Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tvist i B2B handel - Kan vi gøre noget?

Side 3 ud af 4 (38 indlæg)
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15003
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 12:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Carsten Kvist:

Der er absolut intet galt med gode råd. - Men råd der laves på baggrund af halve sandheder er oftest ikke gode. - Og der er RIGTIG mange ting der stadig mangler i tråden, hvis der skal kunne gives et bare nogenlunde godt råd.

Prøv at læse tråden igen. Der er mere end rigeligt med info til, at man kan komme med en fornuftig og objektiv vurdering. Jeg forudsagde endda, at det ik kunne betale sig hvis beløbet lå i størrelsen 10-20.000 kr, hvorefter trådstarter skriver, at det drejer sig om 10k...
Du har ret i, at der ik er nok info i tråden til at rådgive i forbindelse med en retsag, men der er altså mere end rigeligt til at kunne give et par gode råd om, hvordan og hvorledes trådstarter bør forholde sig, så han/hun ik spilder en helveds masse tid og penge på ingenting... 

Carsten Kvist:

men jeg tror Fasion-Seller har kontakt, og har styr på det. Og det er jo trods alt det vigtigste.

Jeg har ik kontakt med nogen, hvor har du det fra? 

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

https://shop.cosmos-co.eu/da/

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 12:51

Carsten Kvist:

Fashion-Seller:
Jeg har ik skrevet med trådstarter i PB? Jeg ved ik lige, hvor du har det fra?

Det antog jeg, da du turde råde ham til hvordan han skulle behandle sagen.

Som skrevet flere gange, så er der masse af info i tråden til at kunne give råd... At du vil ud i undersøgelse af en masse unødvendige informationer, det kan jeg ik ligesom gøre for... I stedet for at undersøge 9 punkter, kunne man starter med at koge det ned til max 3, og derfra konkluderer, hvordan og hvorledes man burde gå videre...

Der er vist heller ingen grund til, at gøre dette problem større end det reelt er...

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 12:57

Carsten Kvist:

Fashion-Seller:

Som skrevet flere gange, så er der masse af info i tråden til at kunne give råd... At du vil ud i undersøgelse af en masse unødvendige informationer, det kan jeg ik ligesom gøre for... I stedet for at undersøge 9 punkter, kunne man starter med at koge det ned til max 3, og derfra konkluderer, hvordan og hvorledes man burde gå videre...

Der er vist heller ingen grund til, at gøre dette problem større end det reelt er...

Det hænger sammen med, at jeg generelt mener man skal belyse en sag grundigt, inden man træffer en beslutning.

Nu er det her ik ligefrem raketvidenskab, og det kan faktisk gøres relativt simpelt i 2 punkter.

1. Ordrens størrelse i kroner
  2. Forventet omkostninger til advokat.
10.000 kr i ordre værdi - minimum 20.000 kr i advokatomkostninger + en masse tidsforbrug på sagen, indsamling af beviser, gennemgang, omkostninger i transport til et retsmøde osv = negativt afkast + dækning af en minimal del af sagsomkostninger = stadigvæk negativt afkast...
Ergo er der ik meget at belyse... Det er ret simpel matematik. Og så kan det godt være, at trådstarter har ret, men det bliver ualmindelig dyrt at få ret, især hvis modparten nægter eller ik kan betale efterfølgende...

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 13:04
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Carsten Kvist:

Med mindre sagsomkostninger kan læsses over på taberen! - Så har sælger stadig pengene hjemme! - Det har fra tidligere vist sig, at forbrugt tid, også er sagsomkostninger.

Du sidder og siger, at vi andre ik undersøger tingene, og nu beviser du tydeligt overfor mig, at du ALDRIG har haft en småsag, som er kørt hele vejen igennem retssystemet! 

