Tjekker min webshop her til formiddag... 5 besøg, 2 ordrer. Tænker umildbart at det en vældig god statestik, men tænker samtidig, hvorfor kan det ikke gøres meget bedre. Altså 100 besøg 40 ordrer
100 besøg og 40 ordrer er hamrende urealistisk! En normal webshop har 1-2% ordrer - en super optimeret i helt specielle nicher: op til 8%.
Jeg bliver ofte kontaktet af diverse 'SEO firmaer', og jeg er træt træt træt, af deres GIV MIG PENGE PENGE PENGE mentalitet, er det for meget at forlange, at de får betaling, når der deres arbejde, er så godt, at man kan måle et resultat. Deres forklaring er tit, at de er bange for at lave et stykke arbejde, og så ikke får deres penge. bullshit, så må de handle med ordentlige firmaer, hvor de tjekker baggrunden inden de bare ringer op til alle og enhver. Noget andet er, jeg driver også en fysisk butik, hvor jeg kan bruge rigtig mange timer på tilbudsgivning, forarbejde, oa. hvor kunden til sidst vælger en anden leverandør, det får jeg da heller ikke penge for.
Det er et reelt problem. Branchen er fyldt med plattenslagere.
Jeg vurderer, at de reelle firmaer udgør mindre end 5% af samtlige opringninger du får.
SEO er blevet et af de gamle annoncehajers foretrukne områder efter den megen dårlige omtale af annoncehajer.
Årsagen er, at det er nærmet umuligt at føre bevis for manglende udført arbejde i en evt efterfølgende retssag inden for SEO.
Så den aggressivitet du oplever for at betale penge kommer fra den indstilling som sælgerne er trænet til fra Annoncehaj tiden.
De bider sig fast så snart de kan se den mindste åbning og tager ikke et nej for et nej.
Langt de fleste kunder får aldrig noget som helst fra disse firmaer. Så her drejer det sig om virkelig at være på mærkerne som køber af SEO ydelser.
Jeg vil smide mange penge efter det næste SEO firma, som tilbyder en 'No cure, no pay' ordning, så har vi begge noget på spil. De kan også tjene mange flere penge, hvis de lavere et godt stykke arbejde.
Ja, det tror jeg på :-)
Men hvis man er dygtig til sit arbejde, så kører man en række beregninger for kundens forretning:
Er kunden realistisk mht. konverteringer? = indtjening (40% vs. 2%)
Hvad har kunden tjent indtil nu med det nuværende antal besøg? (hvor stor er kagen der skal deles)
Og så den HELT store hurdle som No-Cure - No-Pay stort set ALTID DØR PÅ:
At blive enig om teksten i kontrakten.
Så de regulære SEO virksomheder gider simpelthen ikke bruge en masse tid på "frem og tilbage" indtil det til sidst viser sig at man alligevel ikke kan blive enige. Når de har prøvet det et antal gange så er det simpelthen en "No Go".
I stedet for at have urealistiske forventninger til hvad den anden part vil gå med til,
vil jeg anbefale en model hvor begge parter løber en lille, kalkuleret risiko og som har fungeret fint for os i 17 år.
Forvent at du må til lommerne; men inden for et bestemt tidsrum, kun for et rimeligt beløb, som langt de fleste af vores klienter har det fint med.
Klienter der fortsat er vores klienter efter mange års samarbejde.
Vores risiko er, at du kan opsige fra time til time og at vi dermed intet tjener gennem årene hvis du ikke er tilfreds med det du får.
Modellen betyder også at du selv beholder hele fortjenesten.
Ring på 47 17 32 64 eller send en e-mail til info@imarketing.dk med dit domænenavn hvis du vil høre mere.
Venlig hilsen,
Christian