Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aldrig har jeg set så tåbelig en lov!

Side 3 ud af 6 (51 indlæg)
Fra København K
Tilmeldt 23. Nov 12
Indlæg ialt: 522
Fra  Bella Borsa Skrevet kl. 00:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Andreas P. Hansen:
"Til gengæld kan netbutikken bestemme, hvor meget du skal have retur."

Kære trunte, du har købt et par sko fra vores shop til 399 "de var på tilbud", løbet med dem, for efterfølgende at returnere dem til os igen. Vi gerne gerne have lov til at sende 10 kroner tilbage til dig...!

- Problem løst? :D

Måske i første omgang.

Men du kan nok være sikker på, at vedkommende aldrig vil handle hos dig igen og muligvis vil sprede dårlig omtale om dig, så du risikerer at miste fremtidig salg.

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 10:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 9 person

  Jeg tror at den lov kommer til at betyde døden for en masse små internet-butikker. Dog sagt med forbehold da min krystalkugle er ude af drift...

Vi har ret få privatkunder i MediaMouse, og ærligt sagt så er jeg ret glad for det.
Selvom vi ikke har ret mange privatkunder, så kan jeg alligevel se hvor meget nogle enkelte til tider "fylder" med diverse forsøg på at få gratis varer, rabatter m.m.
Og i og med at vi ikke sælger nogen form for hyldevarer, men alt er specialproduceret til den specifikke kunde (MediaMouse er et trykkeri), så er vi heller ikke underlagt nogen "køb, prøv og returner" ret. Hvad vi end finder på at gøre for at hjælpe kunden i situationen er ren service fra vores side af.

Men vi har en del kunder som sælger tøj, makeup  og lignende over nettet til privatkunder. Og det er nogle helt vilde historier de nogen gange har om hvordan kunderne opfører sig. Det er alt fra at købe tøj, gå i byen i det og så returnere det, til bærbare computere som kommer retur efter 11 dage i ødelagt emballage og ridsede skærme. 

Vi oplever selv, på trods af at vi ikke er underlagt 14 dages returret, at nogle privatkunder alligevel forsøger sig. Her er er nogen af eksemplerne på hvor tåbelige sager der er kommet forbi mit skrivebord:

- Kunde har købt 3 bådnavne til sin båd via en af vores webshops. En uge senere kommer 2 af navnene retur med ønske om at vi annullerer ordren og giver alle pengene retur - ikke nogen begrundelse. Jeg skriver en mail til kunden og spørger om hvorfor vi har fået skiltene retur. Hendes mand svarer så emailen med at de kun skulle bruge 1 navn til båden og ikke alle 3 som hans kone havde bestilt. Så dem mente han vi skulle lægge på hylden og sælge til en anden kunde. Hvor stor sandsynlighed er der lige for at en anden vil have samme navn i præcis samme skrifttype, størrelse og farve? (Tæt på 0). Manden slutter sin email af med kontooplysninger og krav om at hele beløbet sendes retur og han anser det beholdte navn som værende en bagatel og en del af vores service - og slutter så af med et "Basta !! - ellers er det forbrugerombudsmanden!".

- Kunde har købt 25 meter lilla skiltefolie via en anden af vores webshops. Næsten to uger senere kommer der en papkasse med x-antal ukendte meter sammenklistret/krøllet folie retur med et håndskrevet brev. Kunden mener at folien ikke så ud som han havde regnet med på sin bil. Så han vil godt have pengene retur, eller folien byttet til 25 meter sort folie i stedet for.

