Som jeg forstår det, har Jensens Bøfhus nu eneret på brug af "Jensens" i forbindelse med restautions drift. DET er min betænkelighed: At man i første omgangs bruger navnet Jensens i forbindelse med Bøfhus, som vel ret beset er forholdsvist entydigt ord, der fortæller hvad der serveres her. Derefter går man ud og udvider "Jensens" til at gælde hele restaurations branchen. Der er netop en historie om Jensens Mad på Amager, som nu er usikre, men som vil slås til sidste bloddråbe. Hvis vi nu har den tænkte situation, at Jensens Mad var etableret FØR Jensens Bøfhus, så burde det jo være således, at det var Jensens Mad, der kunne anlægge sag mod Jensens Bøfhus, idet der serveres bøf, der (uanset hvad man ellers måtte mene om etablissementet) må være mad?. Det ville ingen nok finde rimeligt. Så jeg foretrækker stadig følgende udlægning: Jensen er et navn, det mest almindelige navn i Danmark. I et bøfhus, formoder jeg der serveres bøf og tilsvarende. I en fiskerestaurant formoder jeg der serveres fiskeretter og tilsvarende. Muligheden for forveksling er ikke umiddelbart indlysende? Med andre ord, jeg (som hedder Jensen), må ikke lave en fiskerestaurant, en almindelig restaurant, en cafe eller andet med almindeligt navn og bruge Jensens, fordi en "anden mand", der har flere restauranter, som han ikke kalder restauranter, men bøfhuse, har eneret på brug af navnet Jensens, i kun i forbindelse med hans bøfhuse, men også i forbindelse med de almindelige anerkendte ord (restaurant, cafe etc) for den slags virksomheder? Sådan forstår jeg dommen og jeg syntes ikke at det er særligt hverken logisk eller retfærdigt, at det kan forholde sig sådan. Det er min mening og nej vi behøver selvfølgelig ikke være og blive enige. Det er jo et debatforum. :-) |
I mine øjne er sagen absurd , den burde slet ikke eksistere.
Bliv gratis medlem