Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SKAT ved ApS er mindst ca 65%?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 14. Jan 12
Indlæg ialt: 116
Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg håber jeg kan forklar det her, så det er til og forstå. Hvis man har et ApS firma, som omsætter for 1.000.000 kr om året, og hiver 300.000 ud til sig selv som løn, ser det så sådan her ud?

1. Løn 300.000 bliver beskatter med de ca 40%

2. De 700.000 som er tilbage, bliver beskattet med 25% (firma-skat)

Så tænker jeg lidt, for at holde det simpelt.. Næste år tjener du 0kr, men du har jo de 525.000kr tilbage fra sidste år (700.000 - 25% SKAT). Når du så hiver løn ud, så skal du vel beskattes igen? Dvs, nu hiver jeg igen 300.000 ud og betaler 40%. Problemet er vel bare her, at jeg allerede har betalt 25% skat på de penge, og nu skal betale 40%, ergo betaler jeg 65% skat af min løn?

Jeg kunne vælge og gøre eksemplet endnu dyerer da man også kan betale topskat af sin løn, f.eks. 50% + 25% firma skat, ergo 75%, men lad os bare holde det til de "normale" 40% samt firmaskat.

Håber nogen kan forklar om jeg tager fejl?

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 12:36

Nej du betaler skat af dit overskud i APS. Hvis du ikke har et overskud betaler du heller ikke selskabsskat.

Eksempel. Du har en omsætning på 1.000.000.- i dit APS. Du bruger 500.000.- på drift, du bruger 300.000.- på løn til dig selv som du betaler 40% i skat på. De overskydende 200.000.- som er dit overskud betaler du så 25% i selskabsskat på.

Det er også derfor at det især for nystartede selskaber kan være en idé at have et holding ind over hvor overskuddet kan flyttes op skattefrit og bruges til eksempelvis investeringer. 

Det kan også være en fordel at forsøge at ramme 0 i dit regnskab. Har du 200.000 i overskud som der skal betales skat af kan det være en ide at få opgraderet IT, firmatøj m.m.

Tilmeldt 5. Aug 12
Indlæg ialt: 40
Fra  Revisionsfirmaet Jørgen Poulsen ApS Skrevet kl. 12:43

Hvis jeg forstår dig ret er der tale om at du i år 2 tjener 0 kr. og hæver 300.000. Så er det ganske rigtig af tidligere beskattede kr. med de 25%. Men hvis du så i år 3 får et overskud får du jo så fradrag for de 300.000 fordi de så var et underskud i år 2.

Med venlig hilsen

Jørgen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47174
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:59

Ja du har ret i din opstilling. Det er jo to helt særskilte juridiske enheder. Det du beskriver kunne undgås i personlig virksomhed med VSO

Dog kan det blødes op, for du kan jo tage udbytte til 27% og gør du det, af det du har betalt selskabsskat af, så rammer du ca 44% svarende til personlig skat. Det kan du gøre op til loftet på 49.200 per person eller det dobbelt for ægtefæller (hvis ikke der er andet udbytte)

Derefter og hele vejen op kan du tage udbytte til 42% og igen, når du tager det af det selskabet har betalt selskabsskat af - så rammer du nu topskatte % temmelig godt - Over topskat kommer du således aldrig

Dermed får du ved udbyttet topskat betydeligt tidligere end hvis du havde taget løn. Hvis du svinger meget vil det skattemæssigt isoleret set kunne betale sig at tage løn op til topskattegrænse og gemme noget til de dårligere år, hvor der så suppleres med udbytte

Andre muligheder for at undgå topskat kan være at hæve mere det gode år og sætte på pension og andet, men det er ikke så let i det lange løn at "snyde topskatten"  Hele denne problematik er behandlet nederst i KAN MAN SNYDE TOPSKATTEN

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Jan 12
Skrevet kl. 13:29

Hej alle,

Først og fremmest, tak for svarene.

@ULDAL -> Jeg skal lige gøre det klart, at jeg forsøgte og holde eksemplet simpelt, dvs den million er efter alt er betalt, husleje, materialer osv.

Min pointe var at det er totalt vildt at man rent faktisk betaler mindst 65% skat af ens løn. Og hvis jeg så tager så meget i løn at jeg når topskatten så er det endnu vildere med ca 75%.

Tilmeldt 14. Jan 12
Skrevet kl. 13:32

Cookie - John Hannover:

Ja du har ret i din opstilling. Det er jo to helt særskilte juridiske enheder. Det du beskriver kunne undgås i personlig virksomhed med VSO

Dog kan det blødes op, for du kan jo tage udbytte til 27% og gør du det, af det du har betalt selskabsskat af, så rammer du ca 44% svarende til personlig skat. Det kan du gøre op til loftet på 49.200 per person eller det dobbelt for ægtefæller (hvis ikke der er andet udbytte)

Derefter og hele vejen op kan du tage udbytte til 42% og igen, når du tager det af det selskabet har betalt selskabsskat af - så rammer du nu topskatte % temmelig godt - Over topskat kommer du således aldrig

Dermed får du ved udbyttet topskat betydeligt tidligere end hvis du havde taget løn. Hvis du svinger meget vil det skattemæssigt isoleret set kunne betale sig at tage løn op til topskattegrænse og gemme noget til de dårligere år, hvor der så suppleres med udbytte

Andre muligheder for at undgå topskat kan være at hæve mere det gode år og sætte på pension og andet, men det er ikke så let i det lange løn at "snyde topskatten"  Hele denne problematik er behandlet nederst i KAN MAN SNYDE TOPSKATTEN

vh John H

Jeg forstår ikke helt hvad du mener her :/ Kan du prøve og forklar det på en anden måde? Det virker til at du giver mig ret, at man betaler ca de 65%, men at der er nogle muligheder for at "snyde" og spare et par procent. Det er bestemt ikke min pointe.