- Ung kvinde kommer forbi MediaMouse med 8 store skumplader med fotoprint i 90 x 130 cm. som hun en uge tidligere havde bestilt. Billederne lignede noget fra en universitets-afslutning eller lignende. Hun ville godt have at vi tog plancherne retur da de ikke var pæne. Og det måtte jeg give hende ret i - de havde virkelig fået nogle tæsk. Næsten samtlige hjørner var ødelagte, der var tryk/slagmærker i pladerne, der var væske der var løbet ned af nogen af dem og en af dem var decideret knækket. Heldigvis havde jeg selv udleveret de selvsamme plader til hende ugen før, så jeg kunne også med sikkerhed sige at de ikke så sådan ud dengang - og vi aldrig ville kunne finde på at udlevere noget som ikke var i orden.
Hun blev så småhysterisk og sagde noget i stil med at vi bare havde at tage dem retur og give hende pengene igen, for nu havde hun ikke længere noget at bruge billederne til. Hun endte med at indrømme, midt i hysteriet med trusler om dårlige anmeldelser m.m., at billederne havde været til en fest og nu var den overstået og hun ikke selv ville have de grimme billeder hængende - men hun havde også brug for pengene og havde fra starten af ikke regnet med at skulle andet end at lægge ud for pengene, da hun så ville aflevere billederne efter festen og få pengene retur igen.

Hvis det var sådan noget jeg skulle være vidne til med privatkunder hver eneste dag, så tror jeg at jeg havde mistet mit gode humør for evigt.

Og hvordan pokker har dem bag loven tænkt sig at sådan noget som elektronikbutikker skal kunne tage brugte varer retur og så kunne sælge dem som nye igen?
Jeg ville i hvert fald ikke acceptere at bestille en ny iPad på nettet og så få en hvor plomberingen var brugt, alt beskyttelsesplastik fjernet og iPad'en tydeligt var brugt med fedtfingre og en masse apps installeret. 

Det vil da også være helt slut med at købe og leje film og lignende. Hvorfor skulle man det? Køb på en webshop, se filmen (eventuelt være endnu mere iskold et vidst sted og kopiere den) inden for 1½ uge og returner den så og så pengene retur.   

Jeg tror den lov kommer til at få nogle meget grimme selvegoistiske, endda tæt på svindlende, sider frem i mange folk... Vi er allerede et pænt stykke derhen af med den eksisterende lovgivning på området.

/Jesper

 

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Norbøll:
Og hvordan pokker har dem bag loven tænkt sig at sådan noget som elektronikbutikker skal kunne tage brugte varer retur og så kunne sælge dem som nye igen?
Jeg ville i hvert fald ikke acceptere at bestille en ny iPad på nettet og så få en hvor plomberingen var brugt, alt beskyttelsesplastik fjernet og iPad'en tydeligt var brugt med fedtfingre og en masse apps installeret. 

Det vil da også være helt slut med at købe og leje film og lignende. Hvorfor skulle man det? Køb på en webshop, se filmen (eventuelt være endnu mere iskold et vidst sted og kopiere den) inden for 1½ uge og returner den så og så pengene retur.

Jeg er ikke selv så pessimistisk omkring denne lov (længere), men med det forbehold at jeg lige skal se den i praksis.

Hvis man begynder at nærlæse de enkelte § bliver det meste mere nuanceret, end man umiddelbart kan læse sig til i de små uddrag der er rundt omkring. Eks. bortfalder fortrydelsesretten stadig på film, cd'er og software hvis plomberingen er brudt (§ 8, stk. 1, nr. 11), men det er en forudsætning at forbrugere er oplyst omkring dette.

Indtil i dag (eller på fredag) har det i praksis været sådan at telefoner / tablets / computere der har været i brug og returneres uden synlige skader, ville skulle tages tilbage til fuld pris, og dermed skule sælges som ny. Fremover bliver det muligt at modregne værdiforringelse, hvilket må siges at være en forbedring. Men hvordan denne værdiforringelse udregnes, savner vi desværre retningslinjer for.

Vi sælger selv meget til pivatkunder, og har stort set kun positive oplevelser. Jeg kan selvfølgelig godt finde et par eksempler på hvor meget kunderne er villige til at lyve og snyde, for at kunne returnere produkter hvor de har revet emballagen i stykker, fjernet film osv. Men de fylder heldigvis ualmindeligt lidt i vores hverdag, så det er ret let at fokusere på det positive.

