Jeg har fundet mig en lille niche geschäft hvor jeg arrangerer busture til fester i udlandet med elektronisk musik! Det går utroligt godt og jeg har 4 dobbeltdækkere afsted med i alt 268 mennesker i November mdr. Der er kommet en stor efterspørgsel på t-shirts med mit firma logo Hardstylers.dk, og et navn på festen "Qlimax 2007", derudover kunne folk godt tænke sig at få deres eget navn på ryggen af t-shirten. Umiddelbart virkede spreadshirt som en kanon god løsning, da man "nemt" og hurtigt kan oprette sin helt egen butik på deres hovedside, derefter får man et lille link kan man smide på sin side og så har man faktisk sin helt egen hjemmelavede t-shirt butik. Derudover kan det lade sig gøre at lave t-shirts med tryk på forhånd, så det eneste brugerne kan tilføje er deres eget navn. Det vil sige hvis alle bestilte en t-shirt, som utroligt nok er ret billig, ville ca. 268 mennesker rende rundt med ens t-shirt til en kæmpe fest i Holland, hvor det eneste ændret var deres eget navn på ryggen. Det er der utroligt mange der ville synes kunne være ret fedt, og jeg har derfor sat min webmaster til den opgave at lave butikken på spreadshirt.dk. Det viser sig dog at man ikke umiddelbart kan trykke billeder, eller egne uploadede motiver på mørke baggrunde, og da t-shirten _skal_ være sort, er det ret surt. Jeg forstår det bare ikke da de eksempler for netbutikken spreadshirt selv bruger som eksempler har hjemmelavede tryk på maven og ryggen. se f.eks. http://www.spreadshirt.net/shop.php?sid=179429 - så hvis nogen har erfaring med spreadshirt og kan hjælpe, eller kender andre lign. netbutikker, så vil jeg utrolig gerne høre om det. Jeg har overvejet at kontakte en trykker og få et tilbud på et større antal t-shirts, men jeg tror ingen kan tilbyde mig at lave over 200 unikke t-shirts, da navnet jo er et must at få på ryggen. På forhånd tak, Mvh Emil
www.hardstylers.dk |
Jeg har ikke nogen personlig kunde-erfaring med Spreadshirt, men jeg kender dem da i og med at de trods alt laver noget som vi også beskæftiger os med i MediaMouse.
Forklaringen på hvorfor de ikke kan trykke billeder på sort tekstil ligger i at den type tryk de laver er via varmeoverførelse.
Der findes en underskov af teknikker inden for dette. Men billederne laver de med DyeSublimation. DyeSublimation fungerer ikke på mørkt tøj, da selve teknikken ikke kan klare farven hvid. Og hvid må siges at være ret vigtig hvis man skal lave lyse farver/nuancer. Teknikken er derfor afhængig af en hvid bund - hvilket det hvide tøj udgør. Men på sort tøj mangler jo den hvide bund og billedet kommer derved til at se meget mærkeligt ud og i det hele taget bliver ret utydeligt.
Den metode de benytter til f.eks. hvid tekst eller et simpelt motiv på sort tøj er det som hedder Solid Transfér. Den ønskede tekst eller motiv skæres ud i en speciel folie som så efterfølgende varmes ned i tøjet. Dette kan give et tryk med meget høj holdbarhed, men til gengæld har det, som navnet også antyder, en begræsning i antallet af detaljer og farver. Solid Transfér er kun egnet til motiver som består af solide farveflader - ikke noget med glidende farveovergange.
Hvis du skal have trykt et rigtig billede på mørke eller sorte t-shirts, så er du over i at skulle have lavet trykket som f.eks. silketryk. Det er forbundet med ret høje opstartsomkostninger og så taler vi altså ikke om unikke eksemplarer, men derimod om +100 ens.
En anden mulighed er f.eks. DST som er en teknik som vi bruger i MediaMouse i tilfælde hvor der absolut skal trykkes et billede på sort tøj og det skal være i et meget lavt oplag - f.eks. ét styk.
Men jeg vil så også lige tilføje at vi også laver tekstiltryk med både DyeSublimation og forskellige Transfér-teknikker - og vi ligger nogenlunde på samme niveau som Spreadshirt. Så at oprette en webshop m.m. er måske lige lovlig meget krudt at bruge på bare at få lavet 200 t-shits med unikt tryk.
/Jesper