Skat er i princippet fløjtende ligeglade med, om du laver en omdannelse med vurderingsberetning - eller stifter kontant og herefter lægger virksomheden i selskabet; med mindre der er tale om en skattefri omdannelse. Netop skatten på eventuel goodwill er jo en af de gode grunde til at vælge en skattefri omdannelse fremfor en skattepligtig. Du må regne med, at Skat med TS-cirkulære 2000-10 (tror jeg nok, der er) vil have mulighed for at banke skatteyderen oven i hovedet. |
Hej alle
Michael har et i sin opfattelse, at der faktisk altid skal tages højde for en goodwill ved en omdannelse/salg af en personlig virksomhed til et selskab.
Ved beregningen af goodwill kan anvendes mange forskellige opgørelser, hvor det cirkulære, som Michael henviser til fra SKAT http://skat.dk/SKAT.aspx?oID=82338 næppe kan anvendes mere, men dog stadig kan påberåbes af SKAT, da det stadig er gældende
Goodwill beregnes jo med udgangspunkt i en overskudsgivende personlig virksomhed bl. jvf. cirkulæret, med da der er en række faktorer ved beregning af goodwill, som giver nedslag på goodwill, herunder driftsherreløn, så skal der som sagt et større overskud til før en goodwill bliver aktuel.
SKAT er følgelig opmærksom på en korrekt beregning af goodwill, især i de virksomheder som gennem de sidste 3 år har realiseret større overskud. Goodwill beskattes jo som personlig indkomst, hvor der ved topskat vil være et større provenu til statskassen, hvorimod en beskatning af goodwill i selskabet kun udløser 25% skat.
Ved overdragelse af goodwill til selskabet vil selskabet få skattemæssigt fradrag herfor, idet goodwill afskrives med en levetid på 7 år.
Derfor skal man som indehaver af en personlig virksomhed med overskud beregne sin goodwill og konsekvenserne heraf. Jeg vil dog mene, at der skal være tale om overskud på mere end kr. 250.000, hvis der tages udgangspunkt i det "gamle" cirkulære, som jeg har linket til ovenfor.
Det er ganske basal skatteplanlægning, hvor jeg kun kan tilslutte mig Michael's anbefaling om at søge kompetent rådgivning (revisor eller lignende).
Tonny