Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Samlede udgifter ved start af IVS

Side 5 ud af 5 (47 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:26
Hvor mange stjerner giver du? :

vil tilføje at jeg er med på at de seneste tre år vægtes forskelligt ind i indtjening - men igen - kundemasse, hvis den intet år har givet indtjening over 250.000 og heller ikke beviseligt vil gøre det omgående fremover - hvordan værdisættes den - når den netop har bevist sin værdi = max indtjening 250.000 kr

Jeg mener skats afgørelser generelt går på værdi af kundemasse skal ligge i netop omsætning og indtjening på den skal være over driftsherreløn enkelt beskrevet

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Kolind
Tilmeldt 5. Sep 14
Indlæg ialt: 5
Fra  Regnskabsnet IVS Skrevet kl. 21:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Regnskabsnet IVS:

gebyr - 670 kr.

kapital - 1 kr.

hm - Hvad med lovpligtig arbejdsskade forsikring  ca 1300 kr per aktiv ejer?? Den er helt uundgåelig (man kan jo bryde loven men bod 5.000 første gang + besparelsen skal indbetales til ASK og 10.000 derefter)

Hvad med erhvervskonto i bank - er den altid gratis i oprettelse og drift hvis der stiftes med 1 kr??

De to udgifter kommer vel sammen med stiftelsen?

Og så måske økonomihjælp behov ved årsopgørelse og erhvervsaffaldsafgift - det må vel med i de udgifter man kan få ved at starte IVS

Kapital 1 kr = minus ca 1299 efter den lovpligtige forsikring og endnu værre hvis de 670 betales af selskabet - så stift aldrig med 1 krone i kapital vil være det eneste rigtige råd i mine øjne - der vil være mange der kommer i problem (er allerede en del desværre) Et simpelt råd vil nok hedde 10.000

vh John 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Jan 09
Indlæg ialt: 171
Fra  Redmark Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

John du skriver noget om, at man skal stifte med en kapital, der sikrer at der er dækning for gebyr, arbejdsskadeforsikring mv. (sådan læser jeg det) men hvad med den første regning på kurverter, annoncen på Google osv.

Nej glem alt det om at kunne dække omkostninger til stiftelsen. Det er et levn fra gammel tid, hvor man ikke måtte stifte et selskab til underkurs = der skulle være plads til stiftelsesomkostninger (gebyr, advokat, revisor mv ved stiftelsen).

Disse regler gælder ikke mere og problemet med kapitaltab er jo til at overskue i et IVS (og et ApS forøvrigt). Disse selskabstyper kan køre mange år med negativ egenkapital uden indgriben fra Erhvervsstyrelsen. Men skal selvfølgelig overholde kapitaltabsreglerne i selskabsoven, men der er ikke krav om indbetaling af underbalancen.

Og til dine spørgsmål om standard for fastsættelse af goodwill på en kundebase. Nej en sådan findes ikke. Og husk også at SKATs goodwillcirkulære ikke er reglen, til at beregne goodwill. Udgangspunktet er, at goodwill opgøres til markedsværdi, branchekutyme eller lignende. Og kan man ikke gøre det, så finder SKATs cirkullære anvendelse i mangel af bedre. Og husk at goodwill er fremadrettet - dvs. det er ikke hvad man HAR tjent på kundebasen, men hvad man KAN tjene på kundebasen, der skal beregnes goodwill af . Hvis f.eks. en 3. mand vil betale for spørgerens kundebase (og evt. portal) så foreligger der goodwill, for så har det jo reelt en markedsværdi.

Ja det er ikke let, det er jo netop derfor der findes sådan noget om revisorer til hjælpSmile

32 års erfaring indenfor revision, regnskab, skat, IT, rådgivning mv.
Partner i www.redmark.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil bestemt godt fastholde at man skal stifte så man har kapital til de standardomk. der kommer og at 1 krone er for lidt helt generelt. Jeg ved godt at erhvervsstyrelsen ikke griber ind næsten uanset hvor negativ en kapital der måtte være - men for de mange nye der stifter - vil jeg - heldigvis på linje med selskabsstiftere som f.ek jacob Tøjner Ditselskab råde til stærkt at overveje en noget højere kapital - i str. orden 10.000 kr.

