Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aldrig har jeg set så tåbelig en lov!

Side 5 ud af 6 (51 indlæg)
Tilmeldt 12. Aug 11
Indlæg ialt: 372
Skrevet kl. 17:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har haft problematikken med de brugte ting inde på livet i årevis, - nemlig på batterier i batteridrevet legetøj. Det er så bare ikke blevet opfattet som et problem - eller nu som et lovmæssigt overgreb, - men som en realitet der skulle handles på. 

De brugte batterier bliver hos mig genbrugt som demobatterier der enten bruges i forretningen - eller hvis der er mange af dem - så medsendes de til kunder som har købt batteridrevet legetøj uden pre-installerede batterier. Så beder vi dem om ikke at pakke de nye batterier ud før de har besluttet sig for at beholde varen.

Min kommunikation til kunderne er altid forfattet af en professionel tekstforfatter, og på den måde sikrer jeg mig at kunderne rent faktisk forstår hvad jeg gerne vil fortælle dem. Uden noget at misforstå, er kunderne faktisk ret kvikke :)

Hver enkelt webshopejer må forholde sig til sin egen virksomhed, og jeg synes ikke at der er nogen grund til at male Fanden på væggen på alles vegne. 

Fra Vojens
Tilmeldt 7. Jun 11
Indlæg ialt: 100
Fra  Humlepusheren.dk Skrevet kl. 18:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo, det virker umiddelbart som en lidt fjollet lov, men lad os nu se, om det kommer til at virke ordentlig.

Da jeg selv havde en lille niche-webshop gav jeg 30 dages fuld returret og 2 års fuld garanti. Og jeg har ofte sendt nye varer til folk, når du har skrevet, at varen var defekt, uden at de skulle sende den defekte retur (det drejede sig om billige forstærkere). Jeg har aldrig haft grund til at tro, at folk prøvede at snyde mig - hvis det er sket, er det i hvert fald sket sjældent. Til gengæld gav det ekstremt tilfredse kunder, som vendte tilbage, og et rigtig godt ry.

Jeg har til gengæld oplevet en stor mængde fjolser, da jeg prøvede at sælge de samme varer på dba.dk - det opgav jeg hurtigt.

Det er rigtigt, at man ind imellem oplever idiotiske kunder. Men som privatperson oplever jeg også idiotiske ejere af webshops, som er fuldstændig ligeglade med kundeservice. Og det er jo de idioter, som gør, at man er nødt til at have regler.

(Og det skal lige siges, at min webshop gav rigtig godt overskud. Jeg kom af med den, fordi jeg ikke havde tid til den ved siden af mit arbejde, og havde for lidt omsætning til at jeg kunne leve af den.)

Du har arbejdet hårdt, du fortjener en god øl. Køb den her: Humlepusheren.dk

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :

  Det er som sådan fint at man som webshopejer kan få lov til at sige "varen er brugt, så jeg kan ikke give dig det fulde beløb retur, men kun halvdelen".
Men hvem siger at kunden er enig? Jeg kan godt se rigtig mange potentielle diskutioner og dårlige anmeldelser, hvor kunden ikke er enig i at de ikke skal have det fulde beløb retur - også selvom de ikke har ret til det.

Oh well.... Jeg vil nu bestille en familie-pizza over JustEat.dk - og når jeg så ikke kan spise mere af den, så vil jeg ringe claime nogle af pengene retur.
Det må jeg vel have lov til. Det er vel et spørgsmål om de bare skal varme stykket op igen og lægge det i en ny æske...? Eller har jeg misforstået noget...? Stick out tongue

/Jesper

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror ikke helt jeg ved hvad I vil opnå - næppe at returnere en halv pizza. Loven er jo vedtaget og er en EU sag tilmed. Den kan så være tosset men den er der, og vil jo givet kunne skabe en del rod i forbrugerrådet indtil den falder på plads og præcedens er skabt 

Jeg tror stadigt meget få vil forvente at få ret meget igen for regulært brugte varer og præcedens vil givet rette ind efter hvad butikkerne rent faktisk kan få for den brugte vare i viderehandel osv - så jeg tror som før skrevet, at frygten er lidt overdrevet.

Når nu loven ER der og næppe akut ændres, så mener jeg stadigt det handler om at udnytte den aktivt - både i den store forbruger sikkerhed køb på nettet uomtvisteligt giver - ved klar angivelse ved køb af shoppens politik ved retur - prisnedslag brugte varer - helt afhængigt af varetype og brug -  men også måske ved at lægge et par procent på priserne til imødegåelse af problemer i visse varer. Jeg vil godt fastholde at nethandel vil forsætte med at vokse voldsomt og i langt de færreste varer vil det gi problem. De varer må så om nødvendigt handles via almindelige butikker

Done is done - 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 12:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

  Bare rolig John.... Mit forslag omkring pizzaen var skrevet med et glimt i øjet Wink.

/Jesper

Fra Fjenneslev
Tilmeldt 24. Jul 07
Indlæg ialt: 244
Fra  MBM Data Skrevet kl. 12:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg syntes måske nok at man fra mange sider måske maler fanden lidt på væggen, før man overhovedet kender omfanget. 

Det kan måske koste nogle webshops livet, det ved jeg ikke og det syntes jeg er svært at sige noget om, men jeg mener at hvis man ellers driver en sund forretning, så skal man nok klare dette også.

Men det er klart hvis man driver en forretning, uden stort set nogen kapital og indtjening, og man ikke har penge til at håndtere reklamationer og returneringer, så kan det selvfølgelig være svært at overleve. Når man sælger vare på nettet, må man kalkulere med at nogle kunder sender deres vare retur, sådan var det også inden denne lov, og det skal man naturligvis have kapital til at tilbagebetale. 

