Måske i første omgang. Men du kan nok være sikker på, at vedkommende aldrig vil handle hos dig igen og muligvis vil sprede dårlig omtale om dig, så du risikerer at miste fremtidig salg. |
Jeg tror at den lov kommer til at betyde døden for en masse små internet-butikker. Dog sagt med forbehold da min krystalkugle er ude af drift...
Vi har ret få privatkunder i MediaMouse, og ærligt sagt så er jeg ret glad for det.
Selvom vi ikke har ret mange privatkunder, så kan jeg alligevel se hvor meget nogle enkelte til tider "fylder" med diverse forsøg på at få gratis varer, rabatter m.m.
Og i og med at vi ikke sælger nogen form for hyldevarer, men alt er specialproduceret til den specifikke kunde (MediaMouse er et trykkeri), så er vi heller ikke underlagt nogen "køb, prøv og returner" ret. Hvad vi end finder på at gøre for at hjælpe kunden i situationen er ren service fra vores side af.
Men vi har en del kunder som sælger tøj, makeup og lignende over nettet til privatkunder. Og det er nogle helt vilde historier de nogen gange har om hvordan kunderne opfører sig. Det er alt fra at købe tøj, gå i byen i det og så returnere det, til bærbare computere som kommer retur efter 11 dage i ødelagt emballage og ridsede skærme.
Vi oplever selv, på trods af at vi ikke er underlagt 14 dages returret, at nogle privatkunder alligevel forsøger sig. Her er er nogen af eksemplerne på hvor tåbelige sager der er kommet forbi mit skrivebord:
- Kunde har købt 3 bådnavne til sin båd via en af vores webshops. En uge senere kommer 2 af navnene retur med ønske om at vi annullerer ordren og giver alle pengene retur - ikke nogen begrundelse. Jeg skriver en mail til kunden og spørger om hvorfor vi har fået skiltene retur. Hendes mand svarer så emailen med at de kun skulle bruge 1 navn til båden og ikke alle 3 som hans kone havde bestilt. Så dem mente han vi skulle lægge på hylden og sælge til en anden kunde. Hvor stor sandsynlighed er der lige for at en anden vil have samme navn i præcis samme skrifttype, størrelse og farve? (Tæt på 0). Manden slutter sin email af med kontooplysninger og krav om at hele beløbet sendes retur og han anser det beholdte navn som værende en bagatel og en del af vores service - og slutter så af med et "Basta !! - ellers er det forbrugerombudsmanden!".
- Kunde har købt 25 meter lilla skiltefolie via en anden af vores webshops. Næsten to uger senere kommer der en papkasse med x-antal ukendte meter sammenklistret/krøllet folie retur med et håndskrevet brev. Kunden mener at folien ikke så ud som han havde regnet med på sin bil. Så han vil godt have pengene retur, eller folien byttet til 25 meter sort folie i stedet for.
- Ung kvinde kommer forbi MediaMouse med 8 store skumplader med fotoprint i 90 x 130 cm. som hun en uge tidligere havde bestilt. Billederne lignede noget fra en universitets-afslutning eller lignende. Hun ville godt have at vi tog plancherne retur da de ikke var pæne. Og det måtte jeg give hende ret i - de havde virkelig fået nogle tæsk. Næsten samtlige hjørner var ødelagte, der var tryk/slagmærker i pladerne, der var væske der var løbet ned af nogen af dem og en af dem var decideret knækket. Heldigvis havde jeg selv udleveret de selvsamme plader til hende ugen før, så jeg kunne også med sikkerhed sige at de ikke så sådan ud dengang - og vi aldrig ville kunne finde på at udlevere noget som ikke var i orden.
Hun blev så småhysterisk og sagde noget i stil med at vi bare havde at tage dem retur og give hende pengene igen, for nu havde hun ikke længere noget at bruge billederne til. Hun endte med at indrømme, midt i hysteriet med trusler om dårlige anmeldelser m.m., at billederne havde været til en fest og nu var den overstået og hun ikke selv ville have de grimme billeder hængende - men hun havde også brug for pengene og havde fra starten af ikke regnet med at skulle andet end at lægge ud for pengene, da hun så ville aflevere billederne efter festen og få pengene retur igen.
Hvis det var sådan noget jeg skulle være vidne til med privatkunder hver eneste dag, så tror jeg at jeg havde mistet mit gode humør for evigt.
Og hvordan pokker har dem bag loven tænkt sig at sådan noget som elektronikbutikker skal kunne tage brugte varer retur og så kunne sælge dem som nye igen?
Jeg ville i hvert fald ikke acceptere at bestille en ny iPad på nettet og så få en hvor plomberingen var brugt, alt beskyttelsesplastik fjernet og iPad'en tydeligt var brugt med fedtfingre og en masse apps installeret.
Det vil da også være helt slut med at købe og leje film og lignende. Hvorfor skulle man det? Køb på en webshop, se filmen (eventuelt være endnu mere iskold et vidst sted og kopiere den) inden for 1½ uge og returner den så og så pengene retur.
Jeg tror den lov kommer til at få nogle meget grimme selvegoistiske, endda tæt på svindlende, sider frem i mange folk... Vi er allerede et pænt stykke derhen af med den eksisterende lovgivning på området.
/Jesper