Det er i øvrigt som nævnt ikke erhvervsstyrelsen jeg frygter men derimod situationer hvor kreditorer på et tidspunkt i en konkurs kan sige, at selskabet blev drevet uden forsvarlig kapital  - så jeg fastholder gerne stolt - at 1 krone let kan være en for lille kapital i et selskab

Goodwill bliver vi ikke enige om, nok først og fremmest fordi vi ikke er uenige. Du og en del revisorer virker til at mene, at man altid skal ha en revisor til at vurdere goodwill

Jeg er den mere vovede (og vil så lige sige at jeg har opbakning fra flere revisorer der har skrevet til mig i mail lige som en i selve tråden jo faktisk) - at hvis man ikke har nogen form for overværdi i aktiver og ikke på noget tidspunkt har haft en indtjening over 250.000 kr over flere år - og ikke kan se en voldsomt voksende kundemasse eller andet af stor værdi for 3. par - ja så turde jeg godt undvære en relativ dyr vurdering af goodwill

Jeg giver jo ikke garanti, og har man godt råd er det jo altid klogt at bruge revisor - men masser af de herinde som skifter fra personlig virksomhed og stifter et 1 krones IVS - er bittesmå som knapt har løbet noget igang endnu, og ofte er de himmellangt fra selv 250.000 kr i overskud, og aktiver består af en computer og kundemassen ikke et stort aktiv  - De klarer sig fint uden om goodwill vil jeg mene - Mit gæt er, at det omfatter ganske mange af de herinde som idag stifter IVS på basis af noget relativt småt og kortlivet personlig virksomhed. Jeg tror mange af dem tilmed er himmellangt fra min lille rettesnor omkring de 250.000 kr i overskud men det kan da godt være at 150.000 i sagens natur giver mere luft op til goodwill.

ER der kendskab til ex en voldsomt voksende kundemasse osv - så er vi selvsagt enige om, der let kan være goodwill.

I virkeligheden er det jo svært at være uenige her, med mindre du ligefrem vil fastholde, at det ALTID er uforsvarligt at lukke personlige virksomhed og stifte selskab - uden godkendt revisor har vurderet goodwill.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
med mindre du ligefrem vil fastholde, at det ALTID er uforsvarligt at lukke personlige virksomhed og stifte selskab - uden godkendt revisor har vurderet goodwill.

Fastholde? 

Jeg læser nu mere Henrik's indlæg, som at beregning af goodwill kan være kompleks. Lige nu ses det at SKAT i flere og flere sager om bindende svar på goodwill er begyndt at sende dem til behandling i Skatterådet. 

Og nej - man behøver ikke være revisor for at lave en goodwill beregning. Dog har de som oftest en større referenceramme for hvad SKAT accepterer.....

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Jeg læser nu mere Henrik's indlæg, som at beregning af goodwill kan være kompleks.
det er der ikke tvivl om - jeg skulle så ha skrevet FASTSLÅ i stedet for fastholde hvis det ord misforstås -

Så skulle der stå:Med mindre du ligefrem vil FASTSLÅ, at det ALTID er uforsvarligt at lukke personlige virksomhed og stifte selskab - uden godkendt revisor har vurderet goodwill.

At det er kompliceret er der ikke tvivl om men jeg er ikke nervøs på vegne af den type jeg har beskrevet til ulidelighed - De rigtigt mange små med desværre alt for lille overskud og ingen kendte overværdier - som bare lukker enkeltmands og stifter IVS uden at ofre vurdering af goodwill.

De kommer jo også generelt godt fra det - og det kan så være samme gamle sag om, at skat i sagens natur ikke fanger ret mange fejl, og er det derfor, så er det jo et skidt råd, men jeg tror det er fordi, de her små vældig ofte ER uden goodwill

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 5 ud af 5 (47 indlæg)