Det er jo et holdningsspørgsmål, men jeg vil sige nej. Umiddelbart er det svært at undvære en revisor hvis man anvender virksomhedsordningen, men det er fuldstændig umuligt hvis man driver
virksomhed gennem et ApS. Et ApS er en selvstændig og juridisk enhed. Virksomhedsordningen er blot en "overbygning" på din personlige virksomhed og for mange en forløber på en omdannelse til ApS.
Dybest set er virksomhedsordningen ikke andet end et skatteberegningsprogram og grundtanken bag er at man tilstræber en beskatningsform som minder om selskabsbeskatningen.
Men nu skriver du at virksomheden muligvis skal drives med en partner. Måske. Hvis der kan blive tale om senere at optage nye partnere er ApS formen klart at foretrække. Fordi I kan lade nye partnere erhverve andel i virksomheden ved nytegning/
kapitaludvidelse. I en personlig virksomhed/interessentselskab er det en skattepligtig afståelse hvergang der skal nye ind:
Hvis I er to der ejer virksomheden og nu skal have en tredje med går du fra 1/2 til 1/3 andel. Dvs. du sælger 1/6, og betaler avanceskat af det. I et ApS med en anpartskapital på 125.000 kr. kan tredjemanden komme ind ved at nytegne 62.500 kr. anparter så anpartskapitel bliver 187.500 kr. fordelt med 3 x 62.500 til hver.
Problemet er hvis virksomheden bliver underskudsgivende og efterfølgende lukkes ned. Så står I med et selskab med et
underskud I ikke kan bruge til noget. Driver I det personligt kan underskuddet modregnes i eks. en
SU.
Derfor er det en balancegang og mange bolde der skal afvejes når man afgører om det skal være det ene eller det andet. Jeg ville nok anbefale at I startede med at køre det personligt og skød det over i et ApS når I kunne se at der var
indtjening/
overskud i det.