Men det bliver spændende at se hvordan det kommer til at gå. Jeg tror ikke at det kommer til at betyde alverden for de fleste,

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Fra Roskilde
Tilmeldt 16. Jul 11
Indlæg ialt: 473
Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Flemming:

Det er faktisk lidt sjovt, at alle nethandlende ser det som et angreb på deres forretning fremfor at se det som en mulighed i stedet for.

Det vil da alt andet lige åbne op for flere "buy and try" køb, da kunden ikke længere er bange for at ende med noget, som de ikke ønskede eller havde behov for.

I er da godt dumme, hvis I tror at Elgiganten har lavet denne ordning alene for kundernes skyld. Det er da helt klart også for deres egen skyld, da det giver 100-fold flere tilfredse kunder, der handler uden at være bange for at de gør noget forkert eller har noget forkert med hjem til konen eller kæresten. Det er totalt win-win.

Kom nu ind i kampen og glæd jer istedet over muligheder i stedet for at føle jer truet. De af jer der føler sig truet....hvorfor lukker I ikke bare butikken med det samme, når I alligevel er mindre omstillingsparate end en fabriksarbejder med 40 års anciennitet ved samme samlebånd?

God vind!

Problemet er, at du generalisere hele internetmarkedet. Om Elgiganten tjener på det eller ej, så behøver det ikke være gældende for alle forretninger på nettet.

For det første er Elgiganten indenfor en specifik branche og for andet er det en stor virksomhed. Elgiganten er så stor en virksomhed, så det den eventuelt vil risikere at tabe på dette, er så lille i forhold til virksomhedens totale omsætning

Tror du at nye virksomheder eller mindre virksomheder i samme grad er i stand til at kunne varetage denne opgave - endda i andre brancher. Det er jeg ikke sikker på. 

Din generalisering kan ikke bruges, selvom jeg synes, at det var et fint bud på at sparke os i røven, så vi kan tage os lidt sammen. Men argumentationen holder ikke vand. 


Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

jakie:
Tror du at nye virksomheder eller mindre virksomheder i samme grad er i stand til at kunne varetage denne opgave - endda i andre brancher. Det er jeg ikke sikker på. 

og rent ud sagt - hvad så. Det er jo ikke i sig selv en samfundsopgave at bskytte en nethandel som jeg er stensikker på vil vokse eksplosivt fremover. Set med samfunds/lovgiver øjne, er forbruger beskyttelse vel rimeligt, og hvis der er typer af nethandel der ikke kan håndtere reglen, så må det jo håndteres af fysiske butikker med levende ansatte. Det er jo ikke i sig selv en stor ulykke, men mit bud er, at nethandlen overordnet sagtens håndterer det- helt som de håndterer 14 dages fri returret - som givet også kan misbruges. Skulle en enkelt butik overleve grundet reglen, tror jeg samfundet overlever det

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
er forbruger beskyttelse vel rimeligt, og hvis der er typer af nethandel der ikke kan håndtere reglen, så må det jo håndteres af fysiske butikker med levende ansatte

Jeg hørte Lone Rasmussen fra Dansk Erhverv udtale sig i radioavisen i dag, og hun har en meget interessant pointe: Hvorfor skal det være muligt at returnere en brugt vare i en netbutik, når det ikke er muligt i en fysisk butik, Èn ting er at man skal kunne se hvad det er for en vare man har købt, men noget helt andet er at returnere den brugt. Og jeg mener hun har ret.

Forbrugerrådet er heller ikke helt vilde, så vidt jeg kan forstå, fordi der ikke er klare retningslinjer for hvordan værdiforringelse skal udregnes. Ikke overraskende forudser de også at der vil komme en del ballade på dette punkt.