Når man tænker over det, så er der jo absolut kun fordele og hente ved og ha' en enkeltmandsvirksomhed da man kun betaler skat én gang, i det alt overskud er ens løn. Selvom jeg rammer topskatten er det billigere, hvoraf hvis jeg rammer topskatten med ApS, så betaler jeg topskat + de 25%.

Har virkelig svært ved og se hvorfor folk har ApS når det i bund og grund kun betyder at du betaler 25% extra

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47174
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:41

emcct:
eg forstår ikke helt hvad du mener her :/ Kan du prøve og forklar det på en anden måde? Det virker til at du giver mig ret, at man betaler ca de 65%, men at der er nogle muligheder for at "snyde" og spare et par procent. Det er bestemt ikke min pointe.
jeg kan ikke forklare bedre end i det link du fik og mit svar som ikke giver dig ret i 65% men i:.

JA i enkeltmandsvirksomhed med VSO modregnes de 25% altid og NEJ man kommer aldrig over topskat i et ApS hvis man tager det opsparede som udbytte og man kan tage næsten 100.000 kr af det opsparede til hvad der svarer til bundskat ved at tage udbytte - Du betaler ikke topskat + 25% hvis du i stedet løn tager udbytte - så betaler du MAX 25% først af overskud og så 42% af alt udbytte over 100.000 kr og det giver ialt 56% - og aldrig over topskat  se nedeste del i linket KAN MAN SNYDE TOPSKATTEN 

Har du ikke brug for selskabsformen, så kan VSO for dig da være et alternativ hvor du hvert år kan tage op til topskat og udligne årene - men i selskab: Du kommer aldrig over topskat hvis du bruger udbytte og de første 100.000 du skyder - får du til bundskat stadigt.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 15:55

Ud fra din måde at gøre det op, hvis vi tager udgangspunkt i et resultat på 0,- efter 300.000 i løn så har du ikke brugt af tidligere års overskud, men alene af penge opsparet i året, hvorfor du alene betaler din personlige løn skat ca 40-50%.

Hvis vi derimod siger du har 0 i resultat og tager 300.000 i løn, så du dermed får et tilsvarende underskud, så ja, vil der være betalt 58,75% (ikke 65%), i år 2, men tilsvarende et underskud som kan fremføres, således de første 300.000 i overskud efterfølgende ikke beskattes! Dermed kan man ud fra din indgangsvinkel være en lavere beskatning efterfølgende.

Det er kun 58,75%, da du skal tjene 400.000 i skat for at betale 300.000 i løn år 2 dvs 25% af 400.000 er 100.000 i skat. 45% skat af 300.000 er 135.000.
235.000/400.000 er 58,75%.

Statsautoriseret revisor - København

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Indlæg ialt: 313
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 02:51

Cef:
Det er kun 58,75%, da du skal tjene 400.000 i skat for at betale 300.000 i løn år 2 dvs 25% af 400.000 er 100.000 i skat. 45% skat af 300.000 er 135.000.
235.000/400.000 er 58,75%.

Idet der i selskabet er skattemæssigt fradrag for løn vil det nu reelt kun være nødvendigt at tjene 300.000 (før løn) for at kunne udbetale løn på kr. 300.000 (hvis bortses fra sociale omkostninger). Dette vil give en skattepligtig indkomst i selskabet på kr. 0, og dermed også kr. 0 i selskabsskat. Der betales således kun skat af lønnen, hvilket i trådstarters eksempel svarer til 40% (kr. 120.000).

Hvis der derimod i år 2 er tjent kr. 0 (før løn) og der udbetales kr. 300.000 i løn vil der være et skattemæssigt underskud på kr. 300.000, der kan modregnes i senere års overskud. Men det ændrer ikke ved at der i eksemplet for år 2 kun betales skat af lønnen, altså de 40%.

Arbejder vi videre med dit eksempel med et overskud på 400.000 (før løn) og dermed en skattepligtig indkomst på kr. 100.000, vil det (forudsat en selskabsskat på 25%) betyde kr. 25.000 i selskabsskat og kr. 120.000 i A-skat, hvilket giver en samlet skat på 36,25%.

I alle eksempler/beregninger bortses bl.a. fra AM-bidrag m.v.

Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Talium ApS - Regnskab og rådgivning

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 07:55

Afhænger af perspektivet du ser på det fra. Jeg er ikke uenig, men tages der alene udgangspunkt i år 2 vil der være betalt 100.000 i selskabsskat i år 1 og yderligere 120.000 (135.000 i mit ex ovenfor), derved en væsentligt højere, men dog ikke helt 65% (hvilket egentligt var min pointe). Skatte besparelsen på 75.000 for underskudsfremførslen opstår først i år 3 eller senere (med mindre man har mulighed for at anvende LL pgf. 16X). Så set over tid, enig, set på år 2 alene uenig.

Statsautoriseret revisor - København

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)