I MediaMouse har vi nu fået et super lækkert telefonsystem som kan en frygtelig masse fancy ting.
Blandt disse mere eller mindre brugbare funktioner er selvfølgelig også mulighed for diverse velkomsthilsener.
Men det er så her at jeg skaber et problem: Jeg hader simpelthen de velkomsthilsener hvor det er firmaets direktør eller picoline som lige i al hast har indtalt en hilsen. Det lyder uprofessionelt og i en del tilfælde nærmest grinagtigt. De hilsener hvor man tydeligt kan høre at man læser noget tekst op og samtidigt tydeligvis ikke er vandt til at speake (og derfor lyder som om de taler i en walkietalkie) mener jeg ligefrem at man bør droppe og bare have noget musik eller lignende, da de gør mere skade end gavn. I en del tilfælde er det trods alt det første intryk kunder får af virksomheden.
Derfor ligger min beslutning på at få speaket en hilsen ude i byen. Men problemet er så blot - hvad skal der egentlig siges?
Det kunne jo være fedt, når man nu alligevel bruger penge på det, at få lavet en god imødekommende hilsen i stedet for standard "Velkommen til xxxxx, vent et øjeblik.".
Er der nogen som har nogle gode forslag til velkomsthilsener? Jeg er selv helt blank og de forslag som vi indtil har haft oppe og vende har netop været standard "Velkommen til xxxx, vent et øjeblik" - "Velkommen til xxxxx. Du bliver stillet om" - "Velkommen til xxsxxx, dit opkald bliver behandlet" osv. osv.
Jeg vil skamløst anbefale dig at tage fat i min bror Torben Lysholm fra TuneTown - han er en dygtig, erfaren speaker som bl.a. har indtalt og produceret speak til flere telefonsystemer, så han kan helt sikkert hjælpe. :-)
Det kunne da godt gå hen og blive aktuelt . Jeg har ihvertfald været forbi hans hjemmeside, men den er desværre under opdatering, så jeg kan ikke komme til at høre nogle af eksemplerne. Men jeg tager fat i ham og hører ham om han ikke kan sende nogle profil-eksempler.
Men - hvad med teksten? Er der virkelig ikke nogen som kan komme på noget andet og mere smart / nytænkende end blot "velkommen til xxxxx vent venligst et øjeblik?".
Det kommer jo lidt an på hvad du præcis vil bruge dit telefonsystem til. Skal det være i retning af " ... tryk 1 for at tale med Jesper, tast 2 for sexlinjen..." eller skal det være et opfordring til at lægge en besked eller taste sit telefonnummer for at blive ringet tilbage?!
Mvh. Martin
www.Guldnumre.dk - Få dig et unikt mobilnummer. Et guldnummer huskes af alle!
1. Opkald kommer ind. 2. Velkomsthilsen (men ikke "velkommen til xxxxx - vent venligst et øjeblik"). 3. Overførelse til ventekø.
Såfremt opkaldet har været i ventekøen i mere en 30 sekunder: 4. En besked a-la "stadig optaget - tryk 1 for at lægge en voicemail". 5. Hvis der ikke trykkes 1, så returneres opkaldet til ventekøen igen.
Så i bund og grund er det 2 beskeder som der skal speakes. Og som jeg skrev tidligere, så mangler der simpelthen nogle gode ideer til hvordan disse beskeder kunne lyde. Jeg er ihvertfald fuldstændig blank og har stirret / hørt mig blind på de sædvanlige klassiske beskeder/hilsener.
Den klassiske har en værdi - den er nem og enkel og letforståelig.
Du kan da godt lancere nye versioner: "Mediamouse byder dig velkommen i musehullet, tag et stykke grafisk ost mens du venter"; samtidig med at der bliver spillet "Se den lille kattekilling" i baggrunden...
Men allerede anden gang vil man være træt af den og bare ønske noget ganske almindeligt.
Jeg har forsøgt mig med forskellige version af telefonsvarer-beskeder og de bedste er altså de korte og koncise - kedeligt, men bedst.
Som seriøs virksomhed tror jeg du skal undgå at blive alt for alternatv i din velkomsthilsen. Hvem har ikke hørt alverdens underlige telefonsvarerbeskeder - dem bliver man hurtigt træt af.
En mulighed kunne måske være noget i retning af:
Du har ringet til Media Mouse. Vi har desværre meget travlt for øjeblikket, men du vil nu blive omstillet til den først ledige medabejder. VENTE MUSIK afbrudt af nogle informationer/tilbud om dine produkter.
Når det har varet et stykke tid kan du fx. komme med beskeden: Vi har desværre stadig meget travl. Ønsker du ikke at vente længere kan du indtaste dit telefonnummer efterfugt af ?, så vil vi ringe dig op snarest muligt.....
Jeg ved ikke om det kunne være dig til hjælp, men held og lykke med systemet i hvwertfald :-)
Mvh. Martin
www.Guldnumre.dk - Få dig et unikt mobilnummer. Et guldnummer huskes af alle!
Jamen, jeg vil naturligvis gerne hjælpe hvis jeg kan. Og tak for pitchet, Anja.
Mit oplæg er at følge "Velkommen hos MediaMouse" op med en lyd der siger "Jeps, det ER os!" Hvad med at sætte lyd på musen I har på websitet? Et "pib" som man forestiller sig musen ville sige det. Altså ikke realistisk, men ligesom dén R2-Pink2 mus ville lyde.
"...hos..." i indledningen afspejler lidt mere "du er velkommen og kan være tryg hér" og efter signaturlyden er det vel fint med et "Vent venligst...", "Vent et øjeblik..." ell. hvad I nu foretrækker. Det er jo meget traditionelle slutninger, men det gode er at man ikke er i tvivl om hvad man skal og det har noget værdi i sig selv...
EDIT: "Vi har desværre travlt..." er én af faldgruberne. Vi har ikke "desværre" travlt... Vi har travlt fordi vi er efterspurgte! Udfordringen for firmaet er så at sørge for at folk ikke venter for længe i telefonen. Så er det tjekket.