1. Sagsomkostningerne KAN IKKE læses over på taberen! Retten afsiger et beløb, som retten finder fair, og i småsager er dette beløb MEGET LAVT. Forvent at hvis du har en advokat til det hele, så dækker beløbet max 20% af dine omkostninger!
  2. Tid er ingen sagsomkostning! Ihvertfald ik din egen tid. Det regnes ud fra advokatens tid, dvs alt det tid, som du selv ender med at bruge, det får du ALDRIG godt gjort!
  3. Det her er og bliver en underskudsforretning, med mindre trådstarter selv kan køre sagen, eller kan få en ven/bekendt med indsigt i det juridiske til at køre sagen for et lille salær. Det er så simpelt matematik...
Så før du begynder at sige, at vi andre skal have info i orden, så ville det klæde dig, at du selv kun frembringer informationer i tråden, som er i overensstemmelse med virkeligheden... Trådstarter kan da slet ik bruge det du skriver der til noget! Og hvis han/hun gjorde, så ville han/hun da få en gevaldig økonomisk hovedpine, fordi du gætter og tror noget...

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 13:21
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Carsten Kvist:

Så lad være med at køre den som en småsag. Lad være med at køre den. - hvad ved jeg. Det er jo DET adviokaten skal råde i, ud fra ALLE sagens akter.

Jeg kan dog forstå, at du kender sagen godt nok til, at du kan give fyldestgørende råd. Og det er jo fantastisk. En krone sparet er jo en krone tjent, så trådstarter kan jo bare spørge dig om, hvordan han skal forholde sig, hvis hans kunder ikke vil have det de har bestilt.

Flot tilbud! - Jeg tror der er en del andre der ville blive glade for det tilbud!

Så du vil betale en advokat for at komme frem til samme konklusion som mig. Jamen flot!

Hvor mange gange skal jeg sige det, at JEG IKKE ER I KONTAKT MED TRÅDSTARTER, OG JEG HAR IKKE FLERE INFORMATIONER END DIG! Jeg kan dog ik gøre for, at du åbenbart ik kan udregne et simpelt regnestykke. Det er og bliver ik mit problem. At du så vil være nedladende og latterligt, fordi jeg tager dig i, at du først hakker på os andre, fordi vi ik har undersøgt sagerne til bunds, hvorefter du fylder tråden med løgn og latin omkring sagsomkostninger, det må sku stå for din egen regning... 

Og jeg har IKKE givet nogen noget tilbud, og det kommer jeg heller ik til. Fat det nu altså!

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 13:27

Carsten Kvist:

OK. Så du ved ikke om der er flere mails en d trådstarter har nævnt her? - Hvordan tør du så rådgive ham? - eller du er måske bare ligegyldig hvilket resultat din rådgivning har?

EOT!

Du bliver ved hahaha... Jeg finder noget andet at lave, trådstarter har vist fået den efterspurgte hjælp, og dit latterlige forsøg på flueknepperi gider jeg sku ik spilde min tid på... 

Men overvej lige, hvordan alle i en tråd kan sige et, mens du som den eneste kommer frem til alt muligt andet. For ja det er da ALLE os andre, som intet ved, og dig der ved alt, især om småsager, det har du da lige bevist en gang for alle! Wink (Jeg ved godt den sætning er nedladende, men så står vi vist lige på den konto...)

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 14:35

WOWWOW:

Jeg kørte en småsag sidste år i mod et firma (personligt ejet) som havde fået varer for cirka 12.000 + moms. Udover at det tog 6 måneder, og det var kun via telefonmøder med retten og modparten og min advokat. Det endte med at jeg fik ret, og jeg fik tilkendt af retten de 12.000 + nogle processrenter samt et beløb på 1995 kroner til advokatomkostninger. Min advokat skulle så ha' 24.000 kroner - spørg om jeg gider at køre en småsag igen :-) Og jeg kunne endda have ventet endnu længere tid hvis den skulle køres videre i Retten og blevet endnu dyrere for mig, selvom jeg så ville blive tilkendt et større beløb til advokat men ville også have haft flere udgifter.

Derudover fordi du vinder i retten er du jo ikke sikker på at få dine penge, fordi hvis nu det er et ApS eller privatperson om ingen penge har, så skal der køres fogedsag bagefter.

