal, der siger at typisk under 2 % af trafikken  på en hjemmeside kommer fra bookmarks. Jammen, hvorfor tester  Dell så spørger du måske? Du er ikke Dell, tag mit ord for det. Jeg tror at jeg har modtaget et katalog fra Dell hver måned siden år 2000.     








Hvad er min pointe? Den er, at man ikke skal regne med at sælge til førstegangsbesøgende, og man skal ikke regne med at vi kommer tilbage af os selv. I det lys virker splittest på hjemmesiden som et svagt redskab, uledsaget.  








I stedet mener jeg at nyhedsbrevet er langt mere effektivt (og undervurderet). Først og fremmest, så dyrker nyhedsbrevet kendskabet til din virksomhed (den gennemsnitlige bruger chekker sin email 13 gange om ugen). dernæst kan nyhedsbrevet opbygge kundens tillid til din virksomhed (en indiskutabel forudsætning for at nogen overhovedet overvejer at hive VISA-kortet frem.) Kendskabet og tiliden kommer dig utvivlsomt til gode, når abonnenten 18 mdr. senere omsider beslutter sig for at købe en ydelse, som du (og 500 konkurrenter) tilbyder. Uden nyhedsbrevet er chancen for at han husker den hjemmeside som han fandt via din adwords kampagne ... ikke stor!








Skeptikere vil sige at nyhedsbrevet i værste fald virker skadeligt som spam, og ingen gider at abonnere.  Ja det gælder måske, hvis indholdet ikke interesserer os, eller hvis det blot er en gang salgsfis - hvis der er noget vi hader, så er det at nogen vil sælge os noget! Men hvad hvis det er vigtigt for vores virksomhed, eller det er øjeåbnende, og kompetent skrevet. Ja, så vil det i bedste fald gradvis overbevise os om værdien at dine ydelser. Men mest sandsynligt tjener det som en nyttig reminder om din virksomhed den dag vi er klar til handle. Det er selvfølgelig en klar forudsætning at indholdet er interessant, og værdifuldt!    







 







 







Her kommer splittesten til sin virkelige ret. Nemlig at teste reaktionerne  på nyhedsbrevet: test på forskellige overskrifter i emnelinien, test på selve indholdet i nyhedsbrevet hvor mange åbner version A og B, sletter version A og B, etc.. jeg ved at der er udbyddere af sådanne nyhedsbrev services fx. http://www.ebrev.info/









 









Hjemmesiden bør derfor - efter min beskedne mening - koncentrere sig om at konvertere traffik til abonnenter.  Typisk giver du noget i modydelse: et program, en tekst med uundværgelige tips og hemmeligheder.  Selvfølgelig skal du teste din hjemmeside, men du skal gøre det med henblik på at trafikken konverteres til abonnenter, som med tiden får tillid til dig, anbefaler dig til venner, og endelig hiver VISA - kortet frem.















 















 
















Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 14:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Spændende vinkel, Amjad.

Jeg er sikker på at du har ret...

mvh Carsten


Fra Odense M
Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 1147
Fra  Skovhøj Ejendomme ApS Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Rigtigt spændende!

Og tallene er jo rimelig utrolige..

Ejendomsinvestor i selskabet Bolio - Lejebolig i Odense

Fra Odense M
Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 1147
Fra  Skovhøj Ejendomme ApS Skrevet kl. 14:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er som sådan enig i dine overvejselser, Amjad, lige bortset fra at du synes at have en "den ene ting udelukker den anden" indgangsvinkel.
Her er jeg meget uenig. Al markedsføring supplerer hinanden, og grunden til at Dell splittester er for at øge indtægten at den del af deres samlede marketing response, som ender på deres hjemmeside.

