Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må jeg kræve betaling for returvarer?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Herning
Tilmeldt 24. Feb 09
Indlæg ialt: 1018
Fra  Maler-maling.dk Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminos.

Jeg har en webshop og støder nogle gange ind i kunder, som vil returnere eller som nægter at modtage, den vare de har bestilt.

Eks. en kunde som har bestilt 1 liter træmaling. Kunden var ikke hjemme da fragtmanden ville levere, og varen er kommet tilbage til fragtcentralen. Kunden havde valget at hun kunne betale for en ekstra udkørsel eller selv afhente på fragtcentralen.

Hun ville ikke betale de ekstra penge, så hun ønskede at nægte modtagelsen af varen!

Jeg har dog skrevet i mine handelsbetingelser, at kunden selv skal betale returfragten eller mindst 250kr. hvis kunden nægter modtagelse.

Men må jeg opkræve kunden de 250kr.? Surprise

Dbh
Michael Haahr

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 13:17

Jeg beklager min første udmelding, som hermed rettes: Ja, det ser ud til, at man gerne må opkræve en form for gebyr, når modtagelsen nægtes. 

Har man derimod modtaget varen, skal man normalt kun betale for returforsendelsen og ikke andet.

Fra Odense
Tilmeldt 19. Jan 12
Indlæg ialt: 859
Fra  ithansen.dk Skrevet kl. 13:22
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Michael Haahr:
Men må jeg opkræve kunden de 250kr

Hej,

Det skulle man mene, hvis du netop har skrevet dette i dine forretningsbetingelser:

Læs her

Og her

Du skal ligeledes være opmærksom på, at der er kommet nye regler i forhold til handel på nettet/ fortrydelseret. At det ikke mere "bare" er nok telefonisk at sige man gør brug af sin fortrydelsesret. Eller man undlader at afhente denne ved fragtcentralen.
(Det kræver selvfølgelig også man har nedskrevet de forskellige ting, og gør det muligt igennem formular osv. at gøre brug af denne fortrydelsesret)

Det kan du læse her

Ja du kan danne dig et overblik over de nye tiltag/ ændringer Her

Mvh. Kim

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 14:48

Hvis jeg havde en leverandør der gjorde den slags, så ville jeg antage at der var problemer med økonomien og finde en anden leverandør.

Tilmeldt 19. Oct 08
Skrevet kl. 15:59

Mikkel Mikjær Christensen:
Hvis jeg havde en leverandør der gjorde den slags, så ville jeg antage at der var problemer med økonomien og finde en anden leverandør.

Helt enig. Men nu spurgte TS kun til lovligheden af det.

Fra Odense
Tilmeldt 19. Jan 12
Fra  ithansen.dk Skrevet kl. 16:45
Gennemsnit 4,2 stjerner givet af 5 person

Mikkel Mikjær Christensen:

Ja der er jeg da dybt uening. Og det viser da desværre, bare den adfærd, man ser ved mange i dag. Man vil bare have og have ....Og helst gratis.

En webshop skal da ikke lide under, at en kunde fortryder sit køb, fordi vedkommende pludselig har fundet varen til 30 kr billigere andet steds. Og står det i forretningsbetingelserne, og det betyder så meget for en. Så må man jo læse disse, og ellers finde et andet sted og handle.

Kunne forstå hvis det er en reklamation. Men da fragt ikke er gratis, ej heller for webshops, selv om kunden fortryder køb. Så synes jeg, og mange andre jeg har spurgt i min omgangskreds. At det mest fair, er man da selv dækker den udgift, der er i forbindelse med en fortrydelse.

Og sådanne kunder der bare fortryder sine køb i tide og utide tjener man alligevel ikke nogle penge på.

Mvh. Kim

Tilmeldt 19. Oct 08
Skrevet kl. 17:37

Kim Hansen:
Man vil bare have og have ....Og helst gratis.

Jeg bestiller en vare, fordi jeg vil have den. Men først når jeg modtager den, kan jeg konstatere, om den svarer til mine forventninger, om den holder, hvad den lover, om den passer osv.

Hvis jeg skulle betale andet end returfragten, ville jeg simpelthen ikke købe på nettet, men finde mig i ventetiden, til den lokale isenkræmmer, møbelhandler eller tøjpusher får bestilt varen hjem fra sin leverandør.

Her kan jeg også bare se på tingen og derefter beslutte mig til, om varen er noget eller ej.

Ja, det er da surt at få varer retur, men for mig personligt er det alfa og omega, at jeg kan vurdere varen, når den kommer og i givet fald returnere den. Og ikke for enhver pris. 250 ville jeg personligt ikke acceptere. Men der er vi jo forskellige.

Og nu viste det sig jo også, at man godt kan forlange et gebyr, hvis kunden nægter modtagelsen. - Men hun bliver nok ikke en loyal kunde fremadrettet :-)

Fra Odense
Tilmeldt 19. Jan 12
Fra  ithansen.dk Skrevet kl. 20:45

Birte Andersen:
Hvis jeg skulle betale andet end returfragten, ville jeg simpelthen ikke købe på nettet, men finde mig i ventetiden, til den lokale isenkræmmer, møbelhandler eller tøjpusher får bestilt varen hjem fra sin leverandør.

Nu mindes jeg ikke på noget tidspunkt, at have udtalt mig om, at man skulle kræve mere en det fragtprisen lyder på. For det er klart, man kan jo ikke tage 100kr i fragt. Og så forlange 250kr i fragt når det skal retur (men nu står kunden selv for fragt retur. Så det skal man jo slet ikke tænke på).

Men nu siger regler jo også, at kunden selv skal sørge for returfragten. Og først derefter får kunden sine penge tilbage (så fragten som også var på varen hvor denne blev afsendt. Har webshoppen jo tabt. Så der er vel ingen grund til yderligere tab)

Det står Her

Mvh. Kim

Tilmeldt 19. Oct 08
Skrevet kl. 22:02

Kim Hansen:
For det er klart, man kan jo ikke tage 100kr i fragt. Og så forlange 250kr i fragt når det skal retur

Ja, der må jo være noget, jeg har misforstået, for det var denne sætning, der fik mig til at undre mig: "Jeg har dog skrevet i mine handelsbetingelser, at kunden selv skal betale returfragten eller mindst 250kr. hvis kunden nægter modtagelse."

Michael tager iflg. sin hjemmeside 69 kr. i fragt. Kunden skal betale returfragten, hvis de returnerer varen. Helt ok. 

Men han forlanger altså en slags gebyr på 250 kr. hvis kunden nægter modtagelse. Og det var den, jeg ikke lige syntes, var spiselig. Men det behøver man jo ikke at være enig i, og at du synes noget andet er jo fair nok. Smile

Fra Odense
Tilmeldt 19. Jan 12
Fra  ithansen.dk Skrevet kl. 22:46

Forstod bare sætningen "kunden selv skal betale returfragten eller mindst 250kr." Som om at selve fragten kostede mere end de 250kr. Derfor mindst 250kr.

Men klart man skal ikke betale mere end hvad fragten koster.

Kim

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)