Nu ved jeg ikke om der er tale om 10.000 i omsætning eller 10.000 i indtjening, men uanset hvad så tror jeg du får mere ud af at sælge det på Trendsales eller DBA, specielt hvis det er 10.000 i omsætning - fordi så er det vel max. 5000 i indtjening, og de 5000 kan du nok også hente ind ved at sælge ind et andet sted,måske endda her på Amino

Så spørgsmålet er nok mere om du har råd til at få ret ? Tag hellere ved lære af det og glæd dig over det ikke var en ordre på 100.000 og fremover sikre dig via 30% forudbetaling eller lign. som andre også skriver....

De eneste der vinder ved en retssag, er advokaterne - resten er tabere :-)

Dejligt med et eksempel, selvom det er et lidt trist et af slagsen! Men jeg formoder, at sagen blev lukket i et forlig, da den ikke endte i retten, som jo er der, hvor der normalt afsiges en dom?

Men 1995 kr i sagsomkostninger, det er dælme ik meget, når du har brugt 24.000 kr på din advokat. Og ud over dette har du sikkert brugt 10-20 timer på sagen, hvis ik mere + du har tænkt og spekuleret over den!

En småsag er en "almindelig retsag", hvor retten forsøger at mægle, før det evt retsmøde. Ud over dette er der loftet på 50.000 kr, og den behandles hurtigere, typisk indenfor 6-8 mdr, hvor en normal retssag tager op til 1½-2½ år. Men ellers er det en retssag, som alle andre, hvor der er to tabere og to vindere. Taberne er sagsøger og sagsøgte, mens vinderne er de to advokater, som kan score nogle hurtige og lette honorarer...

Det ENESTE, mig bekendt, som kan betale sig via en småsag, det er, hvis man selv kan føre sagen, som f.eks ved en ophavsretkrænkelse. Det kan man kun, fordi sagerne er meget simple, hvis ens dokumentation er iorden, fordi der ik er en undtagelse eller et smuthul, som giver lov til at krænke andres ophavsret. Dvs kan man de 3-5 paragraffer, som der skal henvises til, så kan man fører sagen selv. Jeg har skrevet mere om dette her. Men ud over dette, så kan næsten intet andet betale sig at køre via småsager, da det er hammer dyrt i advokatomkostninger...

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 16:29

WOWWOW:

Fashion-Seller:
Men jeg formoder, at sagen blev lukket i et forlig, da den ikke endte i retten, som jo er der, hvor der normalt afsiges en dom?

Ja, det endte med forlig fordi dommeren forklarede sagsøgte at han ville tabe med et kæmpe brag. Men hvis sagsøgte havde været idiot (større), så var næste skridt et "rigtig" retsmøde, og ja med flere udgifter til mig :-)

Og man skal også huske på at dommeren i en småsag som råder og vejleder i telefonen til både sagsøger og sagsøgte, vil altid prøve at finde et forlig - som måske i trådstarters sag, måske kunne være 8.000 kroner.

Ja jeg kender også alle fiduserne til, hvordan man let kan påføre modparten en masse ekstra advokatomkostninger. Og jeg bruger dem også altid, når nogen kopierer mine tekster! Der kan hurtigt påløbe 4-6 ekstra advokattimer, fordi jeg bevidst trækker tingene ud ;D 

Og ja de fleste dommere prøver at finde et forlig, som begge parter kan tilslutte sig!

WOWWOW:

Og ja masser af tid på møde med advokater, fremskaffelse af bilag/mails, bekymringer og rent faktisk også på selve telefonmødet, fordi det går via TDC's mødetelefon til 2,20 kr. pr. minut, og jeg tror vi havde 3 telefonmøder på i alt 60 minutter, alene det kostede 132 kroner, og dem fik jeg heller ikke dækket.(hvis man nu skal regne det hele med)

Trådstarter kan selvfølgelig køre sin egen "småsag" i Retten, men man skal bare huske på at hvis så sagsøgte kommer med en superadvokat og du lige pludselig taber sagen, så ender du jo med at skulle betale sagsomkostningerne + del til sagsøgtes advokat.

