Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nogen der erfaringer med et inkassofirma ved navn Advis A/S og et faktureringsfirma ViaBill

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Feb 14
Indlæg ialt: 2
Fra  Den Mobile Massørklinik v/ Louise Joo Andersen Skrevet kl. 23:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg er ny her eller en gammel bruger, som har været væk i flere år. Sidst fik jeg altid gode råd herinde og det søger jeg nu igen. 

Jeg er 35 årige kvinde som driver en massørklinik for fysiurgisk massage. 

Jeg købte d. 30/12- 2013 to sygeplejeure fra sygeplejebutikken.dk. Da jeg køber urene får jeg valgt at få en faktura fra noget der hedder ViaBill. Regningen kommer og jeg har 14 dage til at betale for disse to ure. beløbet lød sig på 395,63. Regningen blev sendt fra en mailadresse fra ViaBill til min mailadresse. Regningen skulle betales d. 13/1 2014. Desværre sker der dette, at mine to børn på hhv. 2 år og 7 mdr. og en på 21 mdr. er syge på skift, så jeg når først på min klinik d. 15/1 2014, og indbetaler regningen den dag - altså to dage for sent. jeg kunne have gjort det derhjemmefra, men havde svedt det fuldstændig ud. Der går så en 15 dage, så modtager jeg med posten en inkassoskrivelse fra Advis A/S, som skriver de er inkassopartner fra ViaBill A/S, og ViaBill A/S forgæves har sendt påmindelser (i flertal) til mig, da jeg ikke har betalt mit udstående til sygeplejebutikken.dk. 

Kravet opgøres således:

03-01-2014 Saldo pr. denne dato     kr. 100,18

31-01-2014 Inkassogebyr               kr. 100,00

31-01-2014 Inkassosalær               kr. 437,50

31-01-2014 Betinget nedslag kr- -225,00

03-02-2014 Renter kr. 0,12

03-02-2014 Ny saldo kr. 412,80

Hvis jeg indbetaler beløbet inden d.14/2 2014 vil halvdelen af beløbet blevet nedskrevet - altså de kr. 225,- som er givet i betinget salær. 

De skriver også at ViaBill har oplyst til dem at jeg ikke har gjort indsigelse til kravet. 

Så er det jeg tænker... hvad sker der lige her??? jeg har da ikke modtaget noget fra ViaBill. jeg tjekker alt igennem og finder i mit spamfilter en rykker som er sendt d. 15/1 2014 samme dag, som jeg indbetalte pengene til dem. jeg er selvfølgelig klar over, at ViaBill på det tidspunkt ikke kan se, at det skyldige beløb er indbetalt, men jeg tænker.... det er to dage vi snakker om.... Jeg ringer dagen efter jeg har modtaget brevet til både ViaBill og til Advis A/S. Begge fastholder deres krav. jeg snakkede også med sygeplejebutikken.dk, og de mente også det måske lige var i overkanten at sende en rykker ud to dage efter regningen skulle være betalt. 

Jeg er klar over iflg. loven må de gerne gøre som de har gjort, altså kun sendt en rykker og så overgive den til inkasso. Men jeg tænker stadig på at man bevidst har valgt at sende en mail med rykkeren fra en adresse, som de ved går i ens spamfilter, og jeg da ikke være den eneste, som ikke tjekker det hver dag eller hver uge. 

Egentlig henleder det mig til, at er bondefangeri den måde de drivervirksomhed på. 

Jeg har valgt, selvom det er meget imod min vilje at betale rykkergebyret på kr. 100,18 til ViaBill, da jeg jo må erkende at jeg har betalt to dag for sent. Dog har jeg gjortindsigelse på beløbet. ViaBill svarede tilbage at de har modtaget pengene og det resterende beløb nu ligger mellem Advis og mig. De har registreret min indsigelse, men fastholder kravet. 

Til Advis skrev jeg også en indsigelse, som jeg modtog en mail om, at den var lagt til sagen. De bad om dokumentation for begge indbetalinger og de breve jeg havde fået fra ViaBill, hvorefter jeg får en mail om at ud fra min egen dokumention, så havde jeg betalt to dage for sent, hvilket jeg havde skrevet i mailen, da jeg indsender de efterspurgte dokumenter. De fastholder deres krav. 

Ren og skær af princip synes jeg det her er bondefangeri, da jeg er overbevist om, at man fra ViaBill har sendt fra en  anden adresse, så den kunne ryge direkte i spamfilteret. Havde de sendt den rykker fra den adresse de brugte første gang, så ville den ikke ryge i spamfilteret, da den er gået igennem første gang.

