Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Egen virksomhed - på SU

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 20. Dec 05
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 14:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Med mindre du er rigtigt god til at jonglere med debet, kredit og skat, så tror jeg, det er en god ide at tale med en revisor om en virksomhedsordning. Det er ikke - i hvert fald for os dødelige ikke-revisorer - de letteste regler i verden. Jeg kørte med virksomhedsordningen et par år, men er rigtigt, rigtigt glad for, at jeg har fået den afviklet og oprettet et selskab i stedet for.
Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 1602
Fra  0230 ApS Skrevet kl. 15:46

Hej,

Har ikke noget problem med debit, kredit, skatteregler m.m.

Men hvor kan jeg læse regler eller betingelser for at komme under virksomhedsordningen?!

Som det ser ud nu, er kapitalen ikke til et selskab i første omgang.

Mvh,
Christoffer Sørensen
Fra Copenhagen
Tilmeldt 4. Feb 06
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 18:43
Tak til alle for interesse og råd. Jeg kan godt lide at tingene er nemme at gå til og enkle i deres opbygning. Jeg ser virksomhedsskatteordningen som mere bøvlet end Aps-form - er det korrekt forstået?
Jeg kan ikke finde nogle ulemper i Aps andet end startkapitalen. Så hvis vi nu antager det ikke er et problem - hvilke ulemper er der så?
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:46
Det er jo et holdningsspørgsmål, men jeg vil sige nej. Umiddelbart er det svært at undvære en revisor hvis man anvender virksomhedsordningen, men det er fuldstændig umuligt hvis man driver virksomhed gennem et ApS. Et ApS er en selvstændig og juridisk enhed. Virksomhedsordningen er blot en "overbygning" på din personlige virksomhed og for mange en forløber på en omdannelse til ApS.

Dybest set er virksomhedsordningen ikke andet end et skatteberegningsprogram og grundtanken bag er at man tilstræber en beskatningsform som minder om selskabsbeskatningen.

Men nu skriver du at virksomheden muligvis skal drives med en partner. Måske. Hvis der kan blive tale om senere at optage nye partnere er ApS formen klart at foretrække. Fordi I kan lade nye partnere erhverve andel i virksomheden ved nytegning/kapitaludvidelse. I en personlig virksomhed/interessentselskab er det en skattepligtig afståelse hvergang der skal nye ind:

Hvis I er to der ejer virksomheden og nu skal have en tredje med går du fra 1/2 til 1/3 andel. Dvs. du sælger 1/6, og betaler avanceskat af det. I et ApS med en anpartskapital på 125.000 kr. kan tredjemanden komme ind ved at nytegne 62.500 kr. anparter så anpartskapitel bliver 187.500 kr. fordelt med 3 x 62.500 til hver.

Problemet er hvis virksomheden bliver underskudsgivende og efterfølgende lukkes ned. Så står I med et selskab med et underskud I ikke kan bruge til noget. Driver I det personligt kan underskuddet modregnes i eks. en SU.

Derfor er det en balancegang og mange bolde der skal afvejes når man afgører om det skal være det ene eller det andet. Jeg ville nok anbefale at I startede med at køre det personligt og skød det over i et ApS når I kunne se at der var indtjening/overskud i det.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 1602
Fra  0230 ApS Skrevet kl. 22:04

Hej Bent Zimmerman,

Hvor kan jeg læse om virksomhedsordningen, krav m.m. for at være under denne ordning?

Hvad ville det koste i revisor udgifter.

Mvh,
Christoffer Sørensen
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:03
Eneste krav for at være i virksomhedsordningen er 1) at du driver selvstændig erhvervsvirksomhed og 2) at du har en klar adskillelse mellem din privatøkonomo og virksomhedens økonomi. Her taler vi bogføring.

Du kan læse om virksomhedsordningen i Ligningsvejledningen som du kan finde på Told/Skats hjemmeside.

Hvad koster det ? Det er jo individuelt afhængig af omfang, men jeg vil da sige at besparelsen ofte er større end udgiften (men jeg er selvfølgelig også mærket af at jeg rådgiver i bl.a. virksomhedsordningen).

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)