Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man budgettere skatten - smart formel?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Nov 05
Indlæg ialt: 356
Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Når jeg laver et budget for et enkeltmandsejet firma, er der så en tommelfingerregel for, hvor meget jeg kommer til at betale i skat af privat udtræk og firmaets overskud. Hvilke ting i budgettet spiller ind på skattens størrelse? Findes der en smart formel, jeg kan bruge? Den behøver ikke være præcis, den skal bare give en fornemmelse af en størrelsesorden.

På forhånd tak for svar.

mvh. Bo Jensen

Butik Go’aften

www.goaften.dk

Nyt spil for voksne: www.iSceneSat6.dk – specialbutik med alt til erotiske rollespil.

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 15:58

Hvis du sætter 50% af det du hævet ud fra til skat, så er du ikke helt ved siden af.

Tilmeldt 14. Jun 05
Indlæg ialt: 77
Skrevet kl. 21:30

Det er uden betydning, hvad det "hæves" fra virksomheden. Som virksomhedsejer er man skattepligtig af selve overskuddet, uanset det hæves eller ej.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 20:53

Ja Michael - Medmindre man bruger virksomhedsskatteordningen og derved kun undergives 25% beskatning af det overskud som opspares i virksomhedsordningen. Smile 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 26. Nov 05
Skrevet kl. 00:43

Kan vi ikke tage den en gang til?

Altså: Nederst i budgettet fremkommer der et overskud = resultat før skat. Det skal ifølge Skat beskattes med 30%. De resterende 70% er privat udtræk, der beskattes som almindelig lønmodtagerindtægt, altså i størrelsesordenen 50%.

I teorien skal overskuddet altså deles i 30+35% i skat og 35% som privat udtræk efter skat.

Men det er kun i teorien. Hvordan ser det ud i praksis?

mvh. Bo Jensen

Butik Go’aften

www.goaften.dk

Nyt spil for voksne: www.iSceneSat6.dk – specialbutik med alt til erotiske rollespil.

Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 15:21

http://www.tastselv.skat.dk/fskbrgn/sk2007profil.asp beregner du din skat for et skønnet overskud (det er overskuddet der er afgørende - ikke hvor meget du trækker ud hvis du som de fleste med et lille firma er beskattet efter personskatteloven). Derefter regner de skatten ud hvis du tjente 1000 kr mere.

Herefter er det nemt at lave en formel. Hvis dit overskud ikke ændrer sig så meget at du kommer over til nye satser, så er det nemlig sådan at hvis overskuddet stiger det dobbelte - altså 2000 kr - så stiger skatten også det dobbelte.

Tilmeldt 26. Nov 05
Skrevet kl. 23:57

Kære Henrik

Tak for dit link. Det ser umiddelbart lidt kompliceret ud, men jeg vil give det en chance, for det ser ud som om det var præcis, hvad jeg efterlyste.

mvh. Bo Jensen

Butik Go’aften

www.goaften.dk

Fra Thisted
Tilmeldt 16. Oct 06
Indlæg ialt: 392
Skrevet kl. 15:55

Personskat i Danmark er svært, men med linket, du fik, kan du regne det ud. Og som du siger, findes der sikkert en slags cirka-omregningsformel. Jeg kender den ikke lige, men måske du er heldig, der er andre, der kommer på banen med den senere.

Det er faktisk lettere at forstå og udregne beskatningen i et selskab, da det groft sagt er 28% skat af overskuddet (2007 tal). Alle ansatte i et selskab også direktøren/indehaveren er lønmodtagere, og lønnen er fradragsberretiget for virksomheden og modtageren betaler almindelig indkomstskat, og her kan linket bruges, ligesom det kan, hvis man ejer et firma personligt og ikke anvender virksomhedsskatteordningen. For så skal man betale personlig skat af hele overskuddet, uanset, om man hæver pengene ud eller ikke.

Virksomhedsskatteordningen er lavet for rent skattemæssigt at udjævne forskellene mellem selskaber og personligt drevne virksomheder. Det er et tilbud, som man kan vælge at benytte, og det er især godt, hvis man ikke hæver alt overskuddet ud hvert år. Dvs. man kan skubbe en del af skatten for de penge, man lader blive og arbejde i virksomheden.

Virksomhedsskatteordningen fungerer ved, at den del af overskuddet, der ikke er hævet ud, kun bliver beskattet med 28%. Når pengene senere hæves ud, betales der forskelsskat op til den personlige skattegrænse.

Jeg vil dog kraftigt foreslå dig at diskutere disse ting med din revisor, da det bestemt ikke er ligegyldingt, hvordan du får det lavet, men hvis det lige nu "kun" er til et budget, kan du jo bare regne med personlig beskatning af hele overskuddet.

Lisbeth Toft Jensen, FISKEHUSET Thisted
eButik: www.fiskehuset.com + alm. hjemmeside på fiskehuset.dk. Se også opskriftermedfisk.dk

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)