Jeg er helt enig i at forbrugere skal beskyttes, men ikke overbeskyttes.

Jeg tager den nye lov ret roligt, men jeg synes at det er gået for vidt. Det samme synes jeg om cookie-loven, og den viste sig også at gå fra at være en flot idé, til at være et stort irritationsmoment i hverdagen (for dem det var meningen den skulle "beskytte"). Det er vist ikke alt der er helt gennemtænkt :o)

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Igang: Jeg er skam enig i det er lidt fjollet med den lov - det er ikke mit point at det er en dybt nødvendig lov, blot at den næppe vælter nethandlen

Eneste jeg kan se i den er at den jo gør at man kan pakke ting ud og tage en regnfrakke på for at se hvordan den passer, uden risiko for diskussion, og loven siger vel, at nethandlen som udgangspunkt må nedskrive (vel til 0 i prindip) i forhold til brugen hvis de mener varens værdi er nedsat

Jeg købte for 14 dage siden et lille træbord til et barnebarn, og det blev jeg så nervøs ved fordi det viste sig ønsket var et firkantet og jeg havde købt rundt. Jeg skrev til nethandlen om de havde det i firkantet, og de svarede nej, men de skrev samtidigt, at hvis det skulle byttes, måtte det ikke være udpakket. Mage til gas - og den havde de næppe skrevet med den nye lov. (heldigvis var det runde bord super)

Jeg kan sagtens tænke mig besværligt diskussioner, men tror det trods alt er få forbrugere der tager ting reelt i brug og returnere og tror som skrevet, at nethandlen sagtens kan håndtere det

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Jeg kan sagtens tænke mig besværligt diskussioner, men tror det trods alt er få forbrugere der tager ting reelt i brug og returnere og tror som skrevet, at nethandlen sagtens kan håndtere det

Jeg er helt enig med John her. Generelt bygger mange ting i vores samfund jo på tillid, og sådan er det også i dette tilfælde. Nethandlen vil sagtens kunne klare det - om der så kommer et par psykopat kunder ind i ens webshop om året, vil man nok overleve alligevel, hvis man ellers kan finde ud af at drive forretning. Der findes selvfølgelig nogle skrækeksempler, men det er i realiteten meget meget få tilfælde hvor tingene forholder sig sådan. Jeg er i hvert fald ikke bekymret for min forretning.

God vind med hele folkens.

Dbh,
/Jakob 

Tilmeldt 14. Feb 14
Indlæg ialt: 2
Fra  osolemio.dk Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Jeg har netop sat mine sparepenge i en ny webshop, og kan da godt blive en anelse bekymret for den nye lov. 

Da en del af mit område holder sig inden for brugskunst, har jeg ikke helt de samme udfordringer som dem, der risikerer at få brugt tøj retur. Til gengæld har jeg ikke lyst til at blive brugt som et udlejningsfirma, der stille diverse pynt op til festlige lejligheder, der derefter bare kan returneres. 

Kunderne er i forvejen ret godt sikret med en 14 dages returret på netkøb. Jeg har jo selv handlet sådan i årevis. Man kan også sagtens prøve tøj og lign. for derefter at returnere. Men der er stor forskel på at prøve en vare og bruge en vare.

Hvis jeg skal tage varer retur med tab, bliver alle mine varer det dyrere. Det vil være urimeligt overfor min øvrige kunder. Det vil derfor være mere rimeligt, at fakturere for den halve times arbejde, retureringen vil tage for mig. Derudover kommer værdiforringelsen, der vil stor. For jeg sælger nye varer - jeg er ikke marskendiser!!

Fra Viborg
Tilmeldt 5. Jun 10
Indlæg ialt: 1941
Fra  Modified Solutions ApS Skrevet kl. 12:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det var sgi da en noget absurd lov...?

Men det er kundeservice - eller det er det ihvertfald indtil det er noget kunden bare forventer...


Side 3 ud af 6 (51 indlæg)