Jeg har meddelt firmaet at jeg ikke agter at betale beløbet. Er der nogen der kan forklare mig, hvordan proceduren er fremadrettet, nu hvor jeg ikke har betalt denne regning. Jeg ved, at de skal have en dom eller skyldnererklæring på, at jeg skylder dem det beløb, hvad jeg selvfølgelig ikke agter at skrive under på, før de kan registrere mig i RKI.  Jeg ved godt at jeg bare kunne betale de 312,80 + de ekstra omkostninger, for at få sagen ud af verden, men det er jo lige det de tjener deres penge på, hvilke jeg ikke godvilget vil støtte op omkring. 

Giver det nogen mening - alt det her. Det hele bunder jo i det rykkergebyr på 100 kr. som ikke blev betalt i første omgang fordi jeg ikke var viden om det. 

Andres om har erfaringer med de to omtalte firmaer. Sygeplejebutikken.dk kan ikke gøre noget. De har prøvet -det er ihvertfald hvad de fortæller mig. De kunne også fortælle mig at det er en service, som de ikke betaler noget for. Det er gratis at have ViaBill til at sidde og fakturere, så et eller andet sted skal de jo tjene pengene. 

Jeg håber at få nogle gode svar fra jer herinde. 

Med venlig hilsen

Joo1

Tilmeldt 19. Feb 14
Indlæg ialt: 2
Fra  Den Mobile Massørklinik v/ Louise Joo Andersen Skrevet kl. 23:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Derudover kan det undre mig, at der allerede den 3/1 2014 er lagt rykkergebyr på 100 kr. + renter 0,18 øre, da beløbet ikke var forfaldet på det tidspunkt. 

Og jeg har kun fået en rykker, så de kan ikke gentagende gange have rykket for beløbet, når der står i deres rykker nummer 1 at beløbet overgår til inkasso hvis ikke hele det forfaldent beløb inkl. rykkergebyr + renter ikke er betalt inden 10 dage. 

Bare lige endnu en tanke.

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 12:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Joo1,

Her er det Jan fra ViaBill. Jeg beklager dybt, at du har haft en kedelig oplevelse med ViaBill. Hver uge bruger hundredevis af danskere ViaBill som et betalingsalternativ til dankortet, og problemer er sjældne. 

Jeg foreslår, at du (igen) ringer ml. kl 10-14 på vores hovednummer 88 826 826, og taler med Henrik, som jeg lige briefer. Jeg er sikker på, at vi finder en mindelig løsning.

Lad mig lige give et par korte informationer:

- Vi har INGEN intentioner om, at rykkere skal havne i dit spam-filter. ViaBill styrer ikke spam-filtre... der er helt individuel filtrering fra mailudbyder til mailudbyder, og afhænger af mailudbyderens holdning til grafik, vedhæftninger mv.

- Vores ønske er, at vores kunder betaler til tiden, og at færrest muligt overdrages til inkasso. Det koster os mange penge at overdrage sager til inkasso. Desværre er det nødvendigt i mange tilfælde.

- Vi tilbyder 14 dages rentefri kredit - ikke 16. Og derfor udsendes rykkere et par dage efter den gratis kredit. Vi henholder os fuldstændig til dansk rentelovgivning. Stort set alle tele- og energiselskaber udsteder en rykker til dig såfremt du ikke har betalt præcis på forfaldsdagen... vi venter dog 2 dage.

- Der findes desværre en masse mennesker, der ønsker at snyde ViaBill, og helt undlader at betale for sine varer. Det er afgørende, at der er en "streng" rykkerstyring netop for at undgå for store tab.

- For at undgå sager som din, har vi netop implementeret et anti-rykkersystem, hvorved kunder ikke længere kan modtage rykkere (i alle normale tilfælde som f.eks. din). Kunder tilmeldes helt automatisk vores betalingsservice såfremt de glemmer at betale opkrævningen, eller blot ønsker at tilmelde sig betalingsservice.

Som sagt er jeg ked af, at du har denne triste oplevelse, og jeg er sikker på, at vi finder en mindelig løsning hvis du ringer til Henrik.

De bedste hilsner

Jan fra ViaBill 

Fra Regstrup
Tilmeldt 6. Oct 10
Indlæg ialt: 543
Fra  Kalundborg Auto ApS Skrevet kl. 13:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi tilbyder 14 dages rentefri kredit - ikke 16. Og derfor udsendes rykkere et par dage efter den gratis kredit. Vi henholder os fuldstændig til dansk rentelovgivning. Stort set alle tele- og energiselskaber udsteder en rykker til dig såfremt du ikke har betalt præcis på forfaldsdagen... vi venter dog 2 dage.

hvis en faktura er forfalden f.eks 1/1-20xx må du først fremsende en rykker 8/1-20xx og hvad jeg ved har det vist været sådanne, så længe jeg har været forretningsdrivende. og jeg startede i 2008

renteloven har vist heller ikke noget med rykkergebyr at gøre



Skrot Amoks http://skrotamoks.dk

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hansen:
hvis en faktura er forfalden f.eks 1/1-20xx må du først fremsende en rykker 8/1-20xx og hvad jeg ved har det vist været sådanne, så længe jeg har været forretningsdrivende. og jeg startede i 2008

Øhh nej.
Citat fra tænk: "Den erhvervsdrivende må fremsende første rykker med det samme, du overskrider en rettidig indbetalingsdato, på det skyldige beløb samt et gebyr på max. 100 kr. for rykkerskrivelsen. Der må højst sendes 3 rykkere, hvis ikke betalingen modtages, og der skal være 10 dage i mellem hver."

link: http://taenk.dk/gode-raad/rykkergebyr-og-inkassoomkostninger

Fra Krarup
Tilmeldt 29. Nov 12
Indlæg ialt: 339
Skrevet kl. 13:22
Hvor mange stjerner giver du? :

I blander appelsiner og æbler. En ting er regler, en anden ting er god skik.

