Nu håber jeg ikke du læser det sådan, at jeg advokerer for at diverse dage afskaffes eller at jeg foreslår alle de ansatte bliver selvstændige eller lign. Jeg er heller ikke uenig med dig i, at ansatte uden børn kan blive utilfreds med systemer, der er bygget op omkring familieforhold (det kan også være ferieperiode og den slags). Pointen er kun, at udgangspunktet er at der kan indgås en frivillig aftale/overenskomst, men det ikke er et automatisk (og 'moralsk') krav, som Niels forsøger at gøre det til. Hvis vi to arbejdede for Jesper, så kunne vi nok selv fortælle hvordan vi ønskede vores arbejdsplads indrettet, men i dette tilfælde er det uvedkommende parter, der forsøger at diktere det. |
Jesper Norbøll:Jeg har også skrevet flere gange, at en overenskomst ikke er det som jeg har et problem med - det er manglen på det frie valg og metoderne hvorpå overenskomster lovligt kan forsøges gennemtvunget.
Nu vi har fået flere fagforretninger, ville det da være fint for arbejdsgiverne, hvis man bare kunne vælge mellem de splittede lønmodtagere og tage arbejdsgivernes egen forretning, Krifa, ville det jo være skønt. Som jeg har forklaret før, er det selvfølgelig arbejdstagernes valg, og hvis det ikke var fordi de var så dumme, ville der aldrig have været noget valg. Med andre ord; det er ikke din forening og heller ikke dit valg.
Bliv gratis medlem