Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Egen virksomhed - på SU

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Copenhagen
Tilmeldt 4. Feb 06
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 17:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino

Jeg går med idéer til at starte egen virksomhed. Det bliver indenfor rådgivning og marketing som tingene ligger pt.
Generelt er jeg dog ude efter nogle råd til, hvordan dette gøres smartest/nemmest når jeg er på SU samtidig. Går det godt, skal jeg jo vælge SU''en fra, men det kan være svært at spå, om jeg lige får en stor ordre sidst på året og ikke kan nå at vælge fra mv.
Det skal også siges, at det muligvis bliver med en partner. Altså enten selv eller med andre.

Nogen der kender til problemstillingen - eller endnu bedre - kender en løsning?
Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 1602
Fra  0230 ApS Skrevet kl. 17:19

Hej,

jeg er også selv lige startet op som firma, er også på SU som det ser ud indtil videre :)

Mener først det er når dit overskud fra firmaet når en græse, du mister rettet til SU.. Men grænsen er ret høj så vidt jeg ved :p

Mvh,
Christoffer Sørensen
Fra København
Tilmeldt 21. Sep 05
Indlæg ialt: 443
Skrevet kl. 17:36

Hej

Du må højst have en personlig indtægt på ca. 65.000 (eller sådan noget?) om året når du er på SU. Kommer den over skal SU''en betales tilbage (dvs. det beløb du overskrider grænsen med). Du kan som du siger fravælge SU''en i nogle måneder, for således at hæve grænsen en smule, ja eller helt at fravælge det.

Men du kan jo også blot lade penge stå i din virksomhed, og så udbetale dem til dig selv når det passer dig. Starter du et Aps er dette intet problem og med en privatejet virksomhed kan du så vælge at køre virksomhedsskatteordningen.

Med venlig hilsen

Martin Poulsen, Driversnote

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 17:37

Det er 72.000 du må tjene ved siden af din su så vidt jeg husker, og det synes jeg ikke er ret meget, men det er jo som man ser beløbet.

Løsningen kunne være at oprette et Aps, så kan du regulere din løn efter hvor meget du må tjene, det kræver dog 125.000 lige at oprette det.

Ellers kan du få dit enkeltmandsvirksomhed beskattet efter virksomheedsskatteordningen, men det kræver vidst mere end som så.

( jeg er hverken advokat eller revisor, så hør gerne andre folks mening)

EDIT: nå jeg kom lidt for sent :)
Fra Copenhagen
Tilmeldt 4. Feb 06
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 17:46
Beløbet for en SU-modtager er 72.120,- brutto, for at være helt præcis :-)
Det ser ud til, jeg skal gå efter et Aps - nogen der har en god guide til mere info om dette? Umiddelbart lyder det "stort" og jeg ser jo ikke virksomheden som stor endnu. Men det ville være fint, at kunne hente penge/løn/overskud ud, når der er plads til det i SU-budgettet.
Jeg ville vel også kunne investere overskudet og holde det indenfor virksomheden?
De 125 Kkr. er det som kaution eller skal de deponeres i hele virksomhedens "levetid"?
Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Jan 06
Fra  0230 ApS Skrevet kl. 17:49

Det er et engangbeløb. Dette behøver ikke kune være kapitalt indskud.

Du kan også indskyde din computer, skriveborde etc. det skal bare nå en værdi på de 125.000 tilsammen.

Mvh,
Christoffer Sørensen
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:55

> Det er et engangbeløb. Dette behøver ikke kune være kapitalt indskud.

Du skal så bare lige huske at det så er firmaet der ejer det - ikke dig. Der er trods alt nogle ting der rare at kunne beholde selv efter en evt. konkurs - f.eks. sin seng og spisebord :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:57
Dato: 2/4/2006 5:49:11 PM Forfatter: ripNroll
Du kan også indskyde din computer, skriveborde etc. det skal bare nå en værdi på de 125.000 tilsammen.

Det giver bare en del arbejde til revisoren når tingene skal værdi-fastsættes.

Jeg tror du vil være bedre tjent ved at tilmelde dig virksomhedsordningen. Pengene er så ikke automatisk regnet som en indtægt for dig, men kan efterlades i virksomheden så længe som du finder det hensigtsmæssigt. Det kræver dog at du får en seperat bankkonto og hjælp til regnskabet, da virksomhedsordningen stiller nogle ekstra krav.
Det ekstra bøvl med en revisor kræver jo så også, at du virkelig forventer at tjene over 6.010/mrd. Ellers er det overkill. 

Kilde til ekstra info: http://www.100svar.dk/laering_frame.asp?id=4&sprog=DK
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:57

Det er korrekt som det bliver skrevet at det kan være en fordel at anvende virksomhedsordningen når man er på SU:

Det overskud virksomheden genererer bliver beskattet uanset om man anvender virksomhedsordningen elller ej men via virksomhedsordningen kan man opspare beløb til senere hævning. Opsparingen fremkommer ved at man lader overskud stå i virksomheden. Dvs. hævningerne bliver mindre overskuddet. Det opsparede overskud beskattes med en foreløbig skat på 28% og - hvad der er væsentligt her- indgår ikke som indkomst i relation til SU.

Når man senere hæver det opsparede overskud bliver der beregnet fuld skat heraf og man bliver så godskrevet de 28% der er betalt. Det hævede overskud indgår ved beregningen af SU''en på samme måde som alle andre indtægter/overskud, men hæver man først midlerne når man er færdig med at modtage SU  kommer det opsparede og senere hævede overskud ikke til at påvirke SU''en overhovedet.

Det kræver selvfølgelig at man rent faktisk kan opspare disse midler i virksomheden. Bruger man alt overskud til at holde sig selv kørende i SU perioden duer modellen ikke.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Jan 06
Fra  0230 ApS Skrevet kl. 13:44

Hej Alle,

Nu er der så mange som omtaler virksomhedsordningen. Kræver dette en revisor eller kan man selv komme igang med denne ordning, u. at skulle betale en revisor for det?

Hvor kan jeg evt. læse om krav m.m.

Mvh,
Christoffer Sørensen
Side 1 ud af 2 (16 indlæg)