Hvor hurtigt et firma må sende en rykker, er defineret i lovgivningen. Det er der allerede linket til i tråden. Men...

Hvor hurtig firmaer udsender rykkere, kommer oftest an på hvilke betalings metoder de tilbyder.

Det var sådan, at når firmaer tilbød betaling på girokort, så lagde de oftest 7 dage oven i betalingsdatoen, fordi der i nogle tilfælde kunne gå 7 dage fra en kunde havde indbetalt på girokort, indtil firmaet havde modtaget pengene.

Hvis man derimod tilbyder online betaling, som firmaet kan se med det samme, så er der slet ingen grund til de 7 dage.

Ved bankoverførseler ligger man typisk 2 døgn oveni (Hverdage), men det ændrer sig jo nok nu hvor mange tilbyder overførseler samme dag.

Min holdning er at det ikke rigtig kan være kreditors problem om man har syge børn eller ej. MEN, omvendt er det dårlig skik at udsende rykkere så hurtigt. 

YourBanker - Sammenlign lån og få gratis tips og tricks

Fra Regstrup
Tilmeldt 6. Oct 10
Indlæg ialt: 543
Fra  Kalundborg Auto ApS Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Hansen:
Den erhvervsdrivende må fremsende første rykker med det samme, du overskrider en rettidig indbetalingsdato, på det skyldige beløb samt et gebyr på max. 100 kr. for rykkerskrivelsen. Der må højst sendes 3 rykkere, hvis ikke betalingen modtages, og der skal være 10 dage i mellem hver."

du har ret sidder lige og læser loven

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1408 men der står ikke lige noget med dage og dato der hvornår man må fremsende rykkergebyr.

Så den med de 8 dage tager jeg på min kappe. 

Skrot Amoks http://skrotamoks.dk

Fra Regstrup
Tilmeldt 6. Oct 10
Indlæg ialt: 543
Fra  Kalundborg Auto ApS Skrevet kl. 13:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper | fastWEB:

Det var sådan, at når firmaer tilbød betaling på girokort, så lagde de oftest 7 dage oven i betalingsdatoen, fordi der i nogle tilfælde kunne gå 7 dage fra en kunde havde indbetalt på girokort, indtil firmaet havde modtaget pengene.

Hvis man derimod tilbyder online betaling, som firmaet kan se med det samme, så er der slet ingen grund til de 7 dage.

Ved bankoverførseler ligger man typisk 2 døgn oveni (Hverdage), men det ændrer sig jo nok nu hvor mange tilbyder overførseler samme dag.

Min holdning er at det ikke rigtig kan være kreditors problem om man har syge børn eller ej. MEN, omvendt er det dårlig skik at udsende rykkere så hurtigt. 

det er nok det med Giro jeg tænker på.

Men i 2008 var online betalinger meget meget lidt udbredt. 

"man må lære at følge med"

Jeg er idag blevet klogere og undskylder min fremtoning.

Men Jesper | fastweb>>> giver dig 100% ret i at deres udsendelse at rykker er lidt hurtige.

Skrot Amoks http://skrotamoks.dk

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper | fastWEB:
Min holdning er at det ikke rigtig kan være kreditors problem om man har syge børn eller ej. MEN, omvendt er det dårlig skik at udsende rykkere så hurtigt. 

Ja, jeg er også selv lidt ambivalent omkring det, for på den ene side er det lidt "groft", men på den anden side, så er det jo altså ikke sværere at lægge den til betaling den rigtige dag, fremfor et par dage (eller uger senere) som desværre mange firmaer har for vane at gøre, fordi de ved der ikke sker noget ved det.
Så ja lidt groft, og på den anden side, så er det også fint nok at få markeret at forfaldsdatoen er gældende og at man ikke bare skal "rykke" den fordi man kan.
Og dette var en tangent, for jeg er HELT med på at det ikke var tilfældet for trådstarter! Smile

Og endeligt så ser det ud til at ViaBills forretningsmodel netop er at få omsætning fra folk der er sløve betalere. (Igen IKKE trådstarter)

De skriver i hvert fald følgende på forsiden af deres site: "Det er de sløve betalere, der betaler os. Ikke dig."

.....

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)