Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Så meget for indiske freelancere

Side 4 ud af 4 (34 indlæg)
Fra Gentofte
Tilmeldt 6. May 13
Indlæg ialt: 10
Fra  Trolle Promotion & Marketing ApS Skrevet kl. 12:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Altså herfra er der da kun ros for at dele dine erfaringer med os andre. Man kan jo ikke gøre alle erfaringer selv - så tak og hatten af.
Jeg har selv haft lignende oplevelse i forbindelse med en grafisk produktion - og der var der også støj på linien.
Det kræver meget at briefe specielt på sager der ikke er lige til højrebenet.

Fra Helsingør
Tilmeldt 23. Nov 06
Indlæg ialt: 992
Fra  Hvorfor kan man ikke slette sin virksomhed fra Indeks? Skrevet kl. 14:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Kurt Hansen:

Ud fra de indhøstede erfaringer, har jeg nu redigeret min kravsspecifikation (på dansk). Det kunne være interessant at høre panelets mening om den (se vedlagte).

Jeg har erkendt, at selv og jeg selv synes den er/var tilstrækkelig og dækkende, så bærer jeg nok selv skylden for, at min inder var i stand til at misforstå opgaven.

8473.kravsspecifikation.pdf

Spændende debat der er gang i her.

Jeg er selv freelance udvikler og modtager næsten dagligt dokumenter som dette.

Når jeg ser sådan et dokument vil jeg ikke kunne give nogen pris, end slet ikke løse opgaven. Rigtig mange af dem som henvender sig, flygter hurtigt når jeg begynder at stille spørgmål. Fordi det er hårdt og rigtig svært at lave en kravspecifikation.

Fra mig at se, som udvikler der skal få det hele til at virke og blive en success, er det som du har lavet en "ønskeliste".

Havde du sendt dette til mig ville jeg gøre følgende:

1) Gratis intromøde
Tage et møde med dig helt gratis og uforpligtende. Snakke opgaven løst igennem og mest af alt snakke ambitioner. Hvad vil du bruge på opgaven økonomisk og hvornår er resultatet af opgaven en success for dig?

Alt her efter vil være på alm. konsulent timer.

2) Holde møder hvor vi sammen går alt igennem. Diskutere hver enkelt detalje og kommer med rådgivning. 

3) Lave et komplet sitemap og finde ud af hvor mange skabeloner som skal designes og kodes

4) For hver skabelon der skal udvikles, skal der laves wireframes og hver enkelt funktion skal beskrives i tekst.

5) Samle al den viden vi har fået på projektet og skrive en konkret projektbeskrivelse.

6) Give en pris på udvikling af opgaven - og her kan du jo få priser fra andre bureauer også - nu du har en konkret projektbeskrivelse.

Vi laver meget sjælendt projekter uden først at lave en eller anden form for projektbeskrivelse. Vi mister helt klart en del kunder fordi vi arbejder således, men kunderne er langt gladere for det endelige produkt og er langt mere rolig under udviklingen - fordi de lige pludselig også har en form for overblik grundet en projektbeskrivelse.

Og så er jeg helt sikker på, at projektet bliver langt billigere ved at bruge denne fremgangsmåde. 

Men igen, jeg ved også vi mister en del potentielle kunder på det. For et par uger siden havde vi en ny opgave på bordet - vi så ikke fik. Kunden havde fejlet med 2 andre leverandører og vidste ganske klart at det var fordi deres projekt var for rodet. Men de ville ganske enkelt ikke være med til at betale for at vi skulle bruge 2 dages arbejde, på at lave projektbeskrivelse efter ovenstående fremgangsmåde. De to dages arbejde var måske 10% af det samlede budget. Jeg er sikker på at de også fejler med den 3. leverandør - eller også at den 3. leverandør taber rigtig mange timer på opgaven.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja, det er en spændende debat det her, og modigt af Kurt at lægge ryg til.

Jeg er selv freelance-programmør, og har de samme oplevelser som de andre her i tråden.

Det første der sker, når jeg læser din kravspecifikation igennem, er at jeg tænker "suk". Den er rodet og uklar, og ordet "strøtanker" er gift for et godt projekt. Kan godt være den er meget klar på side 3, men hvis du kan finde på at skrive "strøtanker" på side 2, så har jeg en intuition om, hvordan projektet kommer til at gå, for den uklarhed vil vise sig igen. Dog ville jeg gerne byde på den, og det ville nok også være over 5000.

Noget andet der får det til at løbe koldt ned ad ryggen, er din udtalelse om at "At sætte nogle checkbokse op i en form, bør jo ikke tage mange minutter" - når jobudbydere siger sådan, tænker jeg, at dette projekt bliver vanskeligt, fordi de udover sandsynligvis ikke at forstå det tekniske i opgaven (hvis de forstod det, ville de nok ikke få en anden til det), så har du alligevel en mening om, hvor lang tid det vil tage. Så er min erfaring, at det bliver en kamp op af bakken. Nej, du har ret i at nogle checkboxe i en form kan gøres på et par minutter, men det kan realistisk set også tage 20 timer eller mere, og det er uden kommunikationen med dig. Jeg prøver ofte i de situationer at sammenligne med noget mere lavteknologisk, f.eks. biler: Hvis du skal skifte antennen, skal du nogengange skrue hele instrumentpanelet af, fordi ledningen går helt derind - og det selvom der sidder en skrue i bunden af antennen, hvormed man nemt kan tage den af.

Jeg har overvejende gode erfaringer med udlicitering. Min regel er at gå østpå, men ikke længere end Ukraine, dvs østeuropæere er meget teknisk dygtige, billige, men også forstående. En anden regel er at jeg ikke bruger bureauer, fordi de ikke føler nok for opgaven, mens en enkelt mand i Litauen, der er hele sin virksomhed (ligesom jeg selv), er meget mere effektiv at have med at gøre, og har mere stolthed i arbejdet.

Tilmeldt 6. Jan 14
Indlæg ialt: 203
Fra  Danacord Records Skrevet kl. 09:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for mange gode kommentarer. Jeg skal da hilse at sige, at der bliver sat noget på plads. Når jeg nu læser min første kravsspefikation/opgavebeskrivelse, kan jeg godt se, at det er uklart og mangelfuldt.

Mit helt grundlæggende problem er, at jeg ikke har haft fantasi eller teknisk indsigt til at vurdere opgaven, som Thomas Hygum så fint beskriver. Det har ledt mig til den opfattelse, at det måtte være simpelt og dermed billigt. Det udgangspunkt vil formentlig være typisk for mange opgaveudbydere.

Min første specifikation er, i skrivende stund, svulmet op til 8 sider og jeg er ikke færdig endnu. Jeg vedhæfter kladden, hvis nogen skulle have lyst til at kommentere den og bedømme om jeg er på rette vej: 6622.kravsspecifikation-2.pdf

Side 4 ud af 4 (34 indlæg)