Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Samlede udgifter ved start af IVS

Side 3 ud af 5 (47 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Skat er i princippet fløjtende ligeglade med, om du laver en omdannelse med vurderingsberetning - eller stifter kontant og herefter lægger virksomheden i selskabet; med mindre der er tale om en skattefri omdannelse.

Netop skatten på eventuel goodwill er jo en af de gode grunde til at vælge en skattefri omdannelse fremfor en skattepligtig.

Du må regne med, at Skat med TS-cirkulære 2000-10 (tror jeg nok, der er) vil have mulighed for at banke skatteyderen oven i hovedet.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 19:47

Hej alle

Michael har et i sin opfattelse, at der faktisk altid skal tages højde for en goodwill ved en omdannelse/salg af en personlig virksomhed til et selskab.

Ved beregningen af goodwill kan anvendes mange forskellige opgørelser, hvor det cirkulære, som Michael henviser til fra SKAT http://skat.dk/SKAT.aspx?oID=82338 næppe kan anvendes mere, men dog stadig kan påberåbes af SKAT, da det stadig er gældende

Goodwill beregnes jo med udgangspunkt i en overskudsgivende personlig virksomhed bl. jvf. cirkulæret, med da der er en række faktorer ved beregning af goodwill, som giver nedslag på goodwill, herunder driftsherreløn, så skal der som sagt et større overskud til før en goodwill bliver aktuel.

SKAT er følgelig opmærksom på en korrekt beregning af goodwill, især i de virksomheder som gennem de sidste 3 år har realiseret større overskud. Goodwill beskattes jo som personlig indkomst, hvor der ved topskat vil være et større provenu til statskassen, hvorimod en beskatning af goodwill i selskabet kun udløser 25% skat.

Ved overdragelse af goodwill til selskabet vil selskabet få skattemæssigt fradrag herfor, idet goodwill afskrives med en levetid på 7 år.

Derfor skal man som indehaver af en personlig virksomhed med overskud beregne sin goodwill og konsekvenserne heraf. Jeg vil dog mene, at der skal være tale om overskud på mere end kr. 250.000, hvis der tages udgangspunkt i det "gamle" cirkulære, som jeg har linket til ovenfor.

Det er ganske basal skatteplanlægning, hvor jeg kun kan tilslutte mig Michael's anbefaling om at søge kompetent rådgivning (revisor eller lignende).

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:54

Tak til Tonny

Der er ikke noget af mine eksempler fra venner og bekendte som har vært gamle nok til at tjene f.eks 250.000 kr men jeg noterer så

Fra 250.000 og op - uden det er fast pris - så skal man beregne goodwill - under det - eller væsentligt under ikke normalt (og ingen facitliste)

Den goodwill man så beskattes af, den må vel så ikke igen blive beskattet ved salg af anparterne -  hvis man stifter IVS til 1 krone, og tidligere har været beskattet af f.eks. 400.000 goodwill i personlig virksomhed - hvordan håndteres det -? Det er jo samme goodwill i så fald - kan det kun håndteres ved at lave skattefri virksomhedsomdannelse, og gør man ikke det, så får man 2x skat af goodwill  - først personlig og siden aktieindkomst?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Mar 13
Indlæg ialt: 551
Fra  Accountman Renskabsservice Skrevet kl. 20:10

Cookie - John Hannover:
Fra 250.000 og op - uden det er fast pris - så skal man beregne goodwill - under det - eller væsentligt under ikke normalt (og ingen facitliste)

Arh - den køber jeg ikke.

Man kan nok godt opstille mange eksempler på virksomheder, der hidtil har haft løbende underskud eller mindre overskud, som har skabt goodwill. 

Mvh

Stig

Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 20:57
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

SWcotspain:

Cookie - John Hannover:

Man kan nok godt opstille mange eksempler på virksomheder, der hidtil har haft løbende underskud eller mindre overskud, som har skabt goodwill. 

Mvh

Stig

Hej Stig

Ingen tvivl om det, men det er ikke noget, som man skatteretligt kan tage stilling til, idet SKAT kun har udgangspunktet i tidligere års realiserede overskud og for enkelte brancher, hvor man bruger omsætningen.