Dem jeg kan se får det svært er de mennesker der starter en webshop uden noget videre kapital og sælger feks. mobiltilbehør fordi det er nemt, og bruger de penge de sælger for til at købe nye vare for, og i virkeligheden ikke har noget overskud, og det er jo ikke særlig smart, hvis man sælger for en krone, bruger man jo ikke hele kronen igen, men kun de 30 øre.

Men de seneste år er der skudt mange webshops op med mobiltilbehør, og mange af dem sælger varen så billigt og dumper priserne, at de umuligt kan tjene noget på det. Og sådan nogle shops vil nok få det svært, fordi de ikke kan overholde loven pga. manglende kapital. Men vi arbejder alle på lige vilkår, og skal leve op til de samme regler, og mener ikke der skal tages specielt hensyn til dem. Det vil vel altid være sådan at de stærke og sunde overlever, uanset hvordan vi skruer det hele sammen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Norbøll:
Bare rolig John.... Mit forslag omkring pizzaen var skrevet med et glimt i øjet Wink.
ja - bare rolig den er jeg med på. Alligevel er den jo et eksempel, et andet kunne være en parfume, brudt bandarole og brugt eller en deodorant - der tror jeg hurtigt præcedens rammer 0 kr retur - så jeg tror det finder et leje der er rimeligt for de forskellige shops også - fjollet regel - enig - men done is done så alle skal bare aktivt bruge det

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:49
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg har også HER I FACEBOOK kommenteret med nogle gode simple råd og et link til Foreningen for dansk internet handel som også giver gode input og viser lidt nærmere om de hørings svar de har modtaget under lovens behandling  - hvis der er mere interesse. 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Aug 11
Indlæg ialt: 372
Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Nu har jeg haft både postordre og senere så webshop da det blev opfundet, og jeg husker skam stadig diskussionerne da Lov om fjernhandel blev vedtaget om bla. fortrydelsesretten hvor sælger jo skal tilbagebetale hele det indbetalte beløb, - inkl. fremsendelses portoen til f.eks Post Danmark.

Heller ikke dengang skortede det på dommedagsprofetierne om hvorledes kunderne ( eller sågar konkurrenterne) med fråde om munden villle misbruge systemet og tvinge de stakkels undertrykte webshopejere til ruin og konkurs. Især da det blev kendt, at man kunne fortryde ved blot at undlade at afhente varen, og kunden således ikke behøvede at betale returporto, og at man derfor helt gratis kunne bestille løs fra både højre og venstre.

Alligevel er nethandelen vokset støt siden lovens vedtagelse, og nogle webshops (f.eks Zalando) tilbyder endda at betale kundens returporto hvis varen alligevel ikke rigtig var noget. Detailbutikkerne i gadebilledet har også over en bred kam tilbudt kunderne bytte/returret som ligger over hvad kunderne har ret til iflg. lovgivningen.

Årsagen er den enkle, - at god kundeservice betaler sig.

Det er heldigvis meget nemt at lave en webshop, men det betyder også at ejerne ikke nødvendigvis kan forventes at have den fornødne erfaring omkring handel. Derfor er det nødvendigt at lave love som i detaljer regulerer handelen, således at forbrugerne står bedre rustet mod "lykkeridderne" som på må og få opretter deres forretninger. Når der ikke er nogle formelle videnskrav, udover lovgivningen, så er der intet alternativ end at lovgive i detaljen.

Derudover, så tror jeg også at kunderne nu efterhånden har fået så meget billigt lort og dårlig service, at dem der virkelig kommer til at få succes er dem der sætter sig i kundernes sted, og leverer præcis det kunderne ønsker. Det har aldrig været nemmere for kunderne at sprede dårlige oplevelser via sociale medier, og det kommer til at koste mange webshops livet. Heldigvis!

Hører du til dem der mener, at kunderne får for meget service for deres egne penge, - så find dog en anden branche. Så brug nu debatten om denne lov. til at udvikle på kundeservicen og lad brokkeriet ligge.

Fra København
Tilmeldt 4. Apr 12
Indlæg ialt: 3
Fra  Hessellund Consult Skrevet kl. 16:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Forandringens vinde –  er du til læhegn eller vindmøller? Her er en forretningsmulighed:

Lav en service, der håndterer de brugte varer.

Lad os kalde den "BrugtReturService". Lad returadressen for webshops (kunderne til BrugtReturService) være BrugtReturService i stedet for webshoppens egen adresse.

BrugtReturService modtager den brugte vare, sætter den på auktion og udbetaler 50-80% af salgsbeløbet til webshoppen, som kan vælge hvilket beløb de vil sende til forbrugeren, afhængigt af hvilken goodwill webshoppen vil have.

Alternativt, i et mere risikofyldt og kapitalkrævende scenarie, vurderer BrugtReturService, hvad varen kan sælges for, udbetaler 50% af beløbet til webshoppen med det samme og sætter derefter til salg for egen risiko.

Det kunne blive en fin forretning og god service for webshops, som dermed minimerer administration og risiko, samtidig med at de kan holde et højt serviceniveau.

Kunderne får et nyt outlet for brugte ting, som kan blive en kæmpe succes.

Det er en krydsning mellem DBA og et logistikfirma. Konceptet skal selvfølgelig dække hele EU.

Nogen der er med? :-) Jeg laver gerne PR for konceptet.

Side 5 ud af 6 (51 indlæg)