Uha TDCs mødetelefon er et mareridt, især hvis man bor i udlandet og stævner nogle i DK. Mit første tlfmøde, foregik på den måde, at man fik brevet fra retten med nummeret og koden, og så tænkte jeg ik mere over det. Kl lidt i 9 ringede jeg op, men kunne til min store overraskelse konstaterer, at man KUN kan ringe til det fra danske numre! Og jeg havde ik nok taletid på mit danske nummer. Så huhaj vilde dyr måtte jeg have fat i retten, hvor jeg forklarede problemet, herefter satte jeg mig i bilen og kørte til DK for at købe taletid og tilbage. Lidt over 12 kunne vi så starte tlfmødet til fantastiske 4,40 øre i minuttet, og hele samtalen varede i små 40 minutter OMG!

Så der er mange ubekendte omkostninger, og det er også derfor, at jeg slet ik forstår, at nogle bare råber småsager, hvis man ik selv har viden og evnerne til at køre sagen. For har man ikke det, er småsager ligeså kompliceret og dyre som almindelige retssager, de bliver dog bare afsluttet på halv tid...

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 17:55

Daniel K:

WOWWOW:
Der er masser af småsager som bliver kørt via advokater,

Enten er det fordi sagsøger/sagsøgte ikke "tør" står for processen, eller bevist prøver at presse modparten der ikke er repræsenteret af en advokat.

Nogle vælger at have en advokat repræsenteret ved selve retsmødet, ellers burde det netop køre uden advokater. 

Hele meningen med en småsag, er netop at afgøre en "mindre" tvist uden at det omstridte beløb drukner i omkostninger.

Som WOWWOW skriver, så kan det godt være teorien med småsager er sådan, men praksis er en anden, det er faktuelt.

Jeg har hjulpet en del, som troede, at de bare selv kunne gøre det, men så bad retten dem enten om at forholde sig til en masse paragrafer og kommer med et svarskrift/duplik med henvisning til lovgivningen osv, eller også måtte de få en advokat til dette. Skete ingen af disse dele, ville sagen blive droppet...

Første gang jeg selv kørte en småsag, fik jeg samme besked, hvorefter Halfdan Timm hjalp mig lidt + min egen advokat hjalp. 

Så det er de færreste småsager, som man selv kan føre, og det udnytter jeg f.eks i grovstil, når andre kopierer tekster. Fordi jeg ved, at retten kræver, at de får en advokat, fordi de ik kender loven, og ej kan referer til paragrafferne osv...

Så teori er en ting, men praksis er det, som WOWWOW fremlægger i sit indlæg... Det har jeg over 15 sager, som alle bekræfter! Fra 15 forskellige retskredse vel og mærke!

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 18:24
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Som jeg forstår det, har du spurgt d. 17. marts om de stadig var interesserede - dvs. du var måse ikke helt sikker på du havde fået en ordre?

Der efter har du bestilt varer, før kunden har svaret på mailen om de var interesserede..

Og d. 1 maj får du svar på mailen at de ikke er interesserede og ønsker at annullere ordren..

Venter du så til d. 1. september med at reagere på det, hvor du har sendt en ordrebekræftelse?

Hvad gjorde du, da han skrev at han ønskede at annullere - Ignorerede du bare mailen og ventede 4 måneder med at sende ordrebekræftelse?

Eller skrev du tilbage til ham den gang, at den ikke kunne annulleres?

Jeg ved ikke, om det har noget at sige rent juridisk, men hvis jeg fik en bestilling fra en kunde 1. marts ville jeg ikke vente til 1. september med at sende ordrebekræftelsen. Og når kunden ikke svarer på mailen om de stadig er interesserede, så ville jeg nok ikke have valgt at bestille varerne hjem alligevel, men måske lige at ringe til dem først.

Som sagt ved jeg ikke om det har noget at sige rent juridisk, men måske du skal have i baghovedet næste gang du får bestillinger, altid at sende ordrebekræftelse med det samme - og få kundens skriftlige accept af ordrebekræftelsen :)

Side 3 ud af 4 (38 indlæg)