Tonny

@John - Det er lidt firkantet sat op, men essensen er der jo, og i første omgang det udgangspunkt, som SKAT måtte have ved en vurdering af goodwill ved overdragelsen.

M.h.t. bemærkningerne omkring den samme goodwill i den personlige virksomhed og derefter i selskabet skal det bemærkes, at der sker en beskatning ved overdragelsen og selskabet for et tilsvarende fradrag over en årrække på 7 år. Hvis selskabet senere sælger goodwill, så vil en eventuel restsaldo være at fratrække slagsprisen på den nye goodwill.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:58

SWcotspain:

Mvh

Stig

ligefremt mange?

Er det sådan at med denne tråd er det slået fast at man ikke kan lukke enkeltmandsvirksomhed og stifte nyt ApS uden revisor deltagelse for at få fastslået skattemæssig goodwill virkeligt??

Tilmeldt 12. Mar 13
Indlæg ialt: 551
Fra  Accountman Renskabsservice Skrevet kl. 21:09

Cookie - John Hannover:

ligefremt mange?

Er det sådan at med denne tråd er det slået fast at man ikke kan lukke enkeltmandsvirksomhed og stifte nyt ApS uden revisor deltagelse for at få fastslået skattemæssig goodwill virkeligt??

Ja mange.

Som Tonny, så mener jeg at din konklusion bliver for firkantet. Hvad med cirkulærets punkt 4?

Jeg mener da godt, at du vil kunne videreføre driften af en personlig virksomhed i et selskab uden en revisor, men jeg vil da kraftigt fraråde dette.

De færreste er i stand til at vurdere de skattemæssige konsekvenser.

Det næste er - når omdannelsen er sket, så giver revisoren for tidligt slip. Jeg har flere eksempler på, hvor balancen ikke efterfølgende er blevet ordentlig konsolideret.

Mvh

Stig

Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:18

Tonny Skov Pedersen:

@John - Det er lidt firkantet sat op, men essensen er der jo, og i første omgang det udgangspunkt, som SKAT måtte have ved en vurdering af goodwill ved overdragelsen.

M.h.t. bemærkningerne omkring den samme goodwill i den personlige virksomhed og derefter i selskabet skal det bemærkes, at der sker en beskatning ved overdragelsen og selskabet for et tilsvarende fradrag over en årrække på 7 år. Hvis selskabet senere sælger goodwill, så vil en eventuel restsaldo være at fratrække slagsprisen på den nye goodwill.

super klart for mig TAK

MEN jeg er så med på de fradragsregel over 7 år - men betyder dette samlet, at man i princip altid skal regne med, at hvis man vil lukke enkeltmandsvirksomhed og stifte efterfølgende ApS så skal man altid skulle regne med pris for en revisorvurdering af goodwill - selv når man ikke laver skattefri virksomhedsomdannelse  OG hvad koster sådan en mon så sådan i snit normat?

( man kan jo så ikke bare selv sige  -  ingen betydende overskud i personlig virk men nu omdanner jeg for fremtid"  for så må man leve i frygt for en goodwill beskatning næsten uanset hvad er lig = fremover næsten kun skattefri virksomhedsomdannelse da prisen vel er samme i så fald, hvis der skal revisor vurdering af goodwill til i alle fald??

vh John H

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:22

Det behøver ikke være revisor, der beregner goodwill i en skattepligtig virksomhedsomdannelse, ligesom han/hun ikke skal erklære sig herom.

At det er klogt at have revisor eller en anden fagkyndig med i processen er så en anden sag.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:29

Michael Harboe:

Det behøver ikke være revisor, der beregner goodwill i en skattepligtig virksomhedsomdannelse, ligesom han/hun ikke skal erklære sig herom.

At det er klogt at have revisor eller en anden fagkyndig med i processen er så en anden sag.

det er jeg med på men det efterlader jo i denne debat en person der vil lukke sin enkeltmandsvirksomhed rystende som et espeløv hvis ikke der er en eller anden pegepil - ex - ikke overskud over 50.000 vil ikke udløse goodwill beskatning eller lignende og det må da være en pegepil selv revisorer har at rette sig efter, det kan ikke være revisor-raket-videnskab som alm mennesker ikke må kende til?

Side 3 ud af 5 (47 indlæg)