Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Havd må et inkasso firma kræve

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 146
Skrevet kl. 08:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Se du hellere at få betalt mens beløbet ikke er vokset til mere.

Det er dig selv som har fjumret, og der er da ikke noget der tyder på at nogen tørrer dig ved at opkræve 300:-
Jeg sender selv ALLE som ikke betaler til inkasso. Også for småbeløb. Det er af rent principielle grunde. Det er udtryk for sjusk og arrogance ikke at betale sine leverandører - uanset beløbet. Det er jo ikke omkostningsfrit at have dårlige betalere, så har man skidt i nælderne, må man rette ind.

Tilmeldt 3. Oct 05
Indlæg ialt: 115
Skrevet kl. 15:10

"Det er jo ikke omkostningsfrit at have dårlige betalere, så har man skidt i nælderne, må man rette ind."

Du har fuldstændig ret Toga, jeg har mere end 150000 kr i ubetalte regninger fra sidste år, hvordan foregår det men inkasso når det kommet til mundtlig/skriftelig aftale.  Det er et KÆMPE problem for mig.
Det lader til at du kan få dine penge hjem.

Jeg har prøvet et inkasso firma og det endte bare med at de også sendt mig en regning.
Jeg har talt med en par fakurings bureauer, men de virker dybt useriøse og meget ubehagelige.
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 15:25

Reglerne om rykkergebyrer fra private firmaer er beskrevet i renteloven.

Hvis forbrugeren ikke betaler et skyldigt beløb til tiden, vil den erhvervsdrivende ofte sende en eller flere rykkere. Der må ifølge renteloven højst kræves et rykkergebyr på 100 kr. for hver rykkerskrivelse, og det er kun tilladt at sende tre rykkerskrivelser vedrørende det samme krav. Rykkergebyrer er momsfri.

Det er desuden en betingelse, at rykkerskrivelserne sendes med mindst 10 dages mellemrum.

Tilmeldt 27. Oct 05
Skrevet kl. 15:26

Hej Christian

Der er jo kommet nogle forenklede inkasso procedurer. Jeg har ikke sats mig ind i disse, men henvender mig til en advokat hver gang.

Forinden gør jeg imidlertid en masse fodarbejde selv. F.eks. har jeg engang været i Horsens og hive en mand ud fra et værtshus - altså stille og roligt.... Hjem til manden, og penge med derfra. De fleste vil jo gerne betale, men får det ikke gjort - ofte pga. ren slendrian.

Nå, advokaten koster kr. 350:- for den første skrivelse. Det er som regel nok. Dvs så undgås inkasso helt.
Herfra løber taksameteret lidt hurtigere - har pt en sag hvor jeg skal indbetale 700:- i retsafgift - og senere kommer advokatens salær.

Alt sammen skal jeg (så vidt vides) selv betale hvis ikke kunden kommer til foret. Og som bekendt kan man jo ikke plukke hår af en skaldet, så selvfølgelig vil der før eller siden komme et tab.

Jeg vil komme med en opfordring til en af de lov-kyndige Aminoer til lige at ridse op omkring inkasso:

Hvad siger I ?
Tilmeldt 3. Oct 05
Skrevet kl. 15:42

Hey Toga,

"Nå, advokaten koster kr. 350:- for den første skrivelse"

Det er lige præsis det der er mit problem, man skal ikke vifte meget med ørene når man snakker med en inkasso advokat, før det koster en plov. Men jeg har aldrig set nogen resultater fra advokaterne.  

Jeg havde en længere dialog med et fakturerings bureau, men deres koncept var at jeg skulle tage alt risiko og de samlede gevinsten.

Jeg vil gerne betale for deres service, men jeg har endnu aldrig set resultater. 
Jeg har gjort mig til vane at vise mine kunder at jeg kan levere vare, før de betaler.
Men der er der endnu ikke nogen inkasso bureauer der har bevist at de kan.  
Tilmeldt 27. Oct 05
Skrevet kl. 16:16

Christian

Beløbet kommer i sidste ende til at blive betalt af kunden (din kunde) - forudsat har har penge at betale med naturligvis

Særligt hvis du sender for "mindre" beløb må flertallet da have en interesse i at betale straks. Mon ikke et første brev fra en advokat kan hjælpe lidt på vej. Det vil være min påstand !

Noget må du da gøre hvis du virkelig har 150.000 ude at svømme fra sidste år - uanset om du handler stort eller småt. 
Tilmeldt 3. Oct 05
Skrevet kl. 16:29

Ja, jeg må gøre noget, jeg er ved  at ændre hele strukturen  I firmaet.

Men advokaterne kan ikke sig noget hvad succe raten er, 
Hvad har du oplevet omkring det at din advokat sender en skrivelse til skyldner
Virker det????
Tilmeldt 27. Oct 05
Skrevet kl. 08:47

Jeg er egentlig af den opfattelse at advokatfirmaerne næppe ser inkasso som deres yndlingsbeskæftigelse. Måske jeg tager fejl !

Men jo, jeg synes det hjælper. Faktisk har jeg aldrig sat penge til på dårlige betalere, selvom jeg må erkende, at jeg pt går og krydser fingre hver den 15. i md. Da skal nemlig falde afdrag på et udestående fra en slemmer karl - helt indtil august måned.

Kan vi få en af lov-folkene på banen med en kommentar ?
Tilmeldt 3. Oct 05
Skrevet kl. 09:13

Men vi venter på at lov-folket,  Er der noget skole eksempel på hvordan man skal gøre, men hensyn til aftale indgåelse, rykkerskrivelse og inkasso ??

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 23:00

Så absolut. Skoleeksempel altså.

Hvis I gider, kan I gå ind på www.sanktpetri-advokater.dk og under Temaer/artikler kalde den artikel jeg har skrevet om Inkasso.

Der kan I læse om proceduren, herunder hvad det er vigtigt helt nøjagtigt at skrive i sine rykkerbreve.

Inkasso har begrænset effekt - dog naturligvis mere overfor erhvervsdrivende end overfor forbrugere, der kan være dårlige betalere. Erhvervsdrivende skal bare til inkasso straks. De vil hade at se virksomheden i retten fordi de ikke betaler, og det er der de ender.

Vi kører et par hundrede sager om året. Og af og til betaler folk ikke alligevel - og så er det selvfølgelig rigtigt som der står skrevet ovenfor, at så skal kreditor betale, men det er vel rimeligt nok, for det er jo for ham vi arbejder.

Anyway, det bør koste penge at få en advokat til at oprette sagen, og sende et brev. Betlaer debitor ikke kan advokaten smide sagen direkte i fogedretten såfremt hovedstolen er under 50K. Kreditor skal betale afgiften på 400. Med yderligere 300 fra kreditor arrangerer fogedretten herudover fogedmøde med afhøring af debitor. Her skal advokate møde, og sagen bliver tillagt et mødesalær som debitor skal betale - hvis han kan...

Husk dog, ingen sag skal til inkasso, såfremt debitor har berettigede indsigelser, altså - det du har leveret virker ikke - medmindre det er så lnagt ude i skoven, at det tangerer den dårligste undskyldning af alle. Hvis berettigede indsigelser, da skal han direkte i civlretten.

Med henblik på retssag for at få fastslået, at han skylder beløbet.

Håber dette kunne hjælpe:

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)