Hej Aminoer Jeg er ny her eller en gammel bruger, som har været væk i flere år. Sidst fik jeg altid gode råd herinde og det søger jeg nu igen. Jeg er 35 årige kvinde som driver en massørklinik for fysiurgisk massage. Jeg købte d. 30/12- 2013 to sygeplejeure fra sygeplejebutikken.dk. Da jeg køber urene får jeg valgt at få en faktura fra noget der hedder ViaBill. Regningen kommer og jeg har 14 dage til at betale for disse to ure. beløbet lød sig på 395,63. Regningen blev sendt fra en mailadresse fra ViaBill til min mailadresse. Regningen skulle betales d. 13/1 2014. Desværre sker der dette, at mine to børn på hhv. 2 år og 7 mdr. og en på 21 mdr. er syge på skift, så jeg når først på min klinik d. 15/1 2014, og indbetaler regningen den dag - altså to dage for sent. jeg kunne have gjort det derhjemmefra, men havde svedt det fuldstændig ud. Der går så en 15 dage, så modtager jeg med posten en inkassoskrivelse fra Advis A/S, som skriver de er inkassopartner fra ViaBill A/S, og ViaBill A/S forgæves har sendt påmindelser (i flertal) til mig, da jeg ikke har betalt mit udstående til sygeplejebutikken.dk. Kravet opgøres således: 03-01-2014 Saldo pr. denne dato kr. 100,18 31-01-2014 Inkassogebyr kr. 100,00 31-01-2014 Inkassosalær kr. 437,50 31-01-2014 Betinget nedslag kr- -225,00 03-02-2014 Renter kr. 0,12 03-02-2014 Ny saldo kr. 412,80 Hvis jeg indbetaler beløbet inden d.14/2 2014 vil halvdelen af beløbet blevet nedskrevet - altså de kr. 225,- som er givet i betinget salær. De skriver også at ViaBill har oplyst til dem at jeg ikke har gjort indsigelse til kravet. Så er det jeg tænker... hvad sker der lige her??? jeg har da ikke modtaget noget fra ViaBill. jeg tjekker alt igennem og finder i mit spamfilter en rykker som er sendt d. 15/1 2014 samme dag, som jeg indbetalte pengene til dem. jeg er selvfølgelig klar over, at ViaBill på det tidspunkt ikke kan se, at det skyldige beløb er indbetalt, men jeg tænker.... det er to dage vi snakker om.... Jeg ringer dagen efter jeg har modtaget brevet til både ViaBill og til Advis A/S. Begge fastholder deres krav. jeg snakkede også med sygeplejebutikken.dk, og de mente også det måske lige var i overkanten at sende en rykker ud to dage efter regningen skulle være betalt. Jeg er klar over iflg. loven må de gerne gøre som de har gjort, altså kun sendt en rykker og så overgive den til inkasso. Men jeg tænker stadig på at man bevidst har valgt at sende en mail med rykkeren fra en adresse, som de ved går i ens spamfilter, og jeg da ikke være den eneste, som ikke tjekker det hver dag eller hver uge. Egentlig henleder det mig til, at er bondefangeri den måde de drivervirksomhed på. Jeg har valgt, selvom det er meget imod min vilje at betale rykkergebyret på kr. 100,18 til ViaBill, da jeg jo må erkende at jeg har betalt to dag for sent. Dog har jeg gjortindsigelse på beløbet. ViaBill svarede tilbage at de har modtaget pengene og det resterende beløb nu ligger mellem Advis og mig. De har registreret min indsigelse, men fastholder kravet. Til Advis skrev jeg også en indsigelse, som jeg modtog en mail om, at den var lagt til sagen. De bad om dokumentation for begge indbetalinger og de breve jeg havde fået fra ViaBill, hvorefter jeg får en mail om at ud fra min egen dokumention, så havde jeg betalt to dage for sent, hvilket jeg havde skrevet i mailen, da jeg indsender de efterspurgte dokumenter. De fastholder deres krav. Ren og skær af princip synes jeg det her er bondefangeri, da jeg er overbevist om, at man fra ViaBill har sendt fra en anden adresse, så den kunne ryge direkte i spamfilteret. Havde de sendt den rykker fra den adresse de brugte første gang, så ville den ikke ryge i spamfilteret, da den er gået igennem første gang. Jeg har meddelt firmaet at jeg ikke agter at betale beløbet. Er der nogen der kan forklare mig, hvordan proceduren er fremadrettet, nu hvor jeg ikke har betalt denne regning. Jeg ved, at de skal have en dom eller skyldnererklæring på, at jeg skylder dem det beløb, hvad jeg selvfølgelig ikke agter at skrive under på, før de kan registrere mig i RKI. Jeg ved godt at jeg bare kunne betale de 312,80 + de ekstra omkostninger, for at få sagen ud af verden, men det er jo lige det de tjener deres penge på, hvilke jeg ikke godvilget vil støtte op omkring. Giver det nogen mening - alt det her. Det hele bunder jo i det rykkergebyr på 100 kr. som ikke blev betalt i første omgang fordi jeg ikke var viden om det. Andres om har erfaringer med de to omtalte firmaer. Sygeplejebutikken.dk kan ikke gøre noget. De har prøvet -det er ihvertfald hvad de fortæller mig. De kunne også fortælle mig at det er en service, som de ikke betaler noget for. Det er gratis at have ViaBill til at sidde og fakturere, så et eller andet sted skal de jo tjene pengene. Jeg håber at få nogle gode svar fra jer herinde. Med venlig hilsen Joo1 |
Derudover kan det undre mig, at der allerede den 3/1 2014 er lagt rykkergebyr på 100 kr. + renter 0,18 øre, da beløbet ikke var forfaldet på det tidspunkt.
Og jeg har kun fået en rykker, så de kan ikke gentagende gange have rykket for beløbet, når der står i deres rykker nummer 1 at beløbet overgår til inkasso hvis ikke hele det forfaldent beløb inkl. rykkergebyr + renter ikke er betalt inden 10 dage.
Bare lige endnu en tanke.