Mht konvertering er alle parametre (hvor tillid el. "brand trust", som du indirekte peger på, er en væsentlig del) i spil. Men der er rigtig mange som har utrolig stort udbytte af splittest mm. på deres hjemmeside - som jo er det bekræftende udgangspunktet for Martins indlæg her. Og Spamfighter er heller ikke Dell...  ;-)


Ejendomsinvestor i selskabet Bolio - Lejebolig i Odense

Fra København
Tilmeldt 6. Apr 05
Indlæg ialt: 115
Skrevet kl. 15:30
Hvor mange stjerner giver du? :
>>Jeg er som sådan enig i dine overvejselser, Amjad, lige bortset fra at du synes at have en "den ene ting udelukker den anden" indgangsvinkel.

Jeg påstår ikke at det ene udelukker hinanden. Men det faktum, at langt de fleste internetbrugere er mistroiske, illoyale, og lider at en udpræget korttidshukommelse, bør styre indsatsen. Så hvis du med begrænsede midler skal skabe det modsatte: tillid, loyalitet, og hukommelse, så er nyhedbrevets virkermidler lang mere effektive. At skabe en vækst i konverteringen på 800 % på hjemmesiden er jo ikke et "stort udbytte", hvis du kan skabe en konverteringsvækst på 8000 % med nyhedsbreve (indrømmet, tallet er grebet ud af det blå).

Jeg synes at splittest af hjemmesider helt ignorerer, at de fleste har brug for TID inden de beslutter sig til at handle. Alle dem taber man hvis man ikke får en "krog" i trafikkanterne. Lige nu er den bedste krog på markedet et velskrevet og interessant nyedsbrev.

>>
Og Spamfighter er heller ikke Dell...  ;-)

Spamfighter er et særtilfælde, hvor nyhedsbrevet, er afløst af en permanent tilstedeværelse i brugerens mailklient, og alle udgående mails. Hvilket selvfølgelig er meget misundelsesværdigt..

Men jeg mener godt at Spamfighter kunne gøre mere ud af at konveretere gratisversioner til betalingsversioner, med flere spændende nyhedsbreve. Men det er selvfølgelig en vandring på et knivsæg, når man selv bekæmper spam. Måske skulle den gratis version bare være mindre effektiv, så det gav mening at konvertere til proversionen. Men det er en helt anden diskussion.





Fra København
Tilmeldt 6. Apr 05
Indlæg ialt: 115
Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :
> Spamfighter er et særtilfælde

Ikke ift. udbytte af splittests hvilket er denne tråds tema

Og der findes mange virksomheder af denne størrelse og fokus på web, som har samme fordel af denne type optimering

 

> (indrømmet, tallet er grebet ud af det blå).

ja, og i den sammenhæng er jeg nødt til at sige at der arbejdes med åbnings% på email marketing som allerede er meget lave (jeg vil ikke komme med eksempler, da disse er meget branche afhængige) og tendensen er at email marketing åbnings% bliver lavere og lavere i dk. I sverige derimod er de stadig høje, men de har også en anden tradition for direkte markedsføring end dk + er måske et andet sted mht. net , emails mm. Min pointe er at alle elementer har en berettigelse og når man fokuserer på forskellige former for analytsike tilgange til digitale optimeringer er splittests på website såvel som nyhedsbreve et område med meget store muligheder.


Fra Sønderborg
Tilmeldt 18. Sep 07
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin

Jeg synes lige jeg ville tage lidt fat i dette efterhånden gamle indlæg, da det jo altid har relevans.

Vi kører med en DanDomain webshop og kunne godt tænke os at prøve at køre lidt split testing på de forskellige sider i shoppen.

Er der nogen der har erfaring med software der kan hjælpe med dette, som vil kunen fungere i DanDomain shoppen?

Har nogen forsøgt sig med Google's website optimizer?

Er lidt skeptisk med dette, da de efterhånden er overalt;-) (AdWords, Analytics og Website Optimizer:-s

Hans

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hans Lambert Pedersen:

Har nogen forsøgt sig med Google's website optimizer?

Er lidt skeptisk med dette, da de efterhånden er overalt;-) (AdWords, Analytics og Website Optimizer:-s

 

Det er utrolig let at sætte op og giver mange aha-oplevelser :)  

Side 4 ud af 5 (41 indlæg)