Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af domæner

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 12. Dec 13
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 23:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan forholder det sig med køb af domæner ift til loven om køb og vedligeholdelse med henblik på videresalg. Hvordan fungere det i praksis?

Jeg har fundet domæne jeg gerne vil købe, personen har haft det i 10 år uden at bruge det og kræver et tilbud på domænet + 3500kr for omkostninger for at opretholde domænet i de 10 år.

Er det lovligt, og kan jeg på nogen måde komme i klemme, rent lov mæssigt, for at købe sådan et domæne?

Fra Brønshøj
Tilmeldt 15. Jun 11
Indlæg ialt: 1191
Fra  Jens Andersen Web-Integration Skrevet kl. 23:29

Han må ikke sælge domænet for mere end dk-hostmasters takster. Så det ef 45kr.

Hvis der er en hjemmeside på domænet, så ef det den han kan sælge til dig, for et beløb der svarer til en månedlig omsætning x 12 måneder.

Det er sådan jeg mener reglerne er på området...

Ellers må andre rette mig :-)

Mvh Jens Andersen

Redigering og Opdatering af hjemmesider. Responsive Webdesign Hjemmeside? Se YDELSER  Ring for tilbud tlf: 40431253

Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 2178
Fra  PerfGrid Skrevet kl. 09:04

Han må sælge domænet til den pris han vil.

Han må ikke eje domænet hvis han kun vil sælge det.

Han kan have email på domænet, hvilket gør at domænet er brugt :)

PerfGrid - High performance webhoteller. Kvalitet i næste kaliber.

Fra KBH
Tilmeldt 9. Apr 12
Indlæg ialt: 1592
Skrevet kl. 09:07

Jens Andersen:
Hvis der er en hjemmeside på domænet, så ef det den han kan sælge til dig, for et beløb der svarer til en månedlig omsætning x 12 måneder.

Det er sådan jeg mener reglerne er på området...

Du snakker om regler der ikke findes.

Det er frit for ejeren af en side at fremsætte en pris han mener siden skal koste. 

Fra Aarhus
Tilmeldt 7. May 13
Indlæg ialt: 967
Skrevet kl. 09:51

Et .dk domæne må ikke registreres eller holdes registreret med henblik på videresalg.

I og med at han nu forhandler en pris med dig, må man antage at domænet nu holdes registreret med henblil på videresalg.

Hvis jeg var dig, ville jeg tilsikre mig at domænet ikke var i brug (spørg ham eventuelt hvordan du er sikret i forhold til at du ikke skal opretholde mail adresser eller URL'er). Hvis han kan bekræfte det, ville jeg gå via domæneklagenævnet og forklare at domænet ikke er i brug samt at registreringen kun opretholdes med henblik på videresalg.

PHP Freelancer med speciale i Laravel og API integrationer

Tilmeldt 6. Apr 13
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 10:01

Der er vel ikke noget problem i at han forhandler om prisen? Siger man ikke at næsten alt kan købes for det rette beløb?

Altså han har haft det i 10 år, og det har han nok ikke bare for at sælge det 10 år efter til sølle 3500 kr.

Fra Aarhus
Tilmeldt 7. May 13
Skrevet kl. 10:13

CS85:

Der er vel ikke noget problem i at han forhandler om prisen? Siger man ikke at næsten alt kan købes for det rette beløb?

Altså han har haft det i 10 år, og det har han nok ikke bare for at sælge det 10 år efter til sølle 3500 kr.

Nej, skid hul i de betingelser der er for registrering af .dk domæner og så lad folk selv finde ud af det...

På det mere seriøse plan, kan jeg ikke se hvorfor nogen skulle betale 3500 kr for udgifter til "opretholdelse" af domænet PLUS (vel at mærke) et bud på et beløb for selve domænet som han også lige skal acceptere - især ikke når det ikke er tilladt. OP ville med stor sandsynlighed kunne få smidt domænet lige i nakken af domæneklagenævnet, hvis domænet ikke er i brug.

Og helt ærligt, hvis man blot "opretholder" et domæne i 10 år, hvordan smider man så hele 3500 efter "opretholdelse"?

Fra København
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 624
Fra  Teambuilding Skrevet kl. 10:51

chr_cj:

Hvordan forholder det sig med køb af domæner ift til loven om køb og vedligeholdelse med henblik på videresalg. Hvordan fungere det i praksis?

Jeg har fundet domæne jeg gerne vil købe, personen har haft det i 10 år uden at bruge det og kræver et tilbud på domænet + 3500kr for omkostninger for at opretholde domænet i de 10 år.

Er det lovligt, og kan jeg på nogen måde komme i klemme, rent lov mæssigt, for at købe sådan et domæne?

Nej, der er ikke noget problem med at købe et domæne. Det sker tit at der bliver handlet domæner til langt højere beløb. Hvis du vil noget seriøst med det domæne, så brug de 3500 kr på det. At trække den igennem domæneklagenævnet kan tage halve eller hele år, og dine advokatudgifter vil løbe op i højere beløb end de 3.500. Og så er du ikke sikret domænet. Og hvis du selv vil føre din sag, så er det rent tids/ressourcemæssigt givet dårligt ud.

Så mit råd er; køb domænet og kom videre med din forretning!

Nyt projekt: polterabend .  Eller prøv teambuilding.dk

Tilmeldt 6. Apr 13
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 19:08

Dan Storm:

CS85:

Nej, skid hul i de betingelser der er for registrering af .dk domæner og så lad folk selv finde ud af det...

På det mere seriøse plan, kan jeg ikke se hvorfor nogen skulle betale 3500 kr for udgifter til "opretholdelse" af domænet PLUS (vel at mærke) et bud på et beløb for selve domænet som han også lige skal acceptere - især ikke når det ikke er tilladt. OP ville med stor sandsynlighed kunne få smidt domænet lige i nakken af domæneklagenævnet, hvis domænet ikke er i brug.

Og helt ærligt, hvis man blot "opretholder" et domæne i 10 år, hvordan smider man så hele 3500 efter "opretholdelse"?

Jeg tvivler på en person har et domæne i 10 år for at "opretholde" det og sælge til sølle 3500 kr.

Han har nok - eller har haft en plan for domænet. Ano må han også selv bestemme, hvad han vil have for det. Der kan være mange årsager, f.eks. er ejeren måske aldrig kommet videre, måske er domænet et konkurrerende domæner til et andet han bruger, eller noget helt andet.

Ser du på f.eks. TDC - De har de haft masser af domæner siden 1997 uden at bruge dem overhovedet. Mange folk har klaget over det via domæneklagenævnet, men ingen har vundet, og det er der en årsag til. Det burde desuden ikke gøre nogen forskel om ejeren er et kæmpe firma som TDC eller en privatperson.

Fra Aarhus
Tilmeldt 7. May 13
Skrevet kl. 21:11

CS85:

Jeg tvivler på en person har et domæne i 10 år for at "opretholde" det og sælge til sølle 3500 kr.

Han har nok - eller har haft en plan for domænet. Ano må han også selv bestemme, hvad han vil have for det. Der kan være mange årsager, f.eks. er ejeren måske aldrig kommet videre, måske er domænet et konkurrerende domæner til et andet han bruger, eller noget helt andet.

Hvis du læser OP's indlæg, så kan du jo se at det er 3500 + et accetabelt bud. Uden at vide hvilket domæne der er tale om, så vil det jo være rent gætteri at debattere om den endelige pris.

CS85:
Ser du på f.eks. TDC - De har de haft masser af domæner siden 1997 uden at bruge dem overhovedet. Mange folk har klaget over det via domæneklagenævnet, men ingen har vundet, og det er der en årsag til. Det burde desuden ikke gøre nogen forskel om ejeren er et kæmpe firma som TDC eller en privatperson.

Vi kan da for argumentationen skyld godt lade som om det er ligemeget hvem klager eller indklagede er - for DIFO er jo på ingen måde politisk påvirket...

Men, TDC har ganske sikkert kunne redegøre for deres domæner. Jeg har ikke fulgt nogle af klagerne og kan derfor ikke udtale mig om dem.
Dog er det ikke unormalt at domæner, uanset "planlagt brug" overdrages via afgørelser fra domæneklagenævnet grundet opretholdelse med henblik på videresalg.

Eksempelvis selvangivelse.dk, onlinemode.dk (givet, den var åbenlys) og 99.dk.

Selvfølgelig har OP muligheden - især nu hvor domæneejeren giver udtryk for at han opretholder domæneregistreringen indtil man byder en pris han finder acceptabel.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)