Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Flere unge iværksættere. Hvorfor?

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 2585
Fra  . Skrevet kl. 16:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Iværksætteri er vel blevet mere populært blandt de unge fordi de får idoler som f.eks. Mark Zuckerberg.

Deltag i iværksætter events! Tilmeld dig på https://www.smila.dk og få invitationer.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 16:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Hej Kurt

Kurt Hansen:
En ægte iværksætter starter en virksomhed op inden for et område hvor det er et behov og har et gennemarbejdet koncept der udfylder dette hel i markedet. Han har en forretningsplan, et detaljeret idéoplæg, finansiering på plads og er villig til at arbejde 16/7/365 indtil lortet kører (derefter kun 12/7/365).

Jeg mener sådanset at ovenstående er helt galt skrevet. For det første er det noget pjat, at tale om ægte iværksætteri fremfor hvad? falsk iværksætteri! Det er en kedelig måde, at nedværdige andres værk og anstrengelser på. Hvem skulle også havde retten til at være smagsdommer i sådan en sag.

Men iværksætter er alligevel super målbart, man kan bare se på hvor mange penge biksen laver, hvormange arbejdspladser etc.

Kurt Hansen:
353 minus 243 = 110 er de knægte der har skimmet overskrifterne på artikler om dropshipping, affilate-snadsk og andet gøgl. De håber (or tror desværre) at de kan sidde på deres flade røv, mens pengene triller ind på kontoen.

Ja, de er nogle dovne lømler de der unge! Gu' er de ej, der er efterhånden rigtigt mange som jeg har mødt herinde på Amino, som startede med affiate, dropshipping og små webshops, der igennem lærte de en masse om internet marketing, mere end det er sandsynligt at de fleste ældre iværksættere kommer til at lærer. Og det har jo efterfølgende vist sig at mere og mere handel netop sker på nettet, hvilket også er grunden til at mange af dem klarer sig rigtigt godt.



Fra København
Tilmeldt 2. Jul 12
Indlæg ialt: 1843
Fra  N/A - N/A Skrevet kl. 17:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er vel mange årsager til de unge starter virksomhed - det er uden tvivl blevet nemmere og billigere at komme i gang, mange unge er "teknologivante" og har derfor nemmere adgang og kompetencer indenfor ny teknologi.

Ud over det tror jeg heller ikke man skal se bort fra, det det kan være svært for  mange unge at få en læreplads o.lign. - og de derfor ser muligheden for at blive selvstændige kontra at træde fra en uddannelse ud i arbejdsløshed.

Det er stærkt så mange unge tør starte selv, vi har mange unge kunder - de er kreative og sjove at arbejde sammen med - så fuld respekt til dem der tør.

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 17:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Lundsby jeg syntes du skal få armene ned igen (sagt med et blink i øjet) for hvis du sammenligner antallet af unge iværksættere i 2012 med antallet af totale iværksættere i 2002 så er der kun tale om 20%. 

Og de unge laver netop ikke arbejdspladser når de driver webshops og laver dropshipping, jovist nogle gør, et godt eksempel er nok smartguy.dk som har rigtig mange ansatte efterhånden, men det er måske 5% af de unge iværksættere der nogensinde når at få en ansat og måske endnu færre det rent faktisk lykkedes for. 

Nu melder rapporten jo heller ikke om hvor mange af de unge iværksættere der rent faktisk driver en virksomhed, for det er da det nemmeste i verden at lade sig momsregistrere og så ellers indsende 0 regnskaber for at spare momsen på udenlandskøb af stumper til radiostyrede biler eller lign. 

Jeg tror det er vigtigt at starte med at sortere skidt fra kanel. Det tal som den rapport kommer med er i mine øjne ikke meget bevendt da der er alt for mange faktorer og parabler der ikke er belyst.

Igen en grund til at tage armene godt og grundig ned er at det stadig forholder sig sådan at 10% af unge mellem 25 og 29 er arbejdsløse. Det er edderrådme mange og det er så ikke dem der er under uddannelse som også kommer ud til tvivlsomme jobsituationer.

Ifølge DST er der tale om at vi har 40.000 unge under 30 der er arbejdsløse i DK ! !  

Jeg vil give dig ret i at det dog virker naturligt, at i og med så mange går ledige under 30 at en procentdel (her er der ikke engang tale om 5%) vælger at prøve kræfter med iværksætteri, dog vil jeg forholde mig tvivlsom til hvor mange der starter virksomhed grundet desperation får succes..

Jeg er ikke imponeret.

Fra Odense
Tilmeldt 18. Dec 12
Indlæg ialt: 184
Skrevet kl. 17:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Lundsby:
Jeg tror aldrig, der har været noget bedre tidspunkt, at starte en virksomhed på, og det gode er at i morgen bliver det endnu bedre.

Ja, nemlig. Men det er også der Amino spiller en kæmpe rolle, da det en stor gratis portal til viden. Som man senere kan bruge i sin virksomhed, samt få en masse inspiration og bla. få svar på sine programmerings-spørgsmål eller moms-spørgsmål. 

Jeg er nok Danmarks yngste og billigste certificerede Google AdWords-konsulent. Få et godt (og selvfølgelig uforpligtende) tilbud på MadWords.dk.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Uldal:
Lundsby jeg syntes du skal få armene ned igen (sagt med et blink i øjet) for hvis du sammenligner antallet af unge iværksættere i 2012 med antallet af totale iværksættere i 2002 så er der kun tale om 20%.

20% flere virksomheder, og det endda blandt de helt unge det er da sindssygt godt. Tænk hvis det om nogle år oversættes direkte til 20% flere arbejdspladser, så vil vi havde et problem med arbejdsudbuddet.

Uldal:
Og de unge laver netop ikke arbejdspladser når de driver webshops og laver dropshipping, jovist nogle gør, et godt eksempel er nok smartguy.dk som har rigtig mange ansatte efterhånden, men det er måske 5% af de unge iværksættere der nogensinde når at få en ansat og måske endnu færre det rent faktisk lykkedes for.

Der er selvfølgeligt nogle der fortsætter med affiliate og dropshipping, men det er også der man finder stifterne bag Trustpilot, Firmafon, Agera etc. alle firmaer med 20+ ansatte og jeg mener Trustpilot i dag er 100+ og på vej ind i østen, for en røvfuld udenlandsk kapital.
Når så unge mennesker, står bag så mange nye arbejdspladser, så er der bestemt der da bestemt grund til optimisme. Tænk på hvad de kan gøre i fremtiden.

Uldal:
Igen en grund til at tage armene godt og grundig ned er at det stadig forholder sig sådan at 10% af unge mellem 25 og 29 er arbejdsløse. Det er edderrådme mange og det er så ikke dem der er under uddannelse som også kommer ud til tvivlsomme jobsituationer.

Vi er lige kommet ud af en af de største kriser i nyere tid, så at der er arbejdsløshed er beklageligt, men også naturligt. Det gode ved det er at vores økonomi går historisk godt, det samlede aktie indeks er streget 100% siden 2011 og det er meget længe siden betalindsbalancen, har set så godt ud.
Personligt tror jeg ikke at et fald i arbejdsløsheden er langt væk. Men selvom vi har en stor arbejdsløshed idag, er det da super at folk tackler det ved selv at starte virksomheder.

Uldal:
Jeg er ikke imponeret.

Det er jeg, både af de unge mennesker der starter flere virksomheder der skaber jobs, og den nuværende regeringen der har overtaget et fallitbo og formådet at vende det rundt.

Fra København
Tilmeldt 19. Jul 10
Indlæg ialt: 353
Fra  Internetpriser.dk Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu dækker de tal reelt også over unge med en Minecraft server... dem støder jeg på næsten dagligt... de får et CVR nummer, hjemmeside og så en server de vil leje ud... vupti 1 stk "iværksætter" til denne statistik. Jeg tror det er blevet for let at få et CVR nummer efterhånden... reelt set vil jeg hellere se på omsætning/levetid for disse nye tilkommere.

Om ikke andet, så er udviklingen også i den retning at man hurtigt kan starte noget via nettet og tjene på det, hvilket bare er en afløser for avisruten her i 10'erne :-)

Internetpriser.dk - find og sammenlign internetforbindelser!

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 22:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Mads Eberhardt:
Ja, nemlig. Men det er også der Amino spiller en kæmpe rolle, da det en stor gratis portal til viden. Som man senere kan bruge i sin virksomhed, samt få en masse inspiration og bla. få svar på sine programmerings-spørgsmål eller moms-spørgsmål. 

Ja, er bestemt også glad for Amino, og tror virkeligt at forummet gør en forskel for mange der starter op.

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 19:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Lundsby jeg tror ikke du helt har sat dig ind i tallene. Det er korrekt at der er 20% flere yngre iværksættere, men samlet set er vi ikke engang på 50% af iværksættere i 2014 som vi var i eksempelvis 2005. 

Derfor mener jeg det er alt for hurtigt at kaste håndtegn og løbe rundt i cirkler om sig selv med stiv dolk og råbe "frelsen er nær". 

Sagen er den at iværksætteriet i Danmark p.t sutter røv BIG TIME. Alle de store investorer er væk, og man kan læse artikel på artikel om hvordan det går godt for de danske virksomheder, men at de til gengæld sidder tungt på låget til skattekisten. 

Alt det her kan vi selvfølgelig takke vores kære pengeinstitutter for, for de har om nogen tidligere været med til at hjælpe iværksætteriet, men de har også i 2006-2008 lånt 4 mio hovedkulds ud til Maria på 36 der er overskudsmor så hun kunne starte en lille butik med håndmalede potteskjulere som hun kørte rundt og købte på loppemarkeder. Den slags butikker var hvis nogen husker det de første der knækkede nakken.

Det lader så de nuværende tal tilbage. Ja der er flere iværksættere der er unge, ja de ved mere om teknologi, nej de er ikke mere seriøse og nej langt størstedelen af dem driver ikke deres virksomheder til noget som helst. 

De seriøse iværksættere der har en pissehamrendegod forretningsplan, et koncept, erfaring fra tidligere, eventuelt penge til at stifte selskab for selv, de første kunder på bedding og måske en håndfuld hensigtserklæringer med ned i banken får et nej, og må gå hjem med hængeører, og dét skader iværksætteriet meget mere end det at der er flere unge der starter op gør. 

Man kan stille sig selv spørgsmålet om det er fordi de unge ganske enkelt er uintelligente og alligevel vælger at starte noget op uden videre kapital, og de ældre iværksættere er de intelligente og venter til der er mulighed for at få finansiering ??? 

Lidt groft sat op, men jeg mener spørgsmålet er værd at stille. 

Og hvad driver de unge til det. Er det desperation ? Valg i livet baseret på desperation er bare meget meget sjældent særlig godt. 

Sidst men ikke mindst er det måske også værd at huske på at alle unge under 30 i dag er vokset op i 90´erne og mange af dem er curlingbørn. De får måske deres forældre til at finansiere noget af deres iværksætteri, som kan være af tvivlsom karakter, og forældrene fortsætter med at feje under dem som de altid har gjort.. 

Ja det er et "sort" indlæg det her, men ikke desto mindre spørgsmål der skal stilles i en sådan debat.

Personligt holder jeg fast i at det ikke er udelukkende positivt, og jeg vil gerne forholde mig afventende og se om 3 år hvor mange af de 6000 unge iværksættere der er p.t rent faktisk klarer den , og hvor mange der er nødt til at dreje nøglen.

Samtidig syntes jeg det er direkte klamt som medierne fremstiller iværksætteri. De lyver så det sjasker for faktum er at det aldrig ... A L D R I G har været så svært og så ringe at være iværksætter i DK, og de tiltag vi ser fra regeringens side af er absolut minimale for at skabe vækst.

En ting kan vi dog blive enige om Lundsby, og det er at de der vælger at starte nu, med stor sandsynlighed vil møde så meget modgang og få så meget hård hud på kroppen at hvis de klarer den nu, så klarer de den for altid !

Fra Aarhus
Tilmeldt 9. Feb 13
Indlæg ialt: 119
Fra  Studiesalg.dk Skrevet kl. 20:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Uldal:
Det lader så de nuværende tal tilbage. Ja der er flere iværksættere der er unge, ja de ved mere om teknologi, nej de er ikke mere seriøse og nej langt størstedelen af dem driver ikke deres virksomheder til noget som helst. 

Nu snakker du selv om tal. Har du noget som helst belæg for at sige de ikke er mere seriøse - eller at det er en lavere procentdel end tidligere, der rykker sin virksomhed nogle som helst steder?

Selvfølgelig er det ikke størstedelen der bliver en succes. Sådan er det da aldrig, selv garvede iværksættere har da også tit flere fiaskoer end successer bag sig - selvfølgelig helt afhængigt af hvad du lægger i ordene.

Uldal:

De seriøse iværksættere der har en pissehamrendegod forretningsplan, et koncept, erfaring fra tidligere, eventuelt penge til at stifte selskab for selv, de første kunder på bedding og måske en håndfuld hensigtserklæringer med ned i banken får et nej, og må gå hjem med hængeører, og dét skader iværksætteriet meget mere end det at der er flere unge der starter op gør. 

Man kan stille sig selv spørgsmålet om det er fordi de unge ganske enkelt er uintelligente og alligevel vælger at starte noget op uden videre kapital, og de ældre iværksættere er de intelligente og venter til der er mulighed for at få finansiering ??? 

Imponerende som du formår at få det vendt til noget negativt, at der flere unge der har gåpåmod og starter op. Jeg tror de fleste herinde vil være med på offentlig lynchning af bankerne, men det skal vel nu ikke gå ud over sagens kerne, som var unge iværksættere.
Du kan vel også prøve at spørge dig selv hvordan man bliver en erfaren iværksætter til at starte med - er det ved at sidde derhjemme foran fjernsynet, og give op fordi man skal være bange for ikke at lykkedes første gang?

Jeg er klar over du sandsynligvis har sat dit indlæg på spidsen, da intet lægger så godt op til debat som et lidt provokerende indlæg. Men jeg synes det er en decideret sørgelig konklusion du kommer frem til, og det bedrøver mig dybt at læse en kommentar som denne inde på Amino. Det skriger stik direkte mod den ellers iværksætterlystne ånd jeg indtil nu er blevet mødt med herinde, og gudskelov for det ikke var det jeg blev mødt med forinden min egen opstart.

En anden måde at anskue de mange 'forfejlede' opstart er også, at en god del af dem rejser sig igen bagefter, lærer af de 100.000 fejl de med garanti laver, og bliver systematisk dygtige iværksættere.

Uldal:

Og hvad driver de unge til det. Er det desperation ? Valg i livet baseret på desperation er bare meget meget sjældent særlig godt. 

Sidst men ikke mindst er det måske også værd at huske på at alle unge under 30 i dag er vokset op i 90´erne og mange af dem er curlingbørn. De får måske deres forældre til at finansiere noget af deres iværksætteri, som kan være af tvivlsom karakter, og forældrene fortsætter med at feje under dem som de altid har gjort.. 

Endnu en formodning. Personligt kunne jeg da aldrig forestille mig at stifte virksomhed ud af desperation. Tværtimod, kræver det som regel et fantastisk stort overskud, og er netop et utroligt usikkert valg - stik modsat hvad der er ens behov i en desperat situation.
Hvad kan dog få en til at synes det er mere sikkert at stifte virksomhed, end at gå på kontanthjælp?

Sidstnævnte er bare endnu en bedrøvet påstand, der er ligeså populær som at sige iværksætteriet i Danmark er bedre og vokser længere op i skyerne end nogensinde...

 

www.easify.dk

Freelance webprogrammør med 12 års erfaring til 399,- i timen. Ekspertise indenfor PHP, MySQL, samt frontendudvikling.

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)