Altså herfra er der da kun ros for at dele dine erfaringer med os andre. Man kan jo ikke gøre alle erfaringer selv - så tak og hatten af. |
Kurt Hansen:Ud fra de indhøstede erfaringer, har jeg nu redigeret min kravsspecifikation (på dansk). Det kunne være interessant at høre panelets mening om den (se vedlagte).
Jeg har erkendt, at selv og jeg selv synes den er/var tilstrækkelig og dækkende, så bærer jeg nok selv skylden for, at min inder var i stand til at misforstå opgaven.
Spændende debat der er gang i her.
Jeg er selv freelance udvikler og modtager næsten dagligt dokumenter som dette.
Når jeg ser sådan et dokument vil jeg ikke kunne give nogen pris, end slet ikke løse opgaven. Rigtig mange af dem som henvender sig, flygter hurtigt når jeg begynder at stille spørgmål. Fordi det er hårdt og rigtig svært at lave en kravspecifikation.
Fra mig at se, som udvikler der skal få det hele til at virke og blive en success, er det som du har lavet en "ønskeliste".
Havde du sendt dette til mig ville jeg gøre følgende:
1) Gratis intromøde
Tage et møde med dig helt gratis og uforpligtende. Snakke opgaven løst igennem og mest af alt snakke ambitioner. Hvad vil du bruge på opgaven økonomisk og hvornår er resultatet af opgaven en success for dig?
Alt her efter vil være på alm. konsulent timer.
2) Holde møder hvor vi sammen går alt igennem. Diskutere hver enkelt detalje og kommer med rådgivning.
3) Lave et komplet sitemap og finde ud af hvor mange skabeloner som skal designes og kodes
4) For hver skabelon der skal udvikles, skal der laves wireframes og hver enkelt funktion skal beskrives i tekst.
5) Samle al den viden vi har fået på projektet og skrive en konkret projektbeskrivelse.
6) Give en pris på udvikling af opgaven - og her kan du jo få priser fra andre bureauer også - nu du har en konkret projektbeskrivelse.
Vi laver meget sjælendt projekter uden først at lave en eller anden form for projektbeskrivelse. Vi mister helt klart en del kunder fordi vi arbejder således, men kunderne er langt gladere for det endelige produkt og er langt mere rolig under udviklingen - fordi de lige pludselig også har en form for overblik grundet en projektbeskrivelse.
Og så er jeg helt sikker på, at projektet bliver langt billigere ved at bruge denne fremgangsmåde.
Men igen, jeg ved også vi mister en del potentielle kunder på det. For et par uger siden havde vi en ny opgave på bordet - vi så ikke fik. Kunden havde fejlet med 2 andre leverandører og vidste ganske klart at det var fordi deres projekt var for rodet. Men de ville ganske enkelt ikke være med til at betale for at vi skulle bruge 2 dages arbejde, på at lave projektbeskrivelse efter ovenstående fremgangsmåde. De to dages arbejde var måske 10% af det samlede budget. Jeg er sikker på at de også fejler med den 3. leverandør - eller også at den 3. leverandør taber rigtig